رئیس قوه قضاییه گفت: مسئولان قضایی و انتظامی و امنیتی باید در نهایت جدیت با عناصری که درصدد اقدامات ایذایی ضدمردمی هستند برخورد کنند.
کد خبر: ۱۳۸۹۵۱۰

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، امروز دوشنبه (۱۴ آذر) طی سخنانی در نشست شورای عالی قوه قضاییه، ضمن تسلیت ایام فاطمیه، اظهار کرد: حضرت فاطمه زهرا (س) در راه دفاع از حق جهادی بی‌مثال داشتند و الگو و اسوه‌ای بی‌همتا در عبودیت و بندگی و تجلی جایگاه متعالی زن، مادری و همسرداری هستند.

رئیس دستگاه قضا در ادامه با گرامیداشت ۱۶ آذر روز دانشجو، تصریح کرد: ۱۶ آذر، روز دانشجو، یادآور مقابله دانشجویان در برابر استکبار جهانی و نفوذ اجانبی نظیر آمریکا و انگلیس در کشور است. امروز نیز دانشجویان ما بیش از گذشته در مسیر مقابله با استکبار جهانی هستند و اجازه تحریف و انحراف مسیر حق‌طلبانه مبارزه با مستکبران را نمی‌دهند. 

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه دشمن در این مقطع به هدف خود نایل نشده است، گفت: دشمن و عوامل و اذناب او تلاش دارند با ایجاد رعب و وحشت و دروغ‌ پردازی و تحریف مسائل، نگذارند فتنه‌ای که روشن کرده‌اند خاموش شود. لذا مسئولان قضایی و انتظامی و امنیتی باید در نهایت جدیت با عناصری که درصدد اقدامات ایذایی ضدمردمی هستند برخورد کنند.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: کسانی که در دل و ذهن کسبه و بازاریان رعب و وحشت ایجاد کرده و آنها را تهدید می‌کنند که اگر مغازه‌شان را نبندند، آن را به آتش می‌کشند یا کسانی که که کامیون‌داران و رانندگان زحمتکش را تهدید می‌کنند که اگر بارها را به مقصد برسانند به ماشین‌های‌شان آسیب وارد می‌آورند؛ اینها موارد و مصادیق ایذاء و آزار رساندن به مردم است؛ لذا مسئولان قضایی و انتظامی و امنیتی به این قبیل موارد ساده ننگرند و با سرعت و قاطعیت به شناسایی و دستگیری و محاکمه این عناصر ایذاء مردم بپردازند.

رئیس عدلیه در همین راستا به دادستان‌های سراسر کشور نیز دستور داد تا شناسایی و دستگیری عناصر تهدیدکننده مردم، شهروندان، کسبه و کامیون‌داران را از دستگاه‌های انتظامی و امنیتی مطالبه کنند و با این نگرش که این نوع تهدید کردن یک تهدید ساده نیست، به تعقیب و محاکمه و مجازات این عناصر تهدیدکننده مبادرت ورزند.

رئیس دستگاه قضا در ادامه مجدداً به موضوع دروغ‌پردازان پرداخت و گفت: تاکید می‌کنم مسئولان ذیربط قضایی کسانی که با پیام‌های دروغین و کذب مردم را تحریک یا نگران کرده یا حرفی می‌زنند و ادعایی بدون سند دارند که موجب تشویش اذهان می‌شود را با سرعت فرا بخوانند و از او توضیح بخواهند و چنانچه توضیح و دفاع مؤثری نداشت، نسبت به تعقیب قضایی او اقدام کنند؛ توجه داشته باشید که این یک دروغ معمولی نیست؛ درست است که اگر کسی تشویش اذهان کند او هم قابل تعقیب است، اما این موارد مذکور یک دروغ معمولی نیست، لذا مسئولان ذیربط قضایی با این نگاه قضیه را دنبال کنند.

محسنی اژه‌ای در ادامه نشست امروز اظهار کرد: برخی افراد از روی غفلت یا لاابالی‌گری بصورت فردی مبادرت به گناه یا جرم یا زیر پا گذاشتن قانون می‌کنند؛ نوع مواجهه و برخورد با این قبیل افراد باید عمدتاً مبتنی بر تنبّه دادن او و نهی از منکر باشد؛ در مقابل، افرادی هستند که عالماً و عامداً و با هدف دهن‌کجی، با قانون و شرع و ارزش‌های اخلاقی مخالفت می‌ورزند؛ برخورد با این دسته دوم، متفاوت است؛ آنها نه از روی لاابالی‌گری بلکه به خواست دشمن در ملاء‌عام قوانین را زیر پا می‌گذارند و به مخالفت با قانون می‌پردازند، این یک گناه و جرم و خلاف قانون است و به خواست دشمنان و بدخواهان است؛ به این مسئله نیز نباید به عنوان یک جرم عادی نگاه کرد؛ این یک جرم آشکار است و ضابطین اختیار دارند و باید با یک جرم مشهود برخورد کنند و مجرمان را تعقیب کرده و به دستگاه قضایی تحویل دهند.

وی افزود: دستگاه اطلاعاتی ما نیز ضروری است رابطه بین این افراد و عناصر اصلی و لیدرها و سازمان‌دهندگان این موارد مجرمانه با سرویس‌های بیگانه و افراد بدخواه را شناسایی کنند و آنها را تحویل قوه قضاییه دهند و مسئولان ذیربط قضایی نیز باید با جدیت با این قضیه برخورد کنند؛ چرا که این دیگر لاابالی‌گری نیست بلکه به خواست دشمن یک دهن‌کجی به قانون و شرع است؛ لذا به این موضوع نیز باید نگاه ویژه‌ای شود.

رئیس دستگاه قضا در ادامه، از مسئولان و نیروهای خدوم و مجاهد قضایی، امنیتی، وزارت اطلاعات، سپاه، انتظامی و نظامی و که طی مدت اخیر با تلاش‌های شبانه‌روزی، دشمن را در نیل به هدف شوم خود مبنی بر ایجاد ناامنی برای مردم ناکام گذاشتند و در این مسیر و برای جدا شدن صفوف افراد فریب‌خورده و غافل با عناصر اصلی، صبر پیشه کردند و رنج کشیدند و مجروح و شهید دادند، تقدیر و تشکر وافر به عمل آورد و بر استمرار این تلاش‌ها و مجاهدت‌ها تا ناامیدی کامل دشمن و فهماندن این موضوع به دشمن که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران جای این فتنه‌گری‌ها و جنایت ها نیست، تاکید کرد و ابراز داشت: ممکن است در زمان مشخصی دستگاههای مسوول صبر پیشه کنند اما این صبر بی پایان نیست.

محسنی اژه‌ای با اشاره به مجازات اعضای شبکه اراذل و اوباش مرتبط با سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، گفت: برخی عناصر فاسد همراه با سرویس‌های بیگانه بخصوص رژیم صهیونیستی، توسط دستگاه اطلاعاتی و امنیتی شناسایی شدند و دستگاه قضایی نیز در مراحل دادسرا و دادگاه بدوی و دیوان‌عالی با قاطعیت و منطبق با قانون و در عین حال به سرعت به پرونده آنها رسیدگی کرد و آنها روز گذشته به جزای خود رسیدند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به رسیدگی‌های سریع و قاطعانه و قانونی به پرونده عناصر اغتشاشات اخیر، بیان داشت: تعدادی از اغتشاشگران محکوم به حبس و بعضاً زندان‌های طویل‌المدت شدند و احکام تعداد دیگری که مفسد و محارب بوده و اقدام به قتل و ایجاد ناامنی با سلاح گرم و سرد کرده بودند نیز بعضاً تایید شده و به زودی اجرا خواهد شد.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: رسیدگی به پرونده برخی از عناصر اغتشاشات واقعاً در زمان کوتاهی انجام شد؛ پرونده موردی که در مشهد رخ داده بود و دو نفر به وضع فجیعی به شهادت رسیده بودند، در مدت کوتاهی و منطبق با قانون رسیدگی شد و عوامل این جنایت محاکمه شدند و پرونده مربوطه به دیوان عالی کشور رفته است.

رئیس قوه قضاییه افزود: حکم پرونده جنایت رخ داده در کرج نیز امروز صادر خواهد شد و پرونده‌های مربوط به اصفهان نیز در شرف آماده شدن است.

محسنی اژه‌ای تاکید کرد: برای عناصر اصلی فتنه و اغتشاشات اخیر و کسانی که ناامنی ایجاد کرده و در زمره مسببین بودند و آنها که بر روی این آتش، بنزین ریختند، منطبق با قانون، مجازات‌های بازدارنده تعیین می‌شود.

رئیس قوه قضاییه همچنین اظهار داشت: شورای امنیت موضوع خسارت به اموال مردم در جریان اغتشاشات اخیر را دنبال می‌کند و مقرر شده که افراد خسارت‌دیده، موارد خسارت را اعلام کنند تا بررسی شود؛ پس از آماده شدن این موارد، مراجع و محاکم قضایی ما نیز رسیدگی‌های قانونی را در قبال موضوع خسارت به اموال مردم و مباشران و معاونان این قضیه به عمل خواهند آورد.

وی در ادامه به خانواده‌ها و والدین توصیه کرد که با توجه به روشن شدن تمامی ابعاد قضایای اخیر، مراقبت‌های لازم را بیش از گذشته داشته باشند تا خدایی‌ناکرده جوانان‌شان دستمایه اغراض و مطامع دشمنان و شیطان‌صفتان قرار نگیرند و مرتکب جرمی شوند که با ایجاد سابقه کیفری، به آینده آنها نیز لطمه وارد آورد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به برگزاری نشست های هم اندیشانه و مستمر خود با گروه ها و اقشار مختلف مردمی، با بیان مفید بودن این نشست ها به مسئولان عالی قضایی توصیه کرد تا به فراخور مسئولیت های خود آنها نیز مبادرت به برپایی این قبیل جلسات داشته باشند و از نظرات و همفکری گروه ها و اقشار مختلف مردمی بهره مند شوند.

محسنی اژه‌ای در پایان از زحمات و خدمات حجت‌الاسلام و المسلمین نیری در سمت‌های مختلف قضایی، بویژه ریاست دادگاه عالی انتظامی قضات تقدیر به عمل آورد و برای حجج‌الاسلام موحدی و قدیانی در سمت‌های ریاست دادگاه عالی و دادستانی انتظامی قضات آرزوی توفیق کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها