تیم‌های‌ملی کشتی‌فرنگی و فوتبال‌ساحلی قهرمان شدند

جهان زیرپای ایران

حسن رنگرز، قهرمان اسبق کشتی فرنگی جهان، بعد از کناره گیری از ورزش حرفه‌ای، خیلی در عرصه کشتی دیده نشد. به جز دو مقطع کوتاه که مدیر تیم‌های ملی فرنگی و سرمربی تیم ملی جوانان بود.
کد خبر: ۱۳۸۴۹۷۲
نویسنده سارا گودرزی - ورزش

تمایل رنگرز بیشتر به این بود تا در سطوح کلان مدیریت ورزش کسب تجربه کند. طوری که مسئولیت‌های اجرایی مختلفی را در وزارت ورزش و‌ کمیته ملی المپیک عهده دار شد و در نهایت هم ریاست اداره ورزش و‌جوانان زادگاهش، استان مازندران را پذیرفت.

پیشکسوت جوان کشتی فرنگی ایران حالا بعد از گذشت سال‌ها به طور جدی به روی تشک کشتی آمده و در آزمونی بزرگ‌، سرمربی تیم ملی فرنگی بزرگسالان شده است. او دیروز در نشستی خبری مقابل خبر نگاران نشست تا از برنامه هایش در این تیم بگوید. بخش های مهمی از صحبت های او در ادامه می‌آید.

داشته های کشتی فرنگی اظهر من الشمس است

کار بسیار سختی داریم، کم‌تر از ۲ سال تا المپیک ۲۰۲۴ زمان داریم و شرایط برخی اوزان نگران‌ کننده‌ است. به ۴ تا ۸ سال زمان برای موفقیت در المپیک نیاز است و هر زمان به مربیان در هر رشته‌ای زمان داده‌ایم، نتیجه گرفته‌ایم. کشتی فرنگی ایران همیشه از یک اتفاق رنج می‌برده و آن هم در اقلیت بودن است. کمیت حداقلی کشتی فرنگی در مقایسه با آزاد همیشه آزاردهنده بوده است. ظرف ۶۰ روز یعنی از ۲۵ شهریور تا ۵ آذر سال آینده، ۵ رویداد رسمی جدی پیش‌رو داریم. در قهرمانی جهان باید سهمیه المپیک 2024 پاریس را کسب کنیم. بازی‌های آسیایی را داریم که مدالش خیلی برای کشورها حائز اهمیت است. امیدهای جهان، سپس داخل سالن آسیا و بعد هم جام جهانی تهران رویدادهای دیگر هستند. حلقه مفقوده کشتی فرنگی ما پشتوانه‌سازی است. برای سال آتی باید ۲ تیم بزرگ با طراز فنی نزدیک به هم ایجاد کنیم تا حضوری موثر در میادین داشته باشیم. باید درباره امروز حرف بزنیم. نتایج خوب جهانی ۲۰۲۱ نروژ یک اتفاق بوده. المپیک ۲۰۱۲ هم تمام شده و اکنون قابل قیاس با گذشته نیست.

اولویت ما المپیک است

در رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۲۲ درست است پنجم شدیم اما شایستگی ما بیش از این اتفاق بوده. پتانسیل ایستادن بر سکوی ۳گانه امری بدیهی و در دسترس است اما مجموعه‌ای از اتفاقات رقم خورد و محقق نشد. در عین حال جهانی ۲۰۲۳ را نمی‌شود با سال‌های قبل قیاس کرد.‌ برای بهبود جایگاه تیمی و کسب حداقل یک نشان طلا و حداکثر سهمیه، ۳ مدال‌آور در اوج شایستگی داریم. مجموعه‌ای از ملی‌پوشان بدون مدال داریم و جوان‌هایی که‌می‌توانند خلا فنی را پر کنند؛ برنامه داریم پس از بالغ بر ۱۰ تورنمنت، از داشته‌های موجود بهره بگیریم که در چرخه انتخابی دیده‌ایم. تیم ایران جزو ۳ تیم خوب دنیاست و با یک برنامه مدون تا روز رقابت‌های جهانی، در وهله اول المپیک اولویت ماست و سپس قهرمانی جهان و بازی‌های آسیایی و جام جهانی سال آتی در تهران که قهرمانی می‌خواهیم. به همین علت در جام جهانی پیش رو تیم جوان می‌فرستیم.

سوریان همه را شوکه کرد

درباره سوریان ما هم شوکه شدیم اگر چه او در ۱.۵ سال گذشته مکرر استعفا داده، دبیر هنوز استعفای او را نپذیرفته و از حمید خواهش می‌کنم بازگردد چون کشتی فرنگی به او نیاز دارد. تجارب و ارتباطات او برای کادرفنی ضرورت و فرصت است. امید دارم او تجدیدنظر کند، من قول گرفته بودم او تا المپیک بماند و این یکی از شروط ما بود.

انتخابی در اولویت

اعتقاد دارم بنا هم چرخه انتخابی داشت هر چند مکتوب نبود و ابهاماتی داشت اما معتقدم او هم براساس چرخه پیش‌ می‌رفت. ما نقشه راه ملی‌پوشان را مشخص کردیم، قیاس آزاد و فرنگی مع‌الفارق است؛ ما کشتی‌گیران جهان را از گام دوم وارد چرخه کردیم، جوانگرایی و پشتوانه‌سازی هزینه دارد. بایستی همه ملاحظات را در نظر بگیریم. حتما انتخابی برگزار خواهد شد و مفاد شیوه نامه چرخه انتخابی اجرا خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها