رئیس کل بانک مرکزی گفت: پیش‌بینی می‌کنیم وضعیت مطلوبی در تامین منابع ارزی در ماه‌های آینده داشته باشیم.
کد خبر: ۱۳۸۸۹۱۵

به گزارش جام جم آنلاین، علی صالح آبادی پس از جلسه هیئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران گفت: یکی از اولویت‌های مهم بانک مرکزی، کنترل رشد نقدینگی در راستای کنترل تورم است. در این راستا رشد ترازنامه بانک‌ها در حال کنترل است. محدوده رشد ترازنامه هر بانک بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار مشخص شده و بانک‌ها در حال حرکت در این چارچوب هستند تا رشد نقدینگی در مسیری که بانک مرکزی تعریف کرده اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به تأمین مالی غیرتورمی تولید، تأکید کرد: یکی از ابزار‌های جایگزین برای تأمین مالی تولید، اوراق گام (گواهی اعتبار مولد) است که حجم انتشار این اوراق از ۴۵ هزار میلیارد تومان عبور کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: تلاش می‌کنیم این اوراق در خود زنجیره تأمین جابجا شود. این اتفاق می‌تواند بازار این اوراق را در خود زنجیره تأمین تعمیق ببخشد و این اوراق کمتر در بازار سرمایه عرضه شود؛ بنابراین اوراق گام می‌تواند تأمین مالی غیرتورمی تولید را رقم بزند.

صالح‌آبادی در ادامه اظهارات خود با اشاره به تصویب سه نوع صندوق برای بانک‌ها در هیئت عامل بانک مرکزی، توضیح داد: یک نوع آن صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختص اوراق دولتی است که بانک‌ها می‌توانند این صندوق‌ها را ایجاد کنند.

وی یادآور شد: البته ضوابط این صندوق‌ها قبلا تصویب شده بود که الان باید سرعت بگیرد. به این صورت که اگر دولت اوراقی را منتشر می‌کند، این اوراق قابل خریداری توسط این صندوق‌ها باشد و برای خرید اوراق دولتی مراجعه کمتری به بانک صورت بگیرد که این اتفاق مثبتی است.

رییس کل بانک مرکزی افزود: مورد بعدی صندوق‌های زمین و ساختمان و صندوق‌های املاک و مستغلات است. بانک‌هایی که املاک و مستغلات دارند می‌توانند با در قالب این صندوق‌ها، به صورت اجاره‌داری حرفه‌ای گواهی‌های صندوق‌ها را دربازار عرضه نموده و منابع را از بازار جمع کنند. همچنین اگر بانک‌ها اموال مازادی دارند می‌توانند برای مولدسازی آن‌ها از این صندوق‌ها استفاده کرده و اموال را مولد کرده و بعدا واگذار کنند.

افزایش سهمیه ارزی دارندگان کارت بازرگانی

رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: دارندگان کارت بازرگانی فعال و معتبر با شروطی که بانک مرکزی تعریف می‌کند، می‌توانند حداکثر تا سه برابر بیشتر از افراد عادی در بازار متشکل ارزی اسکناس ارز دریافت کنند. این در راستای کمک به فعالان اقتصادی است که نیاز به اسکناس ارزی دارند.

وی افزود: با توجه به اینکه صادرکنندگان میزان عرضه خود را در بازار متشکل ارزی افزایش داده‌اند، فعالان اقتصادی می‌توانند از این امکان استفاده کنند.

صالح‌آبادی ادامه داد: خوشبختانه وضعیت منابع ارزی ما رو به بهبود است وهر چه جلوتر می‌رویم، وضعیت ما بهتر می‌شود. در آبان‌ماه نسبت به مهرماه فروش حوزه نفت رشد بسیار خوب و قابل ملاحظه‌ای داشت؛ لذا حجم عرضه‌ها در بازار نیما نسبت به گذشته بر اساس ارز‌های مختلف مورد نیاز بازار گسترش پیدا کرده است؛ بنابراین همچنان وضعیت مطلوبی را برای تأمین منابع ارزی در ماه‌های آینده پیش‌بینی می‌کنیم.

رییس کل بانک مرکزی افزود: اقدام دیگر بانک مرکزی این بوده که کیف پول صرافی‌ها قبلا تا ۱۰۰ هزار دلار امکان شارژ داشت که با افزایش ۵۰ درصدی هم‌اکنون تا ۱۵۰ هزار دلار می‌تواند شارژ شود. این تصمیم به دلیل منابع زیادتری که در بازار متشکل ارزی وجود دارد، ممکن شده است. هیچ مشکلی برای تأمین این ارز وجود ندارد و در ضمن به تعمیق بازار و تأمین ارز بیشتر هم کمک می‌کند.

پرداخت ۱.۳ میلیون فقره تسهیلات ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن

وی درباره تسهیلات قرض‌الحسنه پرداختی در سال جاری عنوان کرد: بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار فقره تسهیلات ازدواج و فرزندآوری و ودیعه مسکن در ۸ ماهه امسال پرداخت شده است. بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان مجموع تسهیلات پرداختی ازدواج و فرزندآوری تا آبان‌ماه ۱۴۰۱ است که از این میزان ۹۰ هزار میلیارد تومان مربوط به تسهیلات ازدواج و حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان مربوط به فرزندآوری بوده است.

عرضه اوراق گواهی سکه به‌اندازه نیاز بازار

وی درباره عرضه اوراق سکه بانک مرکزی در بورس کالا هم تأکید کرد: قیمت این اوراق قیمت متعادلی است و به هر میزانی که در بازار نیاز باشد افراد می‌توانند اوراق را خریداری کنند. در سررسید افراد می‌توانند سکه را تحویل بگیرند یا در صورت تمایل معادل قیمت روز سکه پول خود را دریافت نمایند.

صالح ابادی افزود: این امکان هم‌اکنون در بورس کالا فراهم است و توانسته ثباتی را در بازار ایجاد کند. بر همین اساس در یکی دو روز گذشته قیمت سکه کاهش پیدا کرد و بعد از این هم به سمت تعادل پیش خواهد رفت.

وی درباره اوراق ارزی هم توضیح داد: بانک مرکزی اوراق گواهی ارزی را تعریف کرد که امکان دریافت آن در شعب ارزی بانک ملی وجود دارد. افرادی که می‌خواهند ریسک خود را در برابر نوسانات ارزی پوشش بدهند می‌توانند این اوراق را که بانک مرکزی منتشر کرده و از طریق شعب ارزی بانک ملی قابل دسترسی است خریداری نمایند. متقاضیان به قیمت امروز بازار متشکل ارزی پول می‌دهند و در روز سررسید می‌توانند به قیمت بازار متشکل معادل ریالی آن را دریافت کنند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها