بی‌خوابی یا کم‌خوابی برای برخی افراد چنان ملال‌آور و زجرآور است که فرد حاضر است هر دارو یا غذایی بخورد تا بتواند تنها چند ساعت خوابی عمیق و لذت‌بخش داشته و به صبر و حوصله کافی دست یابد.
کد خبر: ۱۳۸۶۷۸۵
نویسنده فاخره بهبهانی - گروه دانش و سلامت

علت اغلب بی‌خوابی‌ها ناشى از گرفتارى‏هاى روزانه است که شب‏ها خود را نشان مى‏دهد. البته پرخوری‌های شبانه نیز از شایع‌ترین علل بی‌خوابی افراد است. وقتی معده پر باشد، بدن باید انرژی زیادی را صرف هضم و جذب غذا کند و در چنین شرایطی به خواب رفتن تقریبا محال و غیرممکن است. فرد ناخودآگاه آن‌قدر در رختخواب پهلو به پهلو ‏می‌شود و غلت می‌خورد تا مشکل معده برطرف شود. در نهایت به خوابی غیرطبیعی مى‏رود و صبح که برمی‌خیزد خسته و خواب‏آلود است. علاوه بر این موارد، تنش‌های عصبی، عوارض جانبی برخی داروها، درد‌های جسمانی، ضعف و گرسنگی زیاد، بی‌نظمی‌های هورمونی، مصرف مشروبات الکلی، اضطراب و افسردگی از جمله مهم‌ترین علل بروز کم‌خوابی یا بی‌خوابی محسوب می‌شود.

راه‌های رسیدن به خواب ایده‌آل

بیشتر عواملى که سبب بی‌خوابى مى‏شود به غیر از آن‌هایی که جنبه روحى و روانى دارند را می‌توان تا حدود زیادی با اصلاح برنامه غذایی و برخی اقدامات رفع کرد. مصرف کم مواد گوشتى به‌خصوص افرادی که اوره خون‌شان بالاست، خوردن غذاهاى حاضرى سالم و کم‏انرژى در وعده شام، کم‏ کردن وزن و کنترل پرفشاری خونى‏، ورزش، تفریح و حرکات جسمى، مصرف خوراکى‏ها و نوشیدنی‌هایی، چون دوغ، خیار، آب‏لیمو، آب‌هویج، ترب یا تربچه، شیر گرم، نان و ماست، سیب درختى قرمز، عرق بهارنارنج و بیدمشک هنگام خواب و کاهو و فندق توصیه شده است.

گرم کردن و ماساژ کف پا و سعى در خروج افکار مزاحم و استحمام با آب ولرم رو به گرم پس از هضم کامل غذا و مشت و مال بدن هم می‌تواند بسیار اثربخش باشد. همچنین به افراد بی‌خواب توصیه شده روز‌ها نخوابند و در طى روز تا حدودى فعالیت جسمى داشته و در نیمه دوم روز یعنى از ظهر به بعد چاى، قهوه یا غذا‌ها و نوشیدنى‏هایی که مواد محرک و ضدخواب دارند مصرف نکنند و از خوردن غذاهاى سنگین، چرب، یبوست‌زا و غذاهاى خشک‌کننده مراکز عصبى مانند سیر، فلفل و دارچین بپرهیزند.

از داروهاى گیاهی مفید براى کم‏خوابى گشنیز است. این گیاه برخی از انواع بی‌خوابى را به‌سرعت بهبود مى‏بخشد. براى این‌که خواب‏تان سنگین‌‏تر و عمیق شود می‌توانید بعد از شام یک لیوان آب سیب قرمز با قدری عسل یا آب تازه مرکبات بنوشید. برای تمدد اعصاب می‌توانید از یوگا، تمرینات تنفسی و نرمش‌های بدنى استفاده کنید. در شهر‌های غربی کشور مثل ایلام و لرستان، بی‌خوابی را با مصرف دمکرده سنبل‌الطیب‏ و جوشانده اکلیل کوهى و کرد‌ها از تخم شنبلیله استفاده می‌کنند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها