بر‌اساس احکام صادره ۵ نفر از متهمان به اتهام افساد فی الارض به اعدام محکوم شدند و ۱۱ متهم دیگر از جمله سه جوان کمتر از ۱۸ سال به حبس‌های طویل المدت محکوم شدند. احکام صادره غیر قطعی است.
کد خبر: ۱۳۸۹۶۶۲

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه درباره حکم متهمان پرونده شهید سید روح‌الله عجمیان اظهار داشت: بر‌اساس احکام صادره ۵ نفر از متهمان به اتهام افساد فی الارض به اعدام محکوم شدند و ۱۱ متهم دیگر از جمله سه جوان کمتر از ۱۸ سال به حبس‌های طویل المدت محکوم شدند. احکام صادره غیر قطعی است.

احکام اولیه پرونده متهمان شهادت مظلومانه سید روح‌الله عجمیان

دوازدهم آبان ماه بود که تعدادی از اغتشاشگران در اطراف آرامستان بهشت سکینه و کمالشهر کرج به بهانه شرکت در مراسم چهلم یکی از جان باختگان اغتشاشات اخیر به نام مرحوم حدیث نجفی با ایجاد زنجیره انسانی، ریختن سنگ و چوب و نخاله‌های ساختمانی، اقدام به بستن آزاد راه کرج قزوین و اختلال در عبور و مرور خودروها، تخریب اموال عمومی و خصوصی و ضرب و جرح مامورین کردند.

در حوادث این روز، سید روح‌الله عجمیان بسیجی حافظ امنیت مظلومانه به شهادت رسید.

شهید عجمیان بدون هیچ سلاحی به همراه تعدادی از مردم که به جهت انسداد آزادراه در ترافیک مانده بودند در حال کمک جهت رفع انسداد بود و در این حین به صرف اینکه لباس بسیجی داشت مورد حمله تعدادی از اغتشاشگران قرار می‌گیرد.

در پی حمله اغتشاشگران، شهید اقدام به دویدن می‌کند و عده‌ای ایشان را تعقیب و در نهایت با پرتاب سنگ و کشیدن و پاره کردن پیراهن وی را متوقف و با انداختن روی زمین به صورت گروهی با چاقو، سنگ و مشت و لگد و کشاندن پیکر وی روی آسفالت اقدام به شهادت ایشان می‌نمایند.

در پی این حادثه بسیار تلخ و ناگوار، بلافاصله پرونده‌ای در دادسرای امور جنایی و جرایم خاص کرج تشکیل و بازپرس مربوطه دستورات قضایی لازم را جهت شناسایی و بازداشت متهمان به اداره کل اطلاعات استان البرز صادر می‌نماید.

رئیس قوه قضائیه نیز طی تماس تلفنی با رئیس کل دادگستری استان البرز ضمن تاکید بر تسریع در شناسایی و دستگیری همه عوامل دخیل در جنایت با استفاده از ظرفیت ضابطان دادگستری بر انجام تحقیقات لازم و محاکمه سریع متهمان با رعایت مقررات قانونی و صدور احکام متناسب و بازدارنده تاکید کرد.

در پی اجرای دستور رئیس قوه قضائیه و با توجه به دستورات قاطع قضایی و تلاش شبانه روزی سربازان گمنام امام زمان (عج) در اداره کل اطلاعات استان البرز متهمان به ویژه متهمانی که با ضربات متعدد چاقو و نیز مشت و لگد اقدام به شهادت شهید عجمیان نموده بودند، علیرغم استفاده از پوشش‌های متعدد با هدف عدم شناسایی و نیز متواری شدن پس از جنایت صورت گرفته، به تدریج شناسایی و با بازداشت آن‌ها بلافاصله تحقیقات مقدماتی از سوی بازپرس انجام شد.

بلافاصله و پس از دستگیری متهمان اصلی در ۲۱ آبان ماه و ۹ روز بعد از این جنایت کیفرخواست متهمان پرونده شهادت روح‌الله عجمیان صادر شد.

در این پرونده در مجموع برای ۱۶ نفر از متهمان قرار جلب به دادرسی و در تاریخ ۹ آذر کمتر از یک ماه پس از شهادت، جلسات دادگاه انقلاب اسلامی استان برای رسیدگی به اتهام ۱۳ نفر و نیز هم زمان جلسات دادگاه کیفری یک استان ویژه رسیدگی به جرایم نوجوانان جهت رسیدگی به اتهام ۳ متهم بالغ که کمتر از ۱۸ سال تمام شمسی (بین ۱۷ الی ۱۸ سال) داشتند با حضور متهمان و وکلای آنها، همچنین مددکار اجتماعی سازمان بهزیستی و والدین متهمان کمتر از ۱۸ سال برگزار شد.

متهمان و وکلای آن‌ها به دفاع از خود پرداختند.

در جلسات دادگاه متهمان صراحتا نحوه شهادت مظلومانه سید روح‌الله عجمیان را تشریح و به نقش خود در این جنایت اعتراف کردند.

در نهایت پس از برگزاری جلسات دادگاه، ختم رسیدگی از سوی دادگاه اعلام و در تاریخ ۱۴ آذر در حدود یک ماه پس از وقوع جنایت، احکام اولیه این پرونده صادر شد.

براساس احکام صادرشده برای پنج نفر از متهمان که اقدامات موثر و اصلی آن‌ها آن‌ها از قبیل ایراد جرح شهید با چاقو و ضرب و جرح وی با سنگ، مشت و لگد و کشاندن شهید با بدن برهنه روی آسفالت خیابان منتهی به شهادت سید روح الله عجمیان گردید، به اتهام، افساد فی الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور، حمله به مامورین نیروی مقاومت بسیج و فراجا و جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد که موجب اخلال شدید در نظم عمومی و ناامنی در کشور و منتهی به شهادت بسیجی حافظ امنیت، سید روح الله عجمیان گردید به اعدام و ۱۱ متهم دیگر (از جمله ۳ جوان حدود ۱۸ سال) نیز با توجه به نقش آن‌ها در اغتشاشات و میزان تاثیر اقدامات آن‌ها در شهادت سیدروح‌الله عجمیان به حبس‌های طویل المدت (تا ۲۵ سال) محکوم شدند.

احکام صادرشده غیرقطعی بوده و مطابق مقررات در صورت اعتراض، قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور می‌باشد.

گفتنی است، رئیس قوه قضائیه بار‌ها به رسیدگی سریع، قاطعانه و مطابق موازین قانونی پرونده متهمان اغتشاشات اخیر بویژه کسانی که مرتکب جنایت شدند و به جان و مال مردم تعرض کردند، تاکید کرده است.

رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای عالی قضایی روز دوشنبه چهارده آبان با اشاره به رسیدگی‌های سریع و قاطعانه و قانونی به پرونده عناصر اغتشاشات اخیر، بیان داشت: تعدادی از اغتشاشگران محکوم به حبس و بعضاً زندان‌های طویل‌المدت شدند و احکام تعداد دیگری که مفسد و محارب بوده و اقدام به قتل و ایجاد ناامنی با سلاح گرم و سرد کرده بودند نیز بعضاً تایید شده و به زودی اجرا خواهد شد.

رئیس عدلیه تصریح کرد: رسیدگی به پرونده برخی از عناصر اغتشاشات واقعاً در زمان کوتاهی انجام شد؛ پرونده موردی که در مشهد رخ داده بود و دو نفر به وضع فجیعی به شهادت رسیده بودند، در مدت کوتاهی و منطبق با قانون رسیدگی شد و عوامل این جنایت محاکمه شدند و پرونده مربوطه به دیوان عالی کشور رفته است.

وی افزود: حکم پرونده جنایت رخ داده در کرج نیز امروز صادر خواهد شد و پرونده‌های مربوط به اصفهان نیز در شرف آماده شدن است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها