طلاق توافقی به‌ طور معمول در همه طبقات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دیده می‌شود اما نکته این است که طبقات اجتماعی خیلی بالا معمولا تمرکزشان بر دریافت خدمات ویژه از وکلاست و کمتر در جلسات مشاوره قبل از طلاق شرکت می‌کنند.
کد خبر: ۱۳۸۹۳۰۹
نویسنده دکتر زیبا ایرانی - زوج درمانگر

از این گروه خاص که بگذریم در طلاق توافقی گروه‌های مختلفی دیده می‌شوند؛ از افراد معروف بگیرید تا زوج‌های سالمند و زن و شوهرهای تازه عقد کرده که همگی باید در جلسات مشاوره حضور داشته باشند.

آمارعمومی کشور نشان می‌دهد میزان سازش در طلاق‌ های توافقی حدود ۸درصد است که این آمار در برخی مراکز مشاوره به علت انجام اقدامات تخصصی‌تر تا ۵درصد بیش از این میزان نیز افزایش می‌یابد. البته در پرونده‌ های طلاق توافقی نباید صرفا به‌دنبال برقراری سازش میان زوج‌ها بود، چرا که اصولا در این نوع مشاوره‌ها باید به‌دنبال آموزش زوج‌ها بود تا چه به زندگی مشترک برگردند و چه طلاق بگیرند، آمادگی‌های لازم را کسب کنند.

مشاوره‌ های طلاق، هم ابعاد روان‌شناسی و هم مسائل حقوقی را در برمی‌گیرد بنابراین بخشی از زوج‌ها پس از آگاهی از ابعاد حقوقی، روانی و اجتماعی طلاق از جدایی منصرف می‌شوند.

بخشی از زوج‌ها نیز که در جلسات مشاوره و زوج درمانی، مسائل‌شان حل شده با موفقیت به زندگی برمی‌‌‌‌‌گردند ولی آن دسته از زوج‌هایی که مسائل‌‌شان حل نشده باقی می‌ماند و جلسات را پی نمی‌گیرند با مشکلات ادامه دار روبه‌رو می‌شوند بنابراین مشاوره‌های قبل از طلاق بسیار سودمند است و حتی اگر زوج‌ها به زندگی مشترک برنگردند به این علت که پس از طلاق دچار سوگ، خشم و احساس زیان می‌شوند حالا می‌دانند که در این شرایط چگونه رفتار کنند.

به عنوان مثال اگر زن یا مردی نسبت به فرزندان حاصل از زندگی مشترک از دست رفته احساس خشم دارد و نمی‌خواهد مسئولیتی در قبال آنها داشته باشد در جلسات مشاوره می‌آموزد که باید مسئولیت پذیر باشد، نفقه فرزند را بپذیرد و به واسطه خشم خویش به اجتماع آسیب نزند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها