با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی صورت گرفت ؛

افتتاح ۴ پروژه در حوزه جهاد کشاورزی خراسان شمالی

 معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: امنیت غذایی مساله اول کشور است که با افزایش ضریب نفوذ دانش در حوزه کشاورزی در دستیابی به آن موفق خواهیم شد.
کد خبر: ۱۳۸۴۵۵۷

جام جم آنلاین آذربایجان شرقی: سید مجتبی خیام نکویی در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی آل هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی  با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص لزوم افزایش شرکت های دانش بنیان در بخش کشاورزی افزود: رهبری فرمودند این که تنها چهار درصد شرکت های دانش بنیان در حوزه کشاورزی فعالیت می کنند، قابل قبول نیست و ما تلاش می کنیم این میزان را افزایش دهیم و با استفاده از شرکت های دانش بنیان در قالب هسته ها، واحدهای فناور و شرکت های توسعه یافته و مشارکت آنها بتوانیم تحولی در بخش کشاورزی به وجود آوریم.

خیام نکویی بیان کرد: در پی فرمایشات مقام معظم رهبری، تصمیم گرفتیم اولین پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی را در کشور ایجاد کنیم تا زیرساخت اولیه افزایش شرکت های دانش بنیان حوزه کشاورزی فراهم شود و تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در این پارک علم و فناوری مستقر شدند.

وی گفت: متعاقب آن دهکده فناوری و نوآوری برای ۱۰ استان کشور پیش‌بینی کردیم و هدف ما از این کار که با هماهنگی و مشارکت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام شد، استقرار ۱۰۰ شرکت دانش بنیان در هر یک از این دهکده های فناوری و نوآوری بود که ششمین دهکده را امروز در آذربایجان شرقی افتتاح می کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: نیاز است اتفاقات بزرگی در بخش کشاورزی رخ دهد که یکی از مهمترین این اتفاقات مشارکت دانش آموختگان بخش کشاورزی است که خیل عظیم آنها امروز یا در جایگاه شغلی نامرتبط فعالیت می کنند و یا در جستجوی کار هستند.

خیام نکوئی با اشاره به محدویت های موجود در زمینه منابع آبی و اقلیمی با توجه به خشکسالی و کاهش بارندگی ها گفت: امیدواریم با مشارکت شرکت های بخش خصوصی و نفوذ دانش در عرصه کشاورزی بتوانیم میزان بهره وری در بخش کشاورزی را افزایش دهیم.

وی تفاوت میزان بهره وری کشاورزان نمونه با متوسط میانگین بهره وری کشور را ناشی از افزایش ضریب نفوذ دانش در کشاورزی دانست و گفت: درصدد هستیم با طراحی و تدوین الگوی کشت و اجرایی سازی آن شاهد افزایش ضریب خودکفایی در محصولات استراتژیک به ویژه محصولات گندم، جو، برنج، دانه های روغنی و ... باشیم و این خودکفائی نیازمند این است که حوزه تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی که از مهم ترین حوزه هاست بتواند نقش خود را به بهترین شکل انجام دهد.

وی ظرفیت استان آذربایجان شرقی در محصولات زراعی و باغی را بسیار بیشتر از وضعیت موجود دانست و افزود: تلاش می کنیم تحولی در شرایط موجود ایجاد کنیم که به رغم عدم افزایش سطح زیرکشت، افزایش بهره وری داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی هم در این دیدار گفت: رشد علم و فناوری در بخش های مختلف از جمله کشاورزی نتیجه تدابیر رهبری و تلاش جوانان کشور است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی آل هاشم، حوزه کشاورزی یکی از اولویت های کشور دانست و افزود: خدا را شاکریم که امروز در حوزه کشاورزی به سوی کشاورزی دانش بنیان حرکت کرده ایم و این پیشرفتی که امروز در کشور ما در حوزه علم و فناوری انجام گرفته است مایه شکرگذاری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها