توقف کالا در گمرک، از مشکلات متداولی است که برای افراد غیر‌متخصص و بی‌تجربه بیشتر پیش می‌آید. آگاه نبودن با قوانین گمرکی، چگونگی ترخیص کالا و مدارک لازم برای واردات یا صادرات محصولات مختلف باعث به‌وجود آمدن مشکلات متعددی خواهد شد.
توقف کالا در گمرک، از مشکلات متداولی است که برای افراد غیر‌متخصص و بی‌تجربه بیشتر پیش می‌آید. آگاه نبودن با قوانین گمرکی، چگونگی ترخیص کالا و مدارک لازم برای واردات یا صادرات محصولات مختلف باعث به‌وجود آمدن مشکلات متعددی خواهد شد.
کد خبر: ۱۳۸۵۵۰۲

در این مقاله، ۵ دلیل اصلی توقف کالا در گمرک را بررسی کرده‌ایم. با مطالعه هر یک از موارد گفته‌شده، به‌راحتی می‌توانید در آینده جلوی ضرر‌های شدید مالی به تاجر و کشور را بگیرید. 

توقف کالا در گمرک قبل از اظهار کالا و تکمیل مدارک

بار‌های صادراتی و وارداتی از طریق روش‌های مختلف، مانند حمل و نقل ریلی بین المللی، به مقاصد مختلف ارسال می‌شوند. کالا باید در گمرک کشور مقصد برای طی کردن مراحل قانونی ترخیص متوقف شود. احتمال توقف کالا در گمرک در دو زمان وجود دارد. قبل از اظهار کالا و تکمیل مدارک ترخیص بار از گمرک ممکن است به دلایل مختلفی، بار شما در گمرک باقی بماند و اصطلاحا بار رسوب شود. این مشکل عمدتاً به‌دلیل، کامل نبودن مدارک ترخیص رخ می‌دهد. برای صادرات و واردات بین‌المللی، به مدارک مختلفی مانند اسناد بانکی، مدارک ثبت سفارش و تعیین چگونگی حمل کالا نیاز خواهید داشت. اگر هر یک از موارد گفته‌شده مشکلی داشته باشند، ترخیص بار شما را با مشکل مواجه خواهند کرد. در ادامه به‌طور کامل، این موارد را بررسی کرده‌ایم. 

۱- پایان مهلت مقرر؛ اگر پس از خاتمه مهلت توقف کالا از کشور خارج نشود

هنگامی که کالا به‌دلایل مختلف، در گمرک باقی بماند، اصطلاحا در آن‌جا دپو شده است. دپو شدن کالا و محصولات در گمرک علاوه‌بر ضرر‌های مالی جبران‌ناپذیر به صاحب کالا، اقتصاد کشور را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. اولین دلیل توقف کالا در گمرک، تکمیل نشدن مراحل اظهار بار به گمرک است. اگر پس از خاتمه مهلت توقف کالا، مدارک لازم به گمرک ارائه نشود، اصطلاحا کالا رسوب می‌کند. برای مثال، اگر کالا در مدت مقرر درج‌شده در قرارداد فروش، به گمرک مقصد نرسد یا برای تمدید آن اقدامی صورت نگیرد، کالا رسوب خواهد کرد. 

از‌این‌رو، باید کالای خود را متناسب با زمان تعیین‌شده در قرارداد فروش به گمرک کشور قصد برسانید. دریافت مشاوره از یک شرکت حمل‌و‌نقل بین‌المللی و انتخاب بهترین روش از حمل و نقل دریایی، زمینی، هوایی یا ترکیبی، می‌تواند جلوی بروز این مشکل را بگیرد.  

5 دلیل توقف کالا در گمرک که باید بدانید

۲- نداشتن مجوز ثبت سفارش کالا یا مشکلات بانکی و اسنادی

مشکلات مربوط به ثبت سفارش و پرداخت هزینه‌ها یکی دیگر از دلایل توقف کالا در گمرک محسوب می‌شود. هنگامی که سفارشی را ثبت می‌کنید، باید هزینه آن را به فروشنده منتقل کنید و مالکیت آن را به مالک داخلی تغییر دهید. اگر در هر یک از مراحل انتقال وجه، تغییر مالکیت و اظهار‌نویسی اسناد مشکلی رخ دهد، مدارک ناقص می‌ماند و کالا در گمرک توقیف می‌شود. برای مثال، هنگام انتقال و حمل بار به آلمان، همه مدارک مربوط به ثبت سفارش، پیش فاکتور و پرداخت وجه لازم است.  

توقف کالا در گمرک بعد از اظهار کالا؛ قانون امور گمرکی با آخرین اصلاحات

اظهار کالا و دریافت تاییدیه گمرک پایان نگرانی‌ها بابت توقف کالا نخواهد بود. پس از اظهار کالا نیز ممکن است به دلایل مختلف، کالا در گمرک رسوب کند. معمولاً این مشکلات در‌خصوص کارشناسی‌های گمرک و سایر عوامل بیرونی خواهد بود. در ادامه به بررسی دلایل توقف کالا پس از اظهار کالا در گمرک می‌پردازیم. 

۱- ارائه نکردن کد رهگیری از بانک مبدا

هنگامی که همه مدارک گمرک کالا در اظهارنامه ارائه می‌شود، بانک عامل باید کد رهگیری برای همه محصولات ارسال کند. بر‌اساس جدید‌ترین قوانین، گمرک می‌تواند بخشی از کالا را ترخیص و بخش دیگر را تا زمان دریافت کد رهگیری نگه دارد. در‌واقع قسمتی از بار به‌عنوان وثیقه در گمرک رسوب می‌شود. 

۲- طولانی شدن زمان صدور مجوز‌های قانونی

برخی از محصولات نیاز به تاییدیه و مجوز از سازمان‌های مختلف، انرژی اتمی، سازمان دام و طیور، قرنطینه نباتی، سازمان غذا و دارو و موارد مشابه خواهد داشت. دریافت این مجوز‌ها برای ترخیص کالا بر‌عهده گمرک است. همین موضوع باعث می‌شود در بسیاری از موارد، فرآیند با تاخیر مواجه شود و از مدت زمان مجاز توقف کالا در گمرک عبور کند. 

۳- ابهامات کارشناسان گمرک از ماهیت واقعی کالا

پرداخت نکردن حق ورودی کالا توسط اظهار‌کننده یا ابهامات در پرونده یا ماهیت واقعی کالا، یکی دیگر از دلایل رسوب بار در گمرک محسوب می‌شود. این عوامل بیرونی بوده و از دست مالک خارج است. ولی می‌توان با ارائه مدارک قانونی و کامل، جلوی بروز این مشکل را گرفت. 

مدت مجاز توقف کالا در گمرک؛ آیا امکان تمدید مدت مجاز وجود دارد؟

حداکثر مدت توقف کالا از زمان صدور قبض انبار، 3 ماه است. اگر پس از گذشت این زمان، برای انجام تشریفات گمرکی از سوی اظهار‌کننده، اقدامی صورت نگیرد، کالا متروکه اعلام خواهد شد. البته، در مناطق ویژه و آزاد، تسهیلات و شرایط خاصی در نظر گرفته شده است. این مدت زمان با تایید و نظر معاون گمرک قابل تمدید تا 3 ماه است.

بهترین خدمات حمل‌و‌نقل بین‌المللی هانزا برای ارسال سریع بار به هر نقطه دنیا

در این مقاله به بررسی ۵ دلیل اصلی توقف کالا در گمرک پرداخته شد. عواملی که موجب توقف کالا می‌شوند، به موارد خارجی، مانند ارسال نشدن کد رهگیری بانک مبدا یا به عوامل داخلی، مانند تکمیل نبودن مدارک ترخیص و اظهار کالا بستگی دارد. در هر دو موارد، آشنایی کامل با قوانین گمرک می‌تواند باعث رفع سریع مشکل شود تا جلوی جریمه‌های سنگین و هزینه انبارداری از سوی گمرک گرفته شود. یکی از مهم‌ترین مراحل در حین صادرات و واردات کالا، تعیین نحوه حمل‌و‌نقل است. انتخاب بهترین روش ارسال کالا به سراسر دنیا، در صرفه‌جویی هزینه‌ها نیز موثر خواهد بود. برای این‌کار بهتر است از طریق دریافت مشاوره از کارشناسان شرکت هنزا ناو دریا، روشی مطمئن را برای ارسال محصولات خود پیدا کنید. این شرکت خدمات مختلف مربوط به حمل‌و‌نقل بین‌المللی، ترانزیت، ترخیص و لجستیک را به متقاضیان ارائه می‌دهد. برای آگاهی بیشتر وارد سایت hansanav.com شده یا با شماره ۰۲۱۴۳۳۱۲۰۰۰ تماس بگیرید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها