ساعت اپل با همه هوشی که دارد و هشدارهایی که می‌دهد، درکی از دنیای شگفت‌انگیز فوتبال ندارد و نمی‌داند چطور آدم‌ها در این مستطیل جذاب در کسری از ثانیه از عرش به فرش می‌رسند یا برعکس!
کد خبر: ۱۳۸۸۶۹۹
نویسنده آرزو قنبری - گروه ورزش

اما کارلوس کی‌روش، سرمربی پرتغالی تیم‌ملی ایران در 69 سالگی با روزگاری که پشت سر گذاشته، به خوبی از فرصت دوباره‌ای که به او داده‌اند، آگاه است و این ضربان قلب آدم‌ها‌‌ست که هیچ‌وقت دروغ نمی‌گوید. کی‌روش با ناکامی در هدایت تیم‌ملی مصر از حضور در جام‌جهانی جا‌مانده بود و به دعوت ایرانی‌ها مسافر قطر شد. حالا احوال او را پیش از دیدار آخر مرحله گروهی مقابل آمریکا، فقط کسی می‌داند که شاگردانش از غمگین‌ترین عصر پاییزی با شکستی سنگین مقابل بریتانیا به پیروزی شیرینی مقابل ولز و شادترین عصر پاییزیِ سال 2022 رسیده باشند.

مرور
کارلوس مانوئل کی‌روش، در مجموع دوران کوتاهی را به عنوان فوتبالیست سپری کرد و پس از مدتی حرفه خود را در کسوت مربیگری دنبال کرد. او در دهه ۹۰ هدایت تیم امید و تیم‌ملی بزرگسالان پرتغال را برعهده داشت. سال ۱۹۹۴ به تیم اسپورتینگ پیوست. اولین‌بار در سال ۲۰۰۲ به عنوان دستیار به منچستریونایتد رفت. یک سال بعد به رئال مادرید پیوست و پس از گذراندن تجربه‌ای ناموفق در مادرید، سال ۲۰۰۴ بار دیگر به منچستریونایتد بازگشت و به عنوان دستیار الکس فرگوسن تا سال ۲۰۰۸ به تجربه‌اندوزی پرداخت. سپس با قراردادی چهارساله جانشین اسکولاری، سرمربی پیشین تیم‌ملی پرتغال شد. تیم‌ملی پرتغال در جام‌جهانی۲۰۱۰ با تیم‌های برزیل، کره‌شمالی و ساحل‌عاج همگروه بود. کی‌روش سال 2011 با قراردادی سه ساله هدایت تیم‌ملی ایران را بر عهده گرفت. پس از جام‌جهانی برزیل هم قرارداد خود را به مدت چهار سال دیگر تمدید کرد و بعد از عملکردی پرفراز و نشیب در جام ملت‌های ۲۰۱۹ امارات با ایران وداع کرد و سرمربی کلمبیا شد.

مرد پرتغالی در ایران
فوتبال ایران در تمام ادوار جام‌های جهانی‌ (6 دوره) تا به حال موفق به کسب سه پیروزی شده و بهترین نتایج و دو پیروزیِ آن را تحت هدایت کی‌روش به دست آورده است؛ پیروزی مقابل آمریکا در جام‌جهانی 1998 (به سرمربیگری جلال طالبی). پیروزی یک بر صفر مقابل مراکش در جام‌جهانی 2018 و برد 2 برصفر مقابل ولز همین چند روز قبل. تیمی که کی‌روش از ایران در دو جام‌جهانی برزیل و روسیه ساخت با وجود ناکامی در صعود از مرحله گروهی در مجموع، بازی‌های قابل قبولی ارائه می‌داد. به همین دلیل این‌بار کی‌روش با برد امیدوارکننده‌ مقابل ولز، سودای صعود از این خوان را هم دارد. کی‌روش که او را کاشف کریس رونالدو هم معرفی کرده‌اند، با کوله‌بار تجربه‌اش، حالا برای اثبات قابلیت‌های خود در کسوت یک سرمربی که هنوز وقت بازنشستگی‌اش نرسیده، امشب (هشتم آذر) به اندازه نود و چند دقیقه برای هدایت شاگردانش فرصت دارد.

برهالتر و رویای آمریکایی
آمریکایی‌ها با غیبت در دوره قبل جام‌جهانی، از تحقق رؤیاهای خود در فوتبال ناامید شده بودند و گرگ برهالتر، با اعتقاد به این‌که باید بار دیگر ایمان به تیم‌ملی را برگرداند از دسامبر 2019 هدایت تیم‌ملی کشورش پذیرفت. در آغاز، کمتر کسی فکر می‌کرد که گرگ روزی به‌عنوان بهترین مربی تاریخ این کشور شناخته شود. او تیم‌ملی آمریکا را با بازیکنان جوان ساخت. آنها در دوران مربی‌گری‌اش 77 درصد بازی‌ها را با برد پشت‌سر گذاشتند و این آمار او را به عنوان بزرگ‌ترین مربی آمریکا معرفی کرد. آنها در عرض یک سال قهرمان لیگ ملت‌های 20/2019 کونکاکاف شدند و سال 2021 هم جام قهرمانی کونکاکاف را بالا بردند. آنها البته در مسیر جام‌جهانی قطر ناکامی‌ها و فراز و فرودهایی هم داشتند که گاهی پیکان انتقادات را به سوی این سرمربی 49 ساله می‌برد.

شجره فوتبال آمریکایی
گرگ، متولد نیوجرسی و با ریشه‌های ایرلندی‌ است و اگر چیزی به نام شجره فوتبال آمریکایی وجود داشته باشد آن را دارد. او همراه کلودیو رینا به دبیرستان رفت و با ادی پوپ در دانشگاه کارولینای شمالی بازی کرد. همچنین یک فصل را در کریستال پالاس انگلستان گذراند. در دوران حرفه‌ای‌اش 18فصل در هلند، انگلیس، آلمان و ایالات‌متحده بازی کرد. او، مدافعی اهل ریسک بود که می‌توانست خارج از موقعیتش در زمین، رهبر تیم هم باشد و عملکرد چشمگیرش در جام‌جهانی2002 او را یکی از مدافعان اصلی USMNT  معرفی کرد و جایگاهش را در سطح بین‌المللی ارتقا داد. گرگ سال2006 هم به جام‌جهانی راه یافت اما در هر سه بازی مرحله گروهی نیمکت‌نشین و یار ذخیره تیم‌ملی آمریکا بود. برهالتر سال2011، مربیگری را با باشگاهی که در آن بازنشسته شده بود، آغاز کرد و پس از یک فصل فعالیت به عنوان دستیار مربی  در لس‌آنجلس گلکسی، پیشنهاد سوئد را پذیرفت. بعد از آن نیز سرمربیگری تیم‌هایی مانند هاماربی سوئد و کلمبوس آمریکا را در کارنامه خود به ثبت رساند و با هدایت تیم‌ملی کشورش در جام‌جهانی 2022، تنها فوتبالیست آمریکایی لقب گرفت که هم در رقابت‌های جام‌جهانی بازی و هم‌مربیگری کرده است.

خاطره آقای سرمربی
حالا در پاییز 2022، با دو تساوی مقابل ولز، انگلستان و یک امتیاز کمتر از ایران، سرمربی تیم‌ملی آمریکا معتقد است؛ آنها برای ماندن در قطر باید 29 نوامبر(هشتم آذر) کار ناتمام خود را در مرحله گروهی جام‌جهانی مقابل ایران و با دریافت 3 امتیاز به انجام برسانند. گرگ با این‌که در مصاحبه‌های اخیر خود درباره تیم‌ملی ایران گفته ما در زمین فوتبال با هم دوست هستیم، خاطره ناخوشایندی از حریف امروز خود دارد. او اتفاقا در آن روز خاص در جام‌جهانی 98 فرانسه و زمانی که تیم‌ملی آمریکا مغلوب ایران شد، مفسر بازی در تلویزیون هلند بود!

منبع: ضمیمه جام22 روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها