وداع میزبان با باخت به سنگال

قطر تماشاگر شد

قطر، بدون امتیاز با جام وداع کرد

سنگال مُرد و زنده شد

سرنوشت، بازی عجیبی برای تیم ملی سنگال داشت. چهار سال پیش در جام‌جهانی روسیه، این تیم در حالی به سومین بازی مرحله گروهی مقابل کلمبیا رسید که فقط با یک مساوی می‌توانست به مرحله بعد صعود کند اما سنگال در آن بازی باخت تا رؤیای دومین صعودش به مرحله حذفی نقش بر آب شود.
کد خبر: ۱۳۸۸۸۳۷
نویسنده حسین خلیلی - گروه ورزش

حالا روز گذشته و چهار سال بعد از آن بازی، سنگالی‌ها تکلیف صعودشان به مرحله بعد به تیمی دیگر از آمریکای جنوبی یعنی اکوادور، گره خورد. تفاوت این بار با دفعه قبل این بود که سنگال برد می‌خواست و اکوادور با یک مساوی هم به دور بعد می‌رفت. نیمه اول در حالی تمام شد که همه چیز بر وفق مراد سنگالی‌ها بود.
اسماعیل سار از روی نقطه پنالتی برای این تیم گل زده بود. دقیقه68 دنیای روی سر سنگال خراب شد، وقتی که کایسدو گل تساوی اکوادور را به‌ثمر رساند. حالا ورق برگشته بود و تاریخ باز هم برای سنگالی‌ها در حال تکرار شدن به بدترین شکل ممکن بود. اما فقط در عرض دو دقیقه این سنگال بود که باردیگر از فرش به عرش رسید. کالیدو کولیبالی که در غیاب سادیو مانه، بازوبند کاپیتانی را به دست بسته بود، زننده گل پیروزی‌بخش تیمش شد تا شاگردان آلیو سیسه سال درخشان فوتبالی خود را ادامه دهند. این تیم در جام ملت‌های آفریقا نیز پس از شکست مصر به قهرمانی رسیده بود. در دیگر بازی این گروه، هلند دو گل به قطر زد تا میزبان بدون حتی یک امتیاز با جام خداحافظی کند و نارنجی‌پوشان با 7 امتیاز به عنوان تیم اول گروه A به مرحله بعد صعود کنند. از این دو بازی، آمارهایی به‌جا ماند که نگاهی به تعدادی از آنها می‌اندازیم: 

00
قطر تنها میزبان در تمام 22 دوره برگزاری جام‌های جهانی است که بدون کسب حتی یک امتیاز از دور این رقابت‌ها کنار رفته است.  پیش از این اولین میزبانی لقب گرفت که در بازی افتتاحیه امتیاز نگرفته است.

03
کودی گاکپو با گلزنی مقابل قطر، سه گله شد و به یک رکورد جالب رسید. او در این جام یک گل خود را با پای چپ، یک گل را با پای راست و دیگری را با سر زد و به‌اصطلاح فوتبالی‌ها کامل‌ترین بازیکن جام تا اینجاست.

1180
فرانکی دی یانگ با گلی که دیروز به قطر زد، به 1180 روز گل نزدن خود برای تیم ملی کشورش پایان داد. آخرین بار او در سپتامبر 2019 در بازی مقابل آلمان گلزنی کرده بود. 

10
لوئیس فن‌خال با پیروزی که تیم ملی هلند به دست آورد، به رکورد 10 پیروزی متوالی روی نیمکت لاله‌های نارنجی رسید. او تنها مربی تاریخ است که به چنین رکوردی رسیده است.

02
سنگال در سه دوره‌ حضور در جام‌جهانی دو بار توانسته به مرحله حذفی صعود کند یک بار در 2002 و یکی هم 2022. نکته جالب اینجاست که سیسه در 2002 کاپیتان سنگال بود و در این جام سرمربی سنگالی‌هاست.

05
سنگال اگرچه تنها سه دوره در جام‌جهانی حاضر بوده اما آمار خوبی از خود به جا گذاشته است. برد دیروز این تیم مقابل اکوادور، درواقع پنجمین پیروزی این تیم در 11 بازی انجام داده در جام‌های جهانی بود. 

منبع: ضمیمه جام22 روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها