فیلم‌های آمریکایی در شرق نمی‌فروشند

اتحاد آسیایی دربرابر هالیوود

در شرایطی که هالیوودنشینان سخت در تلاش هستند تا یک بار دیگر خود را فاتح جدول گیشه سینماهای کشورهای مهم و پرقدرت شرق‌دور نشان دهند، تماشاگران سه کشور ژاپن، کره‌جنوبی و چین با استقبال بی‌سابقه از تولیدات بومی و داخلی خود، پاسخ منفی قاطعی به کمپانی‌های بزرگ فیلمسازی آمریکایی داده‌اند.
کد خبر: ۱۳۸۸۵۰۷
نویسنده کیکاوس زیاری - گروه رسانه

آنچه در سه روز آخر هفته جدول گیشه نمایش سینماهای این سه کشور قدرتمند آسیایی رخ‌داد، دنباله‌ای بر حمایت عمومی مردم آنها از فیلم‌هایی بود که توسط هنرمندان داخلی تهیه و تولید شده است.

صدرنشینی فیلم‌های بومی در کشورهای فوق، با استقبال و حمایت فراوان منتقدان و تحلیلگران سینمایی روبه‌رو شده و آنها در ارزیابی‌های‌شان از این وضعیت، به هنرمندان خودی پیشنهاد کرده‌اند همچنان با بهره‌گیری از داستان‌ها و فضاهای تازه و بدیع، از یک‌سو تماشاگران سینما را شگفت‌زده و خوشحال و از سوی دیگر، زمینه را برای موفقیت‌های بیشتر تولیدات بومی (که با استقبال همین تماشاگران صورت می‌گیرد) فراهم کنند.

رسانه‌های گروهی ژاپن، چین و کره‌جنوبی روی این نکته تاکید می‌کنند که در رینگ مبارزه سخت هالیوود با سینمای بومی، هنرمندان داخلی توانسته‌اند حریف قدرتمند و پولدار خود را به گوشه رینگ کشانده و با ضربات متعدد، او را از پا بیندازند.

 «سوزومه» ابرقهرمانان آمریکایی را محو کرد

صنعت سینمای ژاپن که معمولا تولیداتش پنج ردیف اول جدول نمایش گیشه را به خود اختصاص می‌دهند، در تعطیلات آخر هفته شاهد موفقیت «سوزومه» بود. این انیمیشن هم مثل دیگر محصولات کارتونی کشور که همواره موردپسند تماشاگران پیر و جوان ژاپنی هستند، توسط شینکای ماکاتو ساخته شده و با افتتاحیه‌ای حدود ۱۴میلیون دلار لقب موفق‌ترین فیلم هفته را از آن خود کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که اکشن ابرقهرمانانه «بلک‌پنتر: واکاندا برای همیشه» با وجود جاروجنجال تبلیغاتی بسیار زیادی که برایش انجام شده بود، در نمایش افتتاحیه خود سه‌برابر کمتر از سوزومه فروش کرد و با فروش بسیار پایین ۳.۵میلیون دلاری در ردیف دوم جدول نشست. همه اینها در شرایطی است که مدیران کمپانی والت‌دیزنی و شرکت مارول که فیلم‌شان را با هزینه ۲۵۴میلیون دلاری تهیه کرده‌اند، به افتتاحیه‌ای بالای ۲۵میلیون دلار در گیشه نمایش ژاپن چشم دوخته بودند. اهل‌فن در این کشور دور آسیا، رقم فروش تحقیرآمیز افتتاحیه قسمت دوم بلک‌پنتر در ژاپن را شکستی بزرگ برای هالیوود ارزیابی کرده‌اند. منتقدان سینمایی، فیلمنامه سوزومه را که توسط خود شینکای نوشته بسیار تحسین کرده‌اند. داستان فیلمنامه درباره دختر نوجوانی است که ماموریت دارد با امیدی در دل جامعه ژاپن مقابله کند و در این راه، پسربچه‌ای که به شکلی معجزه‌آسا تبدیل به یک صندلی شده، به کمک او می‌آید. تحلیلگران هنری تکیه داستان فیلم به فرهنگ بومی را از عوامل اصلی استقبال تماشاگران معرفی کرده‌اند.
 
اعتراف موفقیت‌آمیز کره‌ای

تولیدات بومی کره‌جنوبی همچنان مورد استقبال تماشاگران داخلی هستند و آنها با حضور در سالن‌های نمایش‌دهنده این فیلم‌ها، راه را برای موفقیت مالی و قرارگرفتن‌شان در صدر جدول گیشه هفتگی نمایش سینماها هموار می‌کنند. اکشن «دسی‌بل» با افتتاحیه‌ای نزدیک سه‌میلیون دلار صدرنشین جدول شد و این درحالی‌است که طی دو هفته قبل از آن، «اعتراف» این کرسی را در اختیار داشت. این درام پرتنش جنایتکارانه بومی، توانست با شکست اکشن بلاک‌باستر هالیوودی «بلک‌آدام» دواین جانسن و بلک‌پنتر: واکاندا برای همیشه این مقام را از آن خود کند. فروش ۱۲روز اول اعتراف به رقم چهارمیلیون دلار رسیده است. تحلیلگران اقتصادی سینما با توجه به فروش کلی فیلم‌های سینمایی در سه روز آخر هفته‌ای گذشت، این‌طور نتیجه‌گیری می‌کنند که این رقم کمترین میزان فروش در یک ماه اخیر بوده است. آنها دلیل این امر را در از راه رسیدن فصل پاییز و سرما و بازگشایی مدارس می‌دانند.

 سو جی سوب، بازیگر سرشناس کره‌ای در اعتراف در قالب مردی مرموز ظاهر شده که در شبی بارانی با سلاحی در دست، وارد یک کلیسا می‌شود تا نزد کشیش اعترافاتی کند اما ماجرا به آن سادگی نیست که در نگاه اول احساس می‌شود.

بلک‌آدام که چند هفته قبل از اکران عمومی در آمریکا با سروصدای بسیار زیاد در تعدادی از کشورهای دنیا روی پرده رفت، با فروشی ۴۷۰هزار دلاری در ردیف سوم جدول گیشه کره قرار گرفت. این فیلم بعد از ۱۹روز نمایش عمومی در سینماهای این کشور آسیایی نتوانست هیچ‌گاه ردیف اول جدول را اشغال کند و فروش کلی خود را تا امروز به پنج‌میلیون دلار رسانده است. اهل‌فن از این رقم فروش، به‌عنوان شکستی فاجعه‌بار برای بلک‌آدام نام می‌برند. تهیه‌کنندگان هالیوودی فیلم تصور فروشی بالای ۸۰میلیون دلار را برای این اکشن ابرقهرمانانه در کره داشتند. همین اتفاق برای قسمت دوم بلک‌پنتر هم رخ داده است. این فیلم که طی دو هفته اکران عمومی‌اش در کره نتوانست صدرنشینی جدول را از آن خود کند، به فروش کلی ۱۳میلیون دلاری دست پیدا کرده که بسیار کمتر از چیزی است که تهیه‌کنندگانش در کمپانی والت‌دیزنی و شرکت مارول انتظار داشتند.

در ردیف چهارم جدول گیشه نمایش، انیمیشن ژاپنی «کرایون شین‌چان: راز مدرسه» قرار دارد. فروش ۳۰۰هزار دلاری این کمدی اکشن خانوادگی در هفتمین هفته اکران عمومی، فروش کلی آن‌را به رقم شش‌میلیون دلار رسانده است. شکست‌خورده اصلی جدول گیشه، درام خانوادگی و ماجراجویانه «خانواده بزرگراه» است که با افتتاحیه‌ای ۵۶هزار دلاری ردیف هشتم جدول را از آن خود کرد. تحلیلگران اقتصادی سینما توقع و انتظار افتتاحیه بالاتری برای این فیلم داشتند.
 
چینی‌ها علیه جنایت و هالیوود

در چین هم صنعت سینمای بومی در مصاف با هالیوود، رای خود را به دو درام جنایتکارانه و دلهره‌آور «نقطه‌انعام» چینی و انیمیشن ژاپنی «کارگاه کانون: عروس هالووین» داده است. فیلم اول هفته قبل صدرنشین جدول شد و دومی این هفته در این کرسی قرار گرفت. افتتاحیه ۱۲میلیون دلاری انیمیشن «کارآگاه کانون»، به‌شدت تحلیلگران اقتصادی سینما را شگفت‌زده کرد. طی چند هفته قبل، محصولات جدید چینی که روانه پرده سینماهای کشور شده بودند، با افتتاحیه‌هایی زیر ۱۰میلیون دلار نمایش عمومی‌شان را شروع کردند. موفقیت انیمیشن ژاپنی این تحلیل را در بین هنرمندان و منتقدان چینی زنده کرده، که در آینده همکاری‌های مشترک سینمایی بیشتری با صنعت سینمای همسایه خود داشته باشند. نقطه‌انعام در هفته دوم نمایش با فروشی چهارمیلیون دلاری در ردیف دوم جدول قرار گرفت تا فروش کلی خود را به رقم ۱۸میلیون دلار رساند. نقطه‌انعام از معدود تولیدات جدید سینمای چین است که بعد از حدود یک‌ماه‌ونیم، راه خود را به روی پرده سینماهای کشور باز کرده. به گفته تحلیلگران اقتصادی سینما، این درام دلهره‌آور توانست حدود ۷۰درصد از فروش کلی گیشه نمایش سینماهای چین در تعطیلات آخر هفته را به خود اختصاص دهد. «عشق سرندیپیتی» که تا هفته قبل صدرنشینی جدول گیشه را برای دو هفته از آن خود کرده بود، با فروشی بالای دومیلیون دلار در ردیف دوم نشست. فروش ۱۰ روز نخست این درام خانوادگی به رقم چهارمیلیون دلار رسیده است. نقطه‌انعام در حالی راه خود را به سالن‌های نمایش پیدا کرد، که تهیه‌کنندگان دومین قسمت بلک‌پنتر به دلایلی که اعلام نشد زمان اکران عمومی اکشن کمیک‌استریپی‌شان را برای حداقل یک هفته در چین به تعویق انداختند. برخی رسانه‌ها به طنز از این مسأله به‌عنوان ترس هالیوودی‌ها از غرش چینی یاد کردند./ آسیا باکس آفیس

 کره علیه باندهای آنلاین قمار

در حالی که هنوز کار تولید قسمت سوم اکشن پرتنش اجتماعی و ضد سرمایه‌داری «شورشی‌ها» به پایان نرسیده است، سازندگانش خبر از شروع کار تولید و فیلمبرداری چهارمین قسمت آن داده‌اند. به نوشته نشریات کره‌ای، کار فیلمبرداری سومین قسمت این مجموعه فیلم بسیار موفق و پرفروش چند روز قبل تمام شد و به اتاق تدوین رفت. ما دونگ سیوک، چهره معروف و محبوب کره‌ای که در خارج از کشور با نام دان لی هم شناخته می‌شود، همچنان نقش اصلی قسمت تازه را به‌عهده دارد. او یکی از تهیه‌کنندگان این اکشن دنباله‌دار است. در داستان قسمت چهارم، دان لی دوباره در قالب ما سیوک دو پلیس خشنی ظاهر می‌شود که برای انجام ماموریت‌های مهم خود به شیوه‌ای سرکشانه عمل می‌کند و مقررات اداره پلیس را زیر پا می‌گذارد. او با چنین روحیه‌ای، این بار ماموریت پیدا می‌کند تا سراغ خشن‌ترین و بدترین سندیکای قمار آنلاین کشور برود و با رهبران سرمایه‌دار و قانون‌گریز این مرکز که ذهن جوانان را به انحراف می‌کشاند، مقابله کند. سازندگان قسمت تازه این مجموعه کمدی اکشن بلک باستر، اعلام کرده‌اند طی ۴۰روز کل کار فیلمبرداری را در شهر سئول انجام می‌دهند.

سومین قسمت فیلم با نام «جمع‌بندی: راهی برای خروج نیست» ماه جولای کلید خورد و برای نمایش عمومی در تابستان۲۰۲۳ آماده می‌شود. به این ترتیب، قسمت چهارم حداقل چند ماه بعد از اکران عمومی این فیلم روانه پرده سینماها خواهد شد. اولین قسمت این بلاک باستر محبوب کره‌ای با نام شورشی‌ها در سال ۲۰۱۷ به نمایش عمومی درآمد. استقبال بسیار خوب تماشاگران داخلی از داستان و اکشن‌کاری جذاب آن، سازندگانش را به این نتیجه رساند که می‌توان آن‌را تبدیل به یک مجموعه فیلم دنباله‌دار کرد. نزدیک هفت میلیون تماشاچی به تماشای قسمت اول نشستند و فروشی نزدیک ۴۳میلیون دلار برایش رقم زدند که رقم بسیار بالایی برای جدول گیشه نمایش سینماهای کره‌جنوبی به شمار می‌آید. قسمت دوم فیلم «شورشی‌ها: جمع‌بندی» در سال‌۲۰۲۲ با فروش خیره‌کننده نزدیک ۱۰۰میلیون دلاری، لقب پرفروش‌ترین محصول جدول گیشه نمایش سینماهای کشور را از آن خود کرد. «تاپ گان: ماوریک» تام کروز که با جنجال بسیار زیادی در همین سال در کره اکران عمومی شد، قافیه را به جمع‌بندی۲باخت و نتوانست با آن رقابت کند.

منتقدان و تحلیلگران اقتصادی سینما در کره‌جنوبی از تولید قسمت دیگری از این مجموعه فیلم که با نام «جمع‌بندی: مجازات» تولید و اکران می‌شود، استقبال خوبی کرده‌اند. در شبکه‌های اجتماعی هم بسیاری از اهالی کشور (و از جمله جوانان) با اظهارنظرهای مثبت خود از انتظارشان برای نمایش عمومی قسمت‌های تازه این مجموعه کمدی اکشن با کیفیت صحبت کرده‌اند. ما دونگ سیوک در این باره می‌گوید: «برای ما سازندگان فیلم بسیار مهم است که تماشاگران بومی و به‌خصوص جوانان از داستان‌سرایی‌های ما استقبال  و سالن‌های نمایش را پر از تماشاچی می‌کنند. همین ابراز احساسات گرم و محبت‌آمیز است که به ما دلگرمی داده و باعث می‌شود قسمت‌های جدیدی از این اکشن محبوب را تهیه و تولید کنیم.»/اسکرین اینترنشنال

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها