چرا غربی‌ها، در مذاکرات منطقه‌ای حرف از توافق هسته‌ای می‌زنند؟

تلاش پنهان برای گرفتار کردن ایران در تله «برجام۲»

مسئولان سیاست خارجی اتحادیه اروپا راهی امان شدند

اردن، شروع فصل‌جدید مذاکرات‌برجامی

روز گذشته مقامات ایران مواضع مهمی را درباره وضعیت تعهدات برجامی ایران مطرح کردند که به نوعی بیانگر ترس دشمنان ایران از سطح گریز هسته‌ای ایران بود؛ اتفاقی که برای طرف‌های غربی مثل یک ترس تمام‌نشدنی است چون امروز با مقاومت ایران، ۱۹هزار سانتریفیوژ در چرخش داریم که طرف‌های مقابل را ناچار به مذاکره برای حل مسأله هسته‌ای ایران کرده است.
کد خبر: ۱۳۹۱۴۵۰

در حالی که آمریکایی‌ها هر روز برای شروع مذاکرات به ایران پیغام و پسغام می‌فرستند، قرار شده جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و انریکه مورا، معاون او هم در نشست امان که ایران در سطح وزیر خارجه در آن حضور داشته، شرکت کنند؛ نشستی که به تعبیر امیرعبداللهیان، فرصت مناسب برای تکمیل گفت‌وگوهاست. آن‌طور که وزیر خارجه کشورمان اعلام کرده‌، قرار است بورل و مورا همزمان با ورود نماینده ایران به اردن سفر کنند و تماس‌ها و گفت‌وگوهای علی باقری با مورا و تماس‌های من و بورل به‌صورت جدی در جریان است. بنابراین امیدوارم با توجه به رویکرد آمریکایی‌ها در سه ماه گذشته، شاهد تغییر رویکرد و واقع‌بینانه رفتار کردن طرف آمریکایی باشیم. امیرعبداللهیان این را هم گفته که به آمریکایی‌ها به‌صراحت اعلام می‌کنم بین ریاکاری و درخواست برای رسیدن به توافق و بازگشت آمریکا به برجام باید یکی را انتخاب کنند.

نشست اردن به دنبال چیست؟

بعد از دعوت رسمی از رئیس‌جمهور کشورمان برای حضور در اجلاس بغداد ۲ در اردن، حسین امیرعبداللهیان به نمایندگی از ایران در این نشست شرکت کرد؛ آن هم درحالی‌که بعد از برگزاری نشست بغداد در شهریور ۱۴۰۰‌، این بار امان پایتخت اردن برای ۲۹ آذر میزبان نشستی منطقه‌ای در‌خصوص عراق شده و قرار است ایران و ترکیه و تعدادی از کشورهای عربی از‌جمله عربستان هم در این نشست مشارکت داشته باشند. دیروز‌-دوشنبه‌-روز شلوغ دیپلماسی در تهران بود، چون امیرعبداللهیان در حاشیه نشست مجمع گفت‌وگوی تهران و قبل از ترک کشورمان، موضوعاتی را درباره نشست بغداد ۲ در اردن مطرح کرد و گفت: در نشست امان، محور اصلی موضوع کمک به تقویت روند سیاسی در عراق است و معتقدیم نشست دوم عراق می‌تواند در فضای برون‌رفت از چالش‌ها گامی رو به جلو باشد. وی افزود: پیام اصلی و مهم این نشست باید بر همکاری‌های منطقه‌ای بدون مداخله بیگانگان متمرکز شود. رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان این‌که همواره از گفت‌وگو و همکاری با کشورهای منطقه و از‌جمله حوزه خلیج‌فارس استقبال کردیم، خاطرنشان کرد: گفت‌وگوهای ما با عربستان سعودی در مسیر قبلی خودش تداوم خواهد یافت. در مسیر دیپلماسی رسمی آمادگی داریم هر زمان طرف سعودی آماده باشد، نسبت به بازگشت روابط به حالت طبیعی و بازگشایی سفارتخانه‌ها اقدام شود. امیرعبداللهیان بیان کرد: این طرف سعودی است که باید تصمیم بگیرد چگونه رویکرد سازنده در قبال ایران را دنبال خواهد کرد. وی همچنین درباره نشست مایک پمپئو وزیر خارجه پیشین آمریکا با سرکرده گروهک تروریستی منافقین، گفت: پمپئو عنصر تاریخ مصرف گذشته آمریکا‌ست و با جمعی تاریخ مصرف گذشته دیگر که به امنیت و آرامش و هموطنان خودشان خیانت کردند و مسئول ترور و به شهادت رساندن ۱۷ هزار زن و مرد و کودک و پیرمرد ایرانی هستند، نشستند. این‌گونه نشست‌ها فاقد ارزش و تاثیرگذاری است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها