رئیس مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه؛

موج جدید و ضعیف‌تر آنفلوآنزا در بهمن ماه

 یلدا از معدود بهانه های دورهمی و کنار هم بودن است که برای مردم باقی مانده و به دلیل گرانی های افسارگسیخته بسیاری از خانواده ها دورهمی و مهمانی‌های معمول قدیم را کنار گذاشتند زیرا هر مهمانی ساده حداقل با خرید مواد غذایی و پذیرایی کمتر از یک تا یک و نیم میلیون تومان هزینه ندارد.
کد خبر: ۱۳۹۱۳۹۰

جام جم آنلاین-کاوه رستمی؛ اما یلدا فرق دارد از قدیم بوده و این روزها نیز با همه سختی و تنگنا مردم هر طور شده سعی در برگزاری آن دارند تا کوچک و بزرگ دور هم جمع شوند و ساعتی از مشکلات و دغدغه‌ها دور باشند.

اما امسال گرانی مایحتاج شب یلدا از سال‌های گذشته شدیدتر است، بویژه قیت انواع آجیل و شیرینی و شکلات.

میوه نسبت به سایر اقلام گرانی کمتری داشته است اما مواد غذایی برای تهیه شام یلدا هم سر به فلک کشیده که نمونه آن را در گرانی برنج، مرغ و گوشت شاهدیم.

گذری در بازار کرمانشاه گواهی بر مدعی گرانی تنقلات یلدا است، اکنون قیمت آجیل شب یلدا به صورت درهم کمتر از ۳۰۰ هزار تومان نیست البته برای آجیل شیرین زیرا آجیل چهار مغز مرغوب حداقل کیلویی ۵۰۰ هزار تومان تمام می‌شود.

یک کیک ساده با طرح یلدا که خیلی هم لاکچری نباشد حداقل ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد و قیمت شکلات‌های ساده نیز برای هر کیلو زیر ۶۰، ۷۰ هزار تومان نیست.
همه اینها در شرایطی است که برای شام یلدا نیز باید برنج کیلویی صد هزار تومانی، مرغ کیلویی بیش از ۵۰ هزار تومانی، گوشت کیلویی ۲۰۰ هزار تومانی و سایر مخلفات را تدارک دید.

با این اوصاف برای یک دورهمی یلدا که خیلی هم همراه را با بریز و بپاش و جمعیت هم خیلی بالا نباشد باید سه تا چهار میلیون تومان کنار گذاشت.

“مهسا شادابی” یکی از شهروندان کرمانشاه است و با اشاره به گرانی سرسام آور آجیل یلدا در بازار، می گوید: سال گذشته می‌شد پسته معمولی را با قیمت ۲۵۰ هزار تومان خرید اما امسال پسته ارزانتر از ۳۵۰ هزار تومان در بازار نیست.

وی ادامه داد: قیمت تخمه ژاپنی که در گذشته بسیاری از ما آن را در آجیل نادیده می‌گرفتیم اکنون به بیش از ۲۰۰ هزار تومان رسیده است و اگر بخواهیم آجیل مخلوط با کیفیت متوسط بخریم باید ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان کنار بگذاریم.

این شهروند از گرانی انواع شکلات هم یاد کرد و ادامه داد: هر کیلو شکلات کاکائوی مغزدار دیگر زیر صد هزار تومان نیست و برای خرید تافی های طعم دار ساده هم باید ۶۰ ، ۷۰ هزار تومان کنار بگذاریم.

شادابی با گلایه از گرانی های شدید اقلام شب یلدا، اظهار کرد: برای مردم معمولی که سراغ سفره های یلدای آنچنانی نمی روند خرید همین اقلام ساده نیز دور از دسترس شده و بسیاری از مردم خرید آجیل و شیرینی را کنار گذاشتند و با تنقلات ساده مانند تخمه، نخودچی و کشمش، گندم و برنجک و … سراغ یلدا می‌روند که همان هم خیلی ارزان تمام نمی شود.

قیمت شیرینی هم خیلی بالا است، مردم برای شب یلدا معمولا کیک و شیرینی تر می خرند که به گفته ” علی جواهری” یکی از شهروندان کرمانشاه، خرید کیک نیز دور از دسترس شده و یک کیک نه چندان بزرگ که برای ۱۰ نفر به سختی کافی است حداقل ۲۰۰ هزار تومان می باشد.

وی با بیان اینکه قیمت شیرین تر نیز حداقل ۱۱۰ هزار تومان برای هر کیلو است، تاکید کرد: خرید یک جعبه شیرینی برای شب یلدا کمتر از ۱۵۰ هزار تومان نمی شود و باید همینقدر هم برای خرید شکلات کنار بگذاریم.

وضعیت بازار میوه اما کمی بهتر است و قیمت ها نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته است، اما خرید میوه یلدا خیلی به این موضوع بستگی دارد که از کجا خرید می‌کنید و چه نوع میوه ای می خرید.

برای شب یلدا هم می‌توان سیب کیلویی ۱۵ هزار تومان را از دستفروشان و وانت بارها خرید و هم سیب کیلویی ۳۰ هزار تومان مجلسی از مغازه دار، هم انار ۲۰ هزار تومانی در بازار وجود دارد هم انار ۴۰ هزار تومانی.

“بهروز شاهمرادی” یکی از افرادی است که با وانت بار در خیابان میوه می فروشد و درباره وضعیت کنونی قیمت انواع میوه در بازار می گوید: قیمت ها بسته به کیفیت میوه بسیار متفاوت است اما مردم بیشتر انار، هندوانه، سیب و پرتقال می خرند.

وی قیت کنونی هر کیلو هندوانه را در بازار حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان اعلام کرد و ادامه داد: قیمت هر کیلو انار نیز بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان است.

این میوه فروش اضافه کرد: قیمت هر کیلو سیب نیز ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان، پرتقال تامسون۱۰ تا ۱۵ هزار تومان و نارنگی نیز ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان است.

شاهمرادی معتقد است این روزها میوه ارزانترین و به صرفه ترین قسمت شب یلدا است.

اینها ابتدایی ترین مایحتاج یلدا است، اگر نخواهیم سراغ سفره های پر زرق و برق، ژله ها و پشمک های لاکچری و تنقلات آنچنانی برویم.

از سوی دیگر مسئله گرانفروشی و تخلف مغازه داران نیست، مسئله این است که قیمت خود کالاها بالارفته و مغازه داران نیز چاره ای جز فروش با این قیمت ندارند.

این وضعیت بازار را نیز به رکود کشانده زیرا بسیاری از مردم توان خرید را ندارند و دیگر یلدایی مانند سال های قبل برگزار نمی کنند که این رکود و کسادی دامن مغازه داران را هم گرفته است.

با این وجود دستگاه های مربوطه طرح های نظارتی یلدا را آغاز کردند.

مانور نظارت جهاد کشاورزی از ۲۶ آذر آغاز شد و به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، ۳۱ اکیپ نظارتی سازمان جهاد کشاورزی استان به همراه نمایندگان اتحادیه‌های صنفی در این طرح مشارکت دارند.

علی چاله چاله ادامه داد: در این طرح ۱۸ اکیپ نظارت و بازرسی در شهر کرمانشاه و ۱۳ اکیپ در شهرستان‌ها کار نظارت بر بازار کالاهای کشاورزی را بر عهده دارند.
به گفته وی، میوه و تره بار، قنادی ها، آجیل فروشان و … در اولویت نظارت قرار دارند.

تعزیرات نیز طرح نظارتی خود را از ۲۰ آذر ماه آغاز کرد و به گفته قهرمان شاهی مدیرکل تعزیرات کرمانشاه این طرح به مدت ۱۰ روز تا پایان شب یلدا ادامه دارد.

وی میوه، شیرینی، آجیل و خشکبار، شکلات، کالاهای اساسی، گل و … را از جمله اقلامی دانست که در آستانه شب یلدا تقاضا برای آنها افزایش یافته و در اولویت نظارت قرار دارند.

شاهی با بیان اینکه این گشت‌ها در دو نوبت صبح و بعدازظهر نظارت بر بازار را بر عهده دارن، افزود: در شهر کرمانشاه دو اکیپ و برای هر یک از شهرستان‌ها نیز یک اکیپ در نظر گرفته شده است

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها