تغییر اقلیم به تغییرات بازگشت‌ناپذیر طولانی‌تر از رخدادهای منفرد آب‌وهوایی اطلاق می‌شود. تغییراتی که متکی بر مستندات و مشاهدات انکارناپذیر هستند. کنش‌های بین‌المللی سال‌هاست بر علل و همچنین پیامدهای این چالش زیست‌محیطی تاکید دارد. در گزارش دوم هیأت بین‌الدولی تغییر اقلیم در سال ۱۳۷۳/۱۹۹۴ به منظور افزایش آگاهی‌های عمومی بر نقش اقدامات اقلیمی انسانی و تاثیر گازهای گلخانه‌ای در شکل‌گیری و تسریع فرآیند تغییر اقلیم اشاره شد.
کد خبر: ۱۳۹۰۹۰۸
نویسنده سپیده رحمن‌پور - پژوهشگر حوزه تغییر اقلیم

احتراق سوخت‌های فسیلی، صنعت حمل و نقل و... بر افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای اثر می‌گذارند، به نحوی که مطابق داده‌ها صنعت حمل‌و‌نقل اعم‌ از جاده‌ای و هوایی و دریایی و ریلی سهم ۱۴درصدی در انتشار گازهای گلخانه‌ای دارند. البته از میان آنها ۷۲درصد به حمل‌ونقل جاده‌ای تعلق می‌گیرد. با وجود همه تلاش‌ها در فاصله گرفتن از تولید کربن و سایر گازهای گلخانه‌ای صدور آنها به واسطه صنعت حمل و نقل رو به فزونی است؛ زیرا در عصر حاضر این صنعت بر همه ارکان جامعه و زندگی روزمره افراد تاثیر دارد.

سیستم حمل و نقل کارآمد عامل توفیق تجارت و کسب‌وکارهای اینترنتی نیز هست. توجه بیشتر به حمل‌ونقل هوایی به دلیل صرف زمان کمتر و رشد این صنعت به معنای افزایش خروجی هواپیماها شامل گرما و گاز‌هایی مانند کربن‌دی‌اکسید و اکسید نیتریک است. به نحوی که حتی با پیشرفت فناوری و اختراع‌های نوین، حجم خروجی‌هایی مانند نیتروژن مونوکسید قابل توجه است. بهره‌جویی از وسایل نقلیه شخصی به سبب راحتی تردد و استقبال از گزینه‌های مشابه نیز به معنای تحرک به سمت گرمایش بیشتر است.

افزایش منابع آلاینده و استفاده از سوخت‌های ناپاک و کم کیفیت علاوه بر آلوده کردن هوا و تهدید امنیت بشر بر تسریع فرآیند تغییر اقلیم اثر می‌گذارد. ورای آثار ناخوشایند تغییر اقلیم و تهدیدات آن برای امنیت انسانی، آلودگی هوا بر اساس گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت مسئول مرگ زودرس بیش از هفت میلیون نفر در هر سال است.این نکته با اتکا به حمل‌ونقل عمومی کارآمدتر که از قضا مولفه پیشرفته‌بودن مدیریت شهری و جاده‌ای است، میسر می‌شود. در راستای جابه‌جایی پایدار ضروری‌ترین اقدام کاهش آثار زیست‌محیطی حمل و نقل، افزایش بهره‌وری انرژی و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و همچنین اصلاح الگوی مصرف و آگاه‌سازی افکار عمومی است.


روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها