«جام جم» ظرفیت فرهنگی در کشور‌های عضو سازمان شانگ‌های را بررسی می‌کند

بلاروس و افق‌های تازه برای سینمای ایران

کد خبر: ۱۳۸۸۸۲۳
نویسنده مهکامه دروری - گروه رسانه

داستان هیجان‌انگیز و جاسوسی «روزشغال» فردریک فورسیت که میلیون‌ها کتابخوان را در سراسر جهان جذب ماجراجویی‌های نفسگیر خود کرد و در دهه ۷۰میلادی صاحب یک نسخه سینمایی بسیار موفق شد، این اثر حالا سر از رسانه تلویزیون درمی‌آورد تا تبدیل به مجموعه‌ای جنجال‌برانگیز شود.

خالق مجموعه دلهره‌آور و جاسوسی «روز شغال» کارنیوال فیلمز است که هم‌اکنون با درام خانوادگی و اجتماعی «دانتون ابی»، یکی از سرشناس‌ترین تولیدکنندگان مجموعه‌های باکیفیت و سطح بالای تلویزیونی است. رونان بنت، نویسنده ایرلندی‌تبار فیلمنامه روز شغال از آن به‌عنوان نگاهی تازه و امروزی به نوول تحسین‌شده فورسیت نام می‌برد، که به طرح بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه معاصر اروپا می‌پردازد. به گفته او: «مجموعه ما در عین به‌روز بودن و همراهی با مسائل و مشکلات اروپای امروزی، نگاهی صادقانه به رمان فورسیت و نسخه سینمایی سال ۱۹۷۳ خواهد داشت. تفاوت مجموعه با نسخه سینمایی این است که ما تلاش داریم نگاهی عمیق‌تر و اساسی‌تر به داستان نوول داشته باشیم.»

منتقدان ادبی از داستان فورسیت به‌عنوان یک موش‌وگربه‌بازی دلهره‌آور سیاسی یاد می‌کنند و عقیده دارند مشکلات بنیادین قاره اروپا و موقعیت ژئوپلتیک آن‌را به شکلی ظریف جذاب و نمادین به نمایش می‌گذارد. رمان فورسیت اولین‌بار سال ۱۹۷۱ روی پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار گرفت و خیلی سریع با اقبال هر دو گروه منتقدان ادبی و اهالی کتابخوان روبه‌رو شد. این رمان که یک ضدقهرمان را در راس ماجراهایش دارد، داستان تروریستی حرفه‌ای و کارکشته با نام مستعار شغال را تعریف می‌کند که از سوی یکی از سازمان‌های مخالف فرانسوی به‌نام اوآ اس استخدام شده تا ژنرال دوگل را (که بعدا رئیس‌جمهور کشور شد) ترور کند. شغال در جریان اقدام خود، چند بار تغییر هویت و شکل ظاهری می‌دهد تا ماموران را گمراه کند و بالاخره در انجام اقدام خود ناموفق می‌ماند.

درحالی‌که تلاش برای پیداکردن بازیگر نقش شغال ادامه دارد (و تاکنون هیچ‌یک از بازیگران سرشناس سینما و تلویزیون حاضر به قبول بازی در آن نشده‌اند) تهیه‌کنندگان فیلم صحبت از شروع کار فیلمبرداری در تابستان آینده می‌کنند. فعلا برایان کرک برای کارگردانی پایلوت و دو قسمت دوم و سوم روز شغال انتخاب شده است. این درام پرتنش سیاسی قرار است در یک فصل ۸ تا ۹ اپیزودی جلوی دوربین برود. به گفته کرک: «برای همه ما این افتخاری است که می‌توانیم این درام دلهره‌آور تعلیقی را در شرایطی که جامعه اروپا با بحران‌های متعددی روبه‌روست، جلوی دوربین ببریم. داستان مجموعه انعکاسی از مشکلات و مسائلی است که مردم این قاره در سال‌های اخیر با آن‌ها دست‌وپنجه نرم کرده‌اند و سیاستمداران نتوانسته‌اند جواب‌های قانع‌کننده‌ای به مردم بدهند. به باور من، در تمام این سال‌ها و دهه‌های اخیر قاره اروپا با همان موش‌وگربه‌بازی خطرناکی روبه‌رو بوده که در داستان فورسیت به تصویر کشیده شده است.»

منتقدان تلویزیونی با اشاره به نسخه سینمایی روز شغال که توسط فرد زینه‌من کارگردانی شد و با نقد‌های مثبت منتقدان سینمایی همراه بود، به سختی کار سازندگان مجموعه اشاره می‌کنند و می‌گویند آن‌ها باید اثری جذاب و قابل‌قبول ارائه دهند تا بتوانند نظر مثبت تماشاگران سختگیر را جلب کنند. / اسکرین اینترنشنال


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها