درباره سرمربی تیم‌ملی فوتبال کرواسی

زلاتکو دالیچ: مااین‌گونه هستیم

زلاتکو دالیچ می‌گوید: «ما این‌گونه هستیم!» او می‌گوید کارشان هنوز تمام نشده و واقعا هم تمام نشده. شگفتی‌های جام٢٢ حتی در روزهای پایانی‌اش هم تمام نمی‌شود؛ از صعود تاریخی مراکشی‌ها به نیمه‌نهایی تا وداع تلخی که دالیچ و شاگردان شطرنجی‌پوش او به نیمار و برزیلی‌ها تحمیل کردند! با وجود این‌که بعد از ٢٠١٨، رسیدن کروات‌ها به فینال جام‌جهانی نباید خیلی هم عجیب باشد، راهیابی آ‌نها به نیمه‌نهایی٢٠٢٢ با حذف برزیل، هنوز هم خلاف تصور خیلی‌ها بود. به ویژه این‌که رویکرد کرواسی همچنان مورد پسند خیلی از فوتبالی‌ها نیست و از نظر آنها‌ بازی کروات‌ها، آن‌قدر زیبایی و تهاجم گلزنی کم دارد که در ٩٠ دقیقه کار را کامل نمی‌کنند و نتیجه را می‌کشانند به وقت‌های اضافه و پنالتی و ... اما سرمربی ۵۶ساله تیم‌ملی کرواسی نظر دیگری دارد و می‌گوید: «این عادلانه نیست که سبک بازی کرواسی این‌قدر مورد بررسی و انتقاد قرار می‌گیرد.  فوتبال مانند اسکیت نیست. این یک مبارزه واقعی برای کسب نتیجه است!»
کد خبر: ۱۳۹۰۵۹۳

بیگ ولاد و ۶٠ مایل دوری زلاتکو
زلاتکو دالیچ سال ١٩۶۶ در یوگسلاوی سابق متولد شد. شروع کارش در زادگاهش لیونو در بوسنی و هرزگوین از فوتبال محلی و باشگاه ان‌کی‌تراگلاف بود؛ باشگاهی که تاریخ تأسیس آن به سال ١٩١٨ باز می‌گردد و هنوز هم در دسته سه فوتبال بوسنی و هرزگوین فعال است. سال ١٩٨٣ بود که ولادیمیر بیرا، مربی و اسطوره دروازه‌بانی یوگسلاوی با نام‌مستعار «بیگ‌ولاد» استعداد زلاتکو را کشف و او را به هایدوک اسپلیت معرفی‌ کرد.  زلاتکوی ١٧ساله با ورود به هایدوک، ۶٠ مایل از خانه دور شد. او حدود ١٧ سال در تیم‌هایی مثل هایدوک وارتکس، دینامو و وینکوویچی بازی کرد و اتفاقاتی چون فروپاشی یوگسلاوی و استقلال کرواسی را به چشم دید. بعد از استقلال کرواسی، تیم‌ملی جدید فوتبال این کشور از سال ١٩٩۴ به تدریج بازی‌ها و حضور خود را در مسابقات آغاز کرد. 

 نیمکت کرواسی 
دالیچ سال ٢٠٠٠ رسما کفش‌ها را آویخت تا مربیگری را در باشگاه‌های کرواسی مانند وارتکس، ریژا، اسلاون بلوپو و دینامو تیرانای آلبانی دنبال کند. او دو سال هم مربی تیم‌ملی جوانان زیر ٢١سال کرواسی بود. سپس سال ٢٠١٠ راهی عربستان شد و در حوزه خلیج‌فارس هدایت تیم‌هایی مثل الفیصلی، الهلال و العین را بر عهده گرفت و نتایج خوبی هم کسب کرد. ناکامی‌های آنته کاسیچ در کسب سهمیه مستقیم جام‌جهانی ٢٠١٨ و کامروایی دالیچ در کشورهای عربی، مسئولان فوتبال کرواسی را بر آن داشت تا در نهایت، سرمربی تیم العین را برای هدایت تیم‌ملی‌ کشورشان انتخاب کنند. 

از ناکجا! 
دالیچ از سال۲۰۱۷ روی نیمکت تیم‌ملی کشورش نشست و دقیقا یک سال بعد از آن، تاریخ‌ساز شد.کروات‌ها بعد از ١۶سال در جام‌جهانی ۲۰۱۸، با زلاتکو از یک‌چهارم به نیمه‌نهایی و بعد فینال صعود کردند. نایب‌قهرمانی در مسکو، بهترین نتیجه فوتبال کرواسی طی پنج دوره حضورش در جام‌‌های جهانی بود. شطرنجی‌ها پیش از آن، سال ١٩٩٨ به سومی جام‌جهانی فرانسه دست یافته‌بودند.لوکا مودریچ، ستاره کروات رئال مادرید که عملکرد درخشانی در تیم زلاتکو و جام‌جهانی قطر دارد، درباره پیوستن دالیچ به تیم‌ملی کرواسی می‌گوید: «او ناگهان از ناکجاآباد آمد و تیم‌ملی کرواسی را به فینال جام‌جهانی روسیه بُرد!... او ما را سرشار از اعتماد به نفس و متحول کرد.»

فراتر از گذشته
دالیچ از قبل هشدار داده که بزرگ‌ترین مدعیان را حذف کرده است و کسی نباید او و شاگردانش را دست کم بگیرد. کروات‌ها امشب‌ مقابل آرژانتین صف‌آرایی می‌کنند و هر چه دارند را می‌گذارند وسط میدان تا فعلا خودشان را برسانند به جایی که در مسکو بودند. به قول دالیچ، کارشان تمام نشده و آنها فقط و فقط دنبال نتیجه هستند. زلاتکو دلش می‌خواهد از گذشته هم فراتر برود! او سودای دو پیروزی دیگر در سر دارد و خوب می‌داند همین امشب، خیابان‌های زاگرب چقدر در انتظار جشن و پایکوبی‌ است.

کارنامه دالیچ
متولد 1966 اهل شهر لیونو 
478 بازی‌هایی که دالیچ به عنوان مربی ملی و باشگاهی روی نیمکت نشسته است 
217 برد
138 باخت
68 حضور  روی نیمکت تیم ملی
05 افتخارات دوران مربیگری

منبع: ضمیمه جام22 روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها