مرضیه فرصت نژاد به مناسبت روز جهانی معلولان، با اشاره به عضویت ۳۰۰ معلول در جامعه معلولین استان کرمانشاه، گفت: عمده اعضا، افرادی هستند که دارای معلولیت جسمی حرکتی می باشند.
کد خبر: ۱۳۸۹۲۱۵

جام جم آنلاین؛ رییس جامعه معلولین استان کرمانشاه با انتقاد از عدم مناسب سازی فضاهای شهری برای استفاده جامعه معلولان، گفت: در حال حاضر ازمیان تمام پارک های شهر کرمانشاه فقط می‌توانیم از پارک “شاهد” استفاده کنیم.

فرصت نژاد با اشاره به مشکلات متعدد جامعه معلولان، گفت: معلولان با مشکلات بسیاری مواجه هستند که در صدر آنها فرهنگ ضعیف جامعه در پذیرش آنهاست.

وی افزود: متاسفانه جامعه و مردم به فرد معلول به عنوان یک فرد از کار افتاده، ناتوان و قابل ترحم نگاه می کنند، درحالیکه معلولان توانایی هایی دارند که حتی افراد سالم از آن برخوردار نیستند.

فرصت نژاد گفت: در میان معلولان افراد تحصیل کرده و نخبه بسیاری داریم و افرادی داریم که با وجود معلولیت سخت کار کرده و نان آور خانواده هستند، بطور مثال یک معلول ویلچیری ما در حال حاضر به عنوان راننده سرویس مدرسه فعالیت کرده و اجازه نداده معلولیت مانع کار و فعالیت او شود.

وی افزود: با توجه به این شرایط نیاز داریم که فرهنگ سازی گسترده ای صورت گیرد تا مردم بدانند که افراد معلول ناتوان نیستند و جامعه باید با آنها مانند یک فرد معمولی و توانمند برخورد کند.

فقط از پارک “شاهد” استفاده می کنیم/ عمده فضاهای شهری مناسب سازی نشده است

رییس جامعه معلولین استان کرمانشاه از عدم مناسب سازی فضاهای شهری به عنوان گلایه جدی جامعه معلولان استان یاد کرد و افزود: همین عدم مناسب سازی موجب شده جامعه معلولان از بسیاری خدمات در جامعه محروم شوند و نتوانند از فضاهای مختلف استفاده کنند. بطور مثال معلولان برای مراجعه به اداراتی که پله دارند دچار مشکل هستند و یا بسیاری معابر و پل های عابر پیاده برای تردد آنها مناسب سازی نشده است.

وی افزود: در میان پارک های سطح شهرکرمانشاه نیز معلولان فقط قادر به استفاده از پارک “شاهد” هستند و مابقی پارک ها مناسب سازی نشده است.

رییس جامعه معلولین استان کرمانشاه تصریح کرد: معلولین کرمانشاه حتی نمی توانند سینما بروند و سینما آزادی با پله هایی که دارد برای معلولین ویلچیری قابل استفاده نیست.

فرصت نژاد گفت: این انتظار هست که در طراحی فضاهای شهری و ساخت ساختمان های جدید و مناسب سازی فضاهای موجود، از یک فرد معلول به عنوان مشاور استفاده شود تا جامعه معلولین هم حق استفاده از فضاهای شهری را پیدا کنند.

وی افزود: معلولین ما حتی نمی توانند از اتوبوس های شهری استفاده کنند و حتی یک اتوبوس مناسب سازی شده نداریم که بتوانیم آنها را اردوی تفریحی برده و کمی حال روحی شان را بهتر کنیم.

فرصت نژاد گفت: جامعه معلولین استان هرچند وقت یکبار اعضای خود را اردو می‌برد، چرا که باهم بودن اعضا موجب تقویت روحیه آنها می شود، اما این میان نمی توانیم معلولین ویلچیری را با خود ببریم، چون اتوبوسی که مناسب سازی شده باشد برای آنها نداریم و همین روحیه آنها را بسیار خراب کرده است.

وی افزود: از مسئولین و افراد خیر می خواهیم که حداقل یک اتوبوس یا حتی یک وَن را برای معلولان کرمانشاه مناسب سازی کنند تا بتوانیم از آن برای برنامه های مختلف برای این معلولان استفاده کنیم.

“لوازم توانبخشی” هزینه بالایی دارند و تحت پوشش بیمه نیستند/ علل “مادرزادی” و “تصادف” عامل اصلی معلولیت 

فرصت نژاد گفت: مشکل دیگر جامعه معلولان نداشتن شغل پایدار است و این افراد که نیازی بیشتری به اشتغال دارند، عمدتا بیکار هستند.

این مسئول هزینه بالای وسایل توانبخشی را هم مشکل دیگر جامعه معلولان عنوان کرد و افزود: متاسفانه این وسایل تحت پوشش بیمه نیستند و خرید آنها هزینه بالایی دارد.

فرصت نژاد گفت: از مسئولین و خیرین انتظار داریم در این زمینه هم مساعدت کرده و جامعه معلولین را یاری رسانند. در این راستا خیرین برای اطمینان می توانند خودشان وسیله را خریداری کرده و خودشان به اعضای معلول بصورت مستقیم تحویل دهند.

این مسئول به هزینه بالای خرید لوازم بهداشتی ودرمانی هم اشاره کرد و افزود: معلولان و بویژه معلولان ویلچیری برای اینکه دچار مشکلاتی مانند زخم بستر و… نشوند باید هزینه هایی را برای بهداشت و درمان متقبل شوند که در این زمینه هم نیازمند مساعدت از سوی مسئولین و خیرین هستیم.

رییس جامعه معلولین استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه بیشترین علت معلولیت در میان اعضای جامعه معلولین استان “مادرزادی” است، گفت: اگر بتوان آزمایش های ژنتیک و قبل تولد را گسترش داد و اجباری کرد، از تولد بسیاری نوزادان معلول پیشگیری می شود.

وی افزود: در کنار این مراقبت های دوران بارداری هم باید افزایش یابد تا از معلولیت جنین در این دوره هم پیشگیری شود.

وی افزود: همچنین عامل دوم در این زمینه بحث تصادفات است و اگر بتوان از این حوادث با فرهنگ سازی و ارتقای فرهنگ رانندگی پیشگیری کرد، شاهد افزایش جامعه معلولان نخواهیم  بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها