بر اساس تصمیم کارگروه اضطرار آلودگی هوا؛

مدارس و دانشگاه‌های تهران چهارشنبه تعطیل شدند

جام جم آنلاین از تاثیر آلودگی هوا بر افت تحصیلی دانش آموزان گزارش می‌دهد

دود در چشم آموزش و پرورش | خطر ارتقای تحصیلی فله‌ای

آلودگی هوا به آتش بی‌سوادی دانش آموزان می‌دمد، زیرا ایرادهای شبکه‌ شاد هنوز برطرف نشده است و شرایط برای آموزش مجازی به طور کامل فراهم نیست‌. به همین دلیل کارشناسان هشدار می‌دهند که افزایش روزهای تعطیل به دلیل آلودگی هوا زمینه را برای افت تحصیلی بیشتر دانش آموزان فراهم کرده است. ‌‌
آلودگی هوا به آتش بی‌سوادی دانش آموزان می‌دمد، زیرا ایرادهای شبکه‌ شاد هنوز برطرف نشده است و شرایط برای آموزش مجازی به طور کامل فراهم نیست‌. به همین دلیل کارشناسان هشدار می‌دهند که افزایش روزهای تعطیل به دلیل آلودگی هوا زمینه را برای افت تحصیلی بیشتر دانش آموزان فراهم کرده است. ‌‌
کد خبر: ۱۳۹۱۱۴۱

به گزارش جام جم آنلاین، آلودگی هوا در دو هفته اخیر سبب تعطیلی بسیاری از مدارس در کلانشهرهای کشور شده است و براساس آخرین تصمیم کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران‌ کلاس‌های درس در مدارس و دانشگاه‌های استان تهران بجز شهرستان‌های فیروزکوه، دماوند و پردیس تا سه شنبه 29 آذر‌ به شکل غیر حضوری برگزار خواهد شد.‌ ماجرایی که به نظر می‌رسد در روزهای آینده نیز ادامه پیدا کند، زیرا شرایط برای افزایش آلودگی هوا فراهم است و مسئولان نیز تاکنون برای رفع این مشکل اقدامی جدی انجام نداده‌اند.

هرچند ‌ اولویت مسئولان باید حفظ سلامت دانش آموزان باشد. اما نباید فراموش کرد که‌ اگر شرایط به همین شکل ادامه پیدا کند. جمعیت دانش آموزان بی‌سواد کشور افزایش خواهد یافت.

5میلیون دانش آموز بی‌سواد

کم نیستند کارشناسانی که تاکید می‌کنند‌ جمعیت دانش آموزان بی‌سواد در کشور رو به افزایش است. این کارشناسان برای اثبات نظر خود به نتایج آزمون‌های بین المللی تیمز و پرلز (پژوهش بین‌المللی درباره میزان سواد خواندن و یادگیری دانش‌آموزان) اشاره می‌کنند که از افزایش جمعیت دانش آموزانی که سواد خواندن و نوشتن ندارند حکایت دارد.

ابراهیم سحرخیز، معاون پیشین آموزش و پرورش ‌در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین تاکید می‌کند: براساس نتایج این آزمون که مربوط به قبل از فراگیری کرونا است، می‌توان گفت که جایگاه ما در رده بندی‌ کشورهای شرکت کننده در این آزمون قبل از دو کشور انتهایی جدول قرار دارد.

‌آن طور که او توضیح می‌دهد اگر نتایج این آزمون را به تمام دانش آموزان کشور تعمیم دهیم، می‌توان نتیجه گرفت که حدود 35 درصد از دانش آموزان کشور از سواد خواندن و نوشتن مناسبی برخوردار نیستند.

به این ترتیب با توجه به اینکه جمعیت دانش آموزی کشور حدود 15 میلیون نفر برآورد می‌شود، می‌توان گفت بیش از پنج میلیون نفر از دانش آموزان کشور نمی‌توانند بدرستی بخوانند یا بنویسند.

این درحالی است که کارشناسان تاکید می‌کنند، افزایش تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا نیز به این بحران دامن می‌زند.

شاد غرق در دود

دود در چشم آموزش و پرورش | خطر ارتقای تحصیلی فله‌ای

بسیاری از کارشناسان حوزه آموزش معتقدند که در دو سال فراگیری کرونا بسیاری از دانش آموزان نتوانستند از آموزش‌های مناسبی برخوردار شوند، زیرا یادگیری از طریق شبکه شاد مشکلات خاص خود را دارد. مشکلاتی که تاکنون نیز برطرف نشده و بسیاری از معلمان و دانش آموزانی که این روزها به دلیل آلودگی هوا ناچار باید دوباره از این برنامه استفاده کنند، دچار مشکلات زیادی هستند.

معاون پیشین آموزش و پرورش در این باره توضیح می‌دهد: ‌بسیاری از معلمان ما هنوز توانمندی لازم برای ورود به این شبکه ‌ ‌ندارند. افزون بر این هنوز بسیاری از دانش آموزان به گوشی هوشمند دسترسی ندارند. این درحالی است که سرعت اینترنت نیز مناسب نیست و نمی‌توان به راحتی تصاویر و فیلم‌های آموزشی را در این فضا به اشتراک گذاشت.

بنابراین مسئولان آموزش و پرورش باید برای ارائه آموزش به دانش آموزان اقدامات لازم را انجام داده و بستری مناسب را ایجاد کنند، زیرا آلودگی هوا در کلانشهرهایی مانند تهران هر سال با کاهش دمای هوا افزایش می‌یابد و نفس کشیدن را برای شهروندان مشکل می‌کند. به همین دلیل نمی‌توان در روزهایی که آلودگی هوا به اوج می‌رسد، دانش آموزان را روانه ‌ مدارس کرد.

تشدید افت تحصیلی

دود در چشم آموزش و پرورش | خطر ارتقای تحصیلی فله‌ای

پیش از فراگیری کرونا نیز بسیاری از دانش آموزان دچار افت تحصیلی بودند. تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا نیز سبب شده شرایط برای ادامه این روند مهیا شود.

معاون پیشین آموزش و پرورش در این باره عنوان می‌کند: تجربه دو سال فراگیری کرونا و تعطیلی مدارس نشان داد که ‌بسیاری از معلمان و مدیران مدارس‌ هنگام برگزاری امتحانات ‌ جدیت لازم را نداشتند و به نوعی سبب ارتقای فله‌ای دانش آموزان شدند؛ یعنی دانش آموزان درحالی به مقاطع بالاتر تحصیلی راه پیدا کرده‌اند که از توانایی لازم برخوردار نیستند.‌

این درحالی است که تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا نیز به این وضعیت دامن می‌زند، زیرا معلمان ناچار می‌شوند، دروس را در زمان محدودتری به دانش آموزان  ارائه کنند.

سحرخیز در این باره می‌گوید: معلمان باید برای کتاب‌های درسی تقویم آموزشی در نظر بگیرند، اما ‌ تعطیلی‌هایی که به دلیل آلودگی هوا اتفاق می‌افتد‌ سبب بهم خوردن تقویم آموزشی مدارس می‌شود،  چراکه نمی‌توان از طریق برنامه شاد به درستی آموزش‌های لازم را به دانش آموزان ارائه کرد.

لازم به یادآوری است که برگزاری کلاس‌های جبرانی نیز نمی‌تواند به بهبود شرایط منجر شود، زیرا‌ دانش آموزان با میل و علاقه در کلاس‌های جبرانی شرکت نمی‌کنند در نتیجه میزان یادگیری آنها کاهش پیدا می‌کند.

مهارت‌های اجتماعی، مهارت‌های فراموش شده

دود در چشم آموزش و پرورش | خطر ارتقای تحصیلی فله‌ای

در این بین البته نباید فراموش کرد که‌ فقط بحث کیفیت سواد ‌خواندن و نوشتن دانش آموزان مطرح نیست، زیرا بحث آموزش مهارت‌های اجتماعی نیز در این بین مهم است. کارشناسان معتقدند وقتی دانش آموزان کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و با هم تعامل دارند مهارت‌های اجتماعی آنها نیز افزایش پیدا می‌کند.

معاون پیشین آموزش و پرورش تاکید می‌کند: تعطیلی مدارس فقط بحث آموزش دروس را  به حاشیه نمی‌برد، زیرا بحث‌ رشد  عاطفی و اجتماعی آنها نیز مطرح است و این مهم وقتی به دست می‌آید که دانش آموزان کنار یکدیگر هستند و با هم تعامل دارند.

بنابراین مسئولان آموزش و پرورش باید راهکاری نیز برای ارائه آموزش‌های پرورشی به دانش آموزان پیدا کنند، زیرا رسیدن به این هدف از طریق شبکه‌ شاد میسر نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها