۲راهکار مهم برای حفظ سلامت دانش‌آموزان دربرابر بیماری شایع این روز‌ها

درهم‌شکستن موج آنفلوآنزا در زنگ‌تغذیه

طی دوسال‌ونیم گذشته، رعایت نکته‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک و ضدعفونی کردن و شستن دست‌ها برای جلوگیری از ابتلا به کرونا باعث شد تا آمار ابتلا به آنفلوآنزا کاهش یابد، اما امسال، نخستین پاییزی است که آنفلوآنزا با قدرت بازگشته و بسیاری از افراد به‌ویژه کودکان‌ونوجوانان را درگیر یا آن‌ها را به ناقلان این بیماری تبدیل کرده است.
کد خبر: ۱۳۸۵۵۹۳
نویسنده مهتاب خسروشاهی - گروه دانش و سلامت
شاید مهم‌ترین علت این بازگشت غیرمنتظره، کاهش رعایت نکته‌های بهداشتی است که در طول دو سال همه‌گیری کرونا به شکل سفت‌وسختی وارد زندگی روزمره‌مان شده بود و دلیل دیگر آن بازگشت دانش‌آموزان به مدرسه است. در شرایطی که برای خیلی از ما بزرگسالان هم رعایت کامل دستور‌العمل‌های بهداشتی خسته‌کننده شده، نمی‌توانیم از دانش‌آموزان کم سن وسال توقع داشته باشیم که این نکات را به‌خوبی در فضای مدرسه رعایت کنند. در آستانه روز دانش‌آموز، به بررسی برخی نکات تغذیه‌ای و نکات تقویت‌کننده سیستم‌ایمنی، به‌عنوان نخستین و مهم‌ترین سد بدن در مقابل ابتلا به آنفلوآنزا پرداخته‌ایم که رعایت آن‌ها می‌تواند به حفظ سلامت فرشته‌های کوچک‌مان در فصل مدرسه کمک کند.

سرماخوردگی و آنفلوآنزا از بیماری‌های فصل‌های سرد سال هستند. کودکان‌ونوجوانان به‌طور متوسط، شش تا هشت بار در سال - به‌ویژه درفصل‌های سرد سال - به یکی از این دو بیماری مبتلا می‌شوند. آنچه بدن آن‌ها را در مقابل ابتلا به این بیماری‌ها ایمن می‌کند، تغذیه مناسب و دور بودن از هرگونه استرس و اضطراب است. به این دلیل که تغذیه نامناسب و استرس و اضطراب، باعث اختلال در عملکرد سیستم‌ایمنی بدن شده و آن‌ها را در مقابل ابتلا به بیماری بی‌دفاع می‌کند.

دوپینگ سیستم‌ایمنی با سیر

سیر، از قدیمی‌ترین سبزی‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل تهاجم ویروس‌ها به‌شمار می‌رود. هر حبه سیر حاوی مقدار قابل‌ملاحظه‌ای ترکیبات آنتی‌اکسیدانی، ضدویروس، قارچ و باکتری است. علاوه‌براین‌که داروی طبیعی مفیدی برای درمان التهاب سلول‌هاست. سیر، حاوی ۳۳ نوع ترکیبات حاوی سولفور است. این ترکیب‌ها به‌طور مستقیم باعث تقویت عملکرد سیستم‌ایمنی بدن شده و خاصیت سم‌زدایی دارند.
راهکار استفاده: استفاده در انواع سس‌های خانگی، ماست، ماست‌وخیار، بورانی اسفناج، انواع خورشت‌ها و سوپ‌ها.

نکته: حرارت واردشده به سیر حداکثر ۱۰۰درجه و به مدت ۲۰دقیقه کافی است. بیش از این میزان، ویژگی‌های تغذیه‌ای آن از بین خواهد رفت؛ بنابراین سیر را در مراحل پایانی پخت غذا‌ها به آن اضافه کنید. مصرف سیر خام بهترین گزینه است.

از چتر سلامتی غافل نشوید

معمولا قارچ از سبزیجات موردعلاقه بچه‌هاست؛ بنابراین دردسر کمتری بابت خوراندن این خوراکی به آن‌ها دارید. قارچ حاوی ویتامین و موادمعدنی، پلی‌ساکارید‌ها و بتاگلوکان است. بتاگلوکان عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از ترکیب‌های طبیعی ضدویروسی، باکتریایی و قارچی است. علاوه براین‌که آنتی‌اکسیدان بسیار خوبی است. قارچ منبع بسیار سالم و خوب پروتئین گیاهی است.

راهکار استفاده: انواع سوپ‌ها، املت، سالاد‌ها (بهتر است کمی تفت داده شده و پس از خنک‌شدن اضافه شود)، دورچین انواع خوراک مانند خوراک مرغ و ماهی، انواع ساندویچ‌ها و پیتزا.
نکته: بعضی از انواع قارچ‌ها مانند قارچ صدفی و پورتوبلا بیش از انواع دیگر قارچ‌ها برای تقویت عملکرد سیستم‌ایمنی بدن کارایی دارند.

زنگ تنقلات سالم

تنقلات همیشه برای بچه‌ها جذاب هستند، اما انتخاب انواع سالم آن‌ها مهم است. انواع دانه‌ها مانند تخم آفتابگردان، تخم کدو و... به این دلیل که حاوی مقدار مناسبی اسیدچرب امگا‌۳ هستند، برای حفظ سلامت کودکان و نوجوانان مفیدند. اسیدچرب امگا ۳ دارای خاصیت ضدالتهابی بوده و آنتی‌اکسیدان بسیار خوبی است. در بین همه دانه‌ها، تخم‌کدو در صدر ایستاده است. این دانه حاوی مقدار مناسبی ویتامین E و روی است. هردوی این ترکیب‌ها علاوه بر تقویت سیستم‌ایمنی بدن، باعث افزایش عملکرد سلول‌های T و گلبول‌های سفید خون می‌شوند؛ بنابراین مقاومت بدن در مقابل عوامل بیماری‌زا به‌ویژه ویروس‌ها افزایش پیدا می‌کند.
راهکار استفاده: استفاده از تخم کدو به‌عنوان تنقلات؛ افزودن مغزکرده آن به ماست و سالاد، انتخاب نان‌های حاوی تخم کدو، مخلوط با دیگر دانه‌ها مانند آفتابگردان به‌عنوان تنقلات.

دکتری به نام سیب

این توصیه را شنیده‌اید که مصرف روزانه یک عدد سیب شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز می‌کند؟ باید بگوییم که درست است، اما چرا؟ کوئارسین موجود در پوست سیب، دلیل این توصیه است. این ترکیب ضد التهاب و حساسیت بوده و آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی است. مصرف روزانه یک عدد سیب با پوست تا ۲۴ درصد خطر ابتلا به آسم را کاهش می‌دهد؛ بنابراین خطر درگیری ریه با ویروس آنفلوآنزا کاهش می‌یابد. پلی‌فنل موجود در سیب مانع از بروز تب بالا در زمان ابتلا به بیماری‌های ویروسی می‌شود.
راهکار استفاده: مصرف روزانه یک عدد سیب با پوست، اضافه‌کردن به سالاد، کمپوت سیب‌خانگی، سیب‌خشک.
نکته: همه انواع سیب را با پوست مصرف کنید. پوست سیب حاوی فیبر است؛ بنابراین به عملکرد بهتر دستگاه گوارش نیز کمک می‌کند.

دوستی با جوی دوسر

از غلات بسیار خوب برای کاهش خطر ابتلا به آنفلوآنزا، جوی دوسر است. مس، آهن، سلنیوم، روی، فیبر و پروتئین، اصلی‌ترین ترکیب‌های موجود در این غله هستند.
راهکار استفاده: همراه با شیر در وعده صبحانه، سوپ و نان تهیه‌شده از جوی دوسر.

با ترش‌ها سلامت بمانید

منظور از ترش‌ها، مرکبات و دیگر میوه‌های ترش مانند کیوی است. این خوراکی‌ها حاوی ویتامین C است. این ویتامین آنتی‌اکسیدان بسیار خوبی بوده و باعث تقویت عملکرد سیستم‌ایمنی بدن می‌شود. از دیگر خوراکی‌های حاوی ویتامین C می‌توان به انواع فلفل‌دلمه‌ای، کلم‌بروکلی، اسفناج و دیگر سبزی‌های پهن‌برگ و سیب‌زمینی اشاره کرد.
راهکار استفاده: میوه‌ها باید روزانه حدقل یک عدد و به‌صورت خام مصرف شوند، آبمیوه طبیعی، بخارپز کردن سبزیجات و استفاده از آن‌ها در دورچین و سالاد.

آرامش، کلید سلامتی است

همیشه و به‌ویژه در دوران بیماری و نقاهت، بیمار باید در آرامش جسمی و روانی کامل باشد. به این دلیل که استرس و اضطراب باعث اختلال در عملکرد سیستم‌ایمنی بدن شده و روند درمان را کند می‌کند. علاوه‌براین‌که قرارگرفتن درمعرض استرس و اضطراب دائمی یا شوک اضطرابی ناگهانی، عملکرد سیستم‌ایمنی را مختل کرده و خطر ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد؛ بنابراین دانش‌آموزان باید در منزل و مدرسه در آرامش کامل به‌سر ببرند.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها