وعده افشاریان درباره سیستم کمک داور ویدئویی هم پوچ شد

لطفا VAR بیاورید!

جزئیاتی از وضعیت تیم‌ملی، ایده‌های کی‌روش و چرایی حضور نکونام

رعد و برقِ ایران مقابل انگلیس!

۳۰آبان‌ماه، با تلاش بازیکنان ایران تبدیل به یک روز تاریخی در فوتبال ایران خواهد شد؛ اگر اتفاقات بازی معروف ایران و آرژانتین، ایران و اسپانیا یا ایران و پرتغال، در دیدار با انگلیس رخ ندهد. کی‌روش و ایران سه بار در برهه مهم تاریخی، به لحظه شکوفایی بزرگ نرسیده‌اند. در بازی آرژانتین، مازیچ داور صرب پنالتی مسلم روی اشکان دژاگه را نگرفت و در کمال ناباوری، ضربه مسی به گوشه دروازه ایران چسبید.
کد خبر: ۱۳۸۴۶۲۹
نویسنده سعید اکبری - گروه ورزش
در دیدار اسپانیا ضربه «کاستا» اتفاقی به پای رامین رضائیان خورد و در کمال تعجب وارد دروازه بیرانوند شد. در جدال با پرتغال هم اگر رونالدو اخراج می‌شد، کلا روند بازی تغییر می‌کرد. البته علیرضا فغانی داور مطرح ایران که قرار است در جام‌جهانی قطر هم سوت بزند، درباره آن صحنه بحث برانگیز می‌گوید: «بعد از بازی که داوران جمع می‌شدند، به بررسی اتفاقات مهم مسابقات می‌پرداختیم. درباره آن صحنه صحبت شد. همه اعتقاد داشتند شدت ضربه رونالدو به رضاییان زیاد نبود و نباید اخراج می‌شد.»

کارلوس کی‌روش امیدوار است هیچکدام از اتفاقات غیر منتظره در بازی انگلیس رخ ندهد تا ایران بتواند سرانجام مقابل یکی از غول‌های بزرگ دنیا، در جام‌جهانی برنده باشد. او تاکتیک همیشگی‌اش را برای این مسابقه دارد؛ تعریف و تمجید از انگلیس و در مقابل، روحیه دادن به بازیکنان ایران. کارلوس معتقد است تمام بحث‌هایی که اخیرا راه افتاده یک بازی رسانه‌ای است تا حواس او و تیمش را پرت کنند. به همین خاطر توصیه‌ای به ملی‌پوشان داشته: «ما در تیم‌ملی دور هم جمع هستیم تا برای یک کشور بازی کنیم. نباید هیچ چیز توجه و تمرکز شما را نسبت به هدف مهمی که دارید، از بین ببرد. این فرصت شاید هیچگاه دیگر نصیب هیچ‌یک از ما نشود؛ بنابراین بیایید با تمرکز و آمادگی بالا، به زمین مسابقه برویم و لذت ببریم.»

نگرانی کارلوس

کی‌روش در دو ماه گذشته نقشی کلیدی در ایجاد تمرکز در تیم داشته. او بازیکنان لیگی را هم در پک جمع می‌کند و برای آن‌ها از اهمیت جام‌جهانی می‌گوید. کارلوس قصد دارد در کمترین زمان ممکن، تمام مشکلات را حل و فصل کند. غیبت احتمالی سردار در دو بازی اول جام‌جهانی، او را نگران کرد. هدف کی‌روش این بود که از طارمی به عنوان وینگر و از سردار در نوک استفاده کند. حالا، اما مهدی یک خط جلوتر می‌رود و او بازیکن دیگری را وینگر خواهد گذاشت. نگرانی عمده کی‌روش برای مدافعان کناری است، جایی که انگلیسی‌ها حداکثر فشار را وارد می‌کنند. صادق‌محرمی ذاتا بازیکنی با میل تهاجمی است. کارلوس، اما از او خواسته تمام تمرکزش را روی دفاع بگذارد تا مبادا مقابل فیل فودن سرعتی و تکنیکی جا بماند. در جناح چپ او فعلا روی احسان حاج‌صفی به جمع‌بندی رسیده، اما گاهی به او در میانه میدان هم نیاز دارد. احسان در بازی با سنگال از لحظه‌ای که مدافع چپ شد، فوق‌العاده عمل کرد. کی‌روش به شدت نگران نفوذ بازیکنانی، چون
لوک شاو، سانچو و گریلیش است به همین خاطر از وینگر چپ تیم ملی هم خواهد خواست تا در آن بازی حواسش به دفاع باشد.

همه حامی هم

کی‌روش کلا یک ایده برای بازی انگلیس دارد که شبیه به همان ایده بازی با آرژانتین، اسپانیا و پرتغال است؛ «همه حامی هم.» این یعنی کل تیم در زمان دفاع، باید با مدافعان و گلر شریک شوند. یکی از دلایلی که کارلوس قصد دارد سرعت بازیکنان داخلی را بالا ببرد، به بخش هجومی بازمی‌گردد. کی‌روش می‌داند ایران در بازی مقابل تیم‌های، چون انگلیس باید از حداقل فرصت‌ها، سریعترین استفاده را ببرد؛ بنابراین اگر بازیکنان هنگام انتقال توپ در ضدحمله‌ها کند باشند، حملات به جایی نمی‌رسد. کارلوس معتقد است ایران باید مثل رعد و برق مقابل انگلیس عمل کند؛ حملاتی برق آسا و ناگهانی. او نمی‌خواهد اتفاقات جام‌جهانی گذشته تکرار شود و به چیزی جز بردن انگلیس فکر نمی‌کند. کی روش می‌داند این جام‌جهانی به احتمال فراوان آخرین جام‌جهانی عمرش در آستانه ۷۰ سالگی خواهد بود و به همین خاطر باید آن لحظه‌ای که را هنوز نتوانسته، با فوتبال ایران خلق کند. او معتقد است اگر تیم‌ملی بتواند مقابل انگلیس خوب بازی کند، اتفاقات بازی ولز ساده‌تر رقم خواهد خورد. کارلوس به واسطه سال‌ها فعالیت در فوتبال انگلیس و همچنین دوستان زیادی که در فوتبال این کشور دارد، آنالیز دقیق خود را روی آن‌ها آغاز کرده. به نوعی می‌توان گفت کارلوس انگلیس، تیم ملی این کشور و فوتبال‌شان را مثل کف دستش می‌شناسد.

چرا اصرار به حضور نکونام؟

کارلوس خوب می‌داند ایجاد نظم و انضباط در تیم‌ملی، می‌تواند نقل کلیدی در موفقیت‌ها داشته باشد. به همین خاطر به حضور جواد نکونام در تیم‌ملی اصرار دارد. جواد ارتباط نزدیکی با بازیکنان دارد. اکثر آن‌ها با نکونام در ارتباط هستند و او را «کاپیتان» صدا می‌کنند؛ حتی احسان حاج صفی که خود در حال حاضر کاپیتان تیم ملی است. کی‌روش با حضور نکونام قصد دارد تمام تمرکز خود را روی مسائل فنی بگذارد، چون این پرستیژ و قدرت سرمربی فولاد است که می‌تواند تیم را مدیریت کند. همه ملی‌پوشان احترام خاصی برای نکونام قائل هستند و خوب می‌دانند علاوه بر مسائل مدیریتی، در مسائل فنی هم حرف‌هایی برای گفتن دارد. پس بیراه نیست که کارلوس فقط و فقط جواد را می‌خواهد. دیروز مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال گفت: «نکونام پاره وقت در کنار تیم ملی خواهد بود و با فولاد فسخ قرارداد نخواهد کرد.»
فولاد هم ناگزیر این پیشنهاد را خواهد پذیرفت. به همین دلیل باید کار را تمام شده دانست. حتی ویزای سفر به قطر برای نکونام گرفته شده و او را از همین حالا یکی از مسافران جام بدانید.

نکونام، تیم‌ملی و گرشاسبی!

حمیدرضا گرشاسبی، مدیرعامل فولاد خوزستان به حضور پاره‌وقت نکونام در تیم‌ملی واکنش نشان داد و گفت: «مگر حق‌التالیفی است که بخواهد پاره وقت باشد؟ چگونه سرمربی یک تیم می‌تواند تیم را رها کرده و پاره وقت در جایی دیگر کار کند؟ این بحث اصلا حرفه‌ای نیست، ما تیم را بر اساس نظر نکونام بسته‌ایم و باید با سرمربی مان در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کنیم. در این شرایط نمی‌توانیم برای مدت زیادی بدون سرمربی باشیم.»

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها