هفتمین دوره جام کنفدراسیون زنان آسیا

پیروزی تاریخی تیم ملی والیبال زنان برابر کره‌جنوبی

والیبال زنان و سودای حضور در بازی‌های‌آسیایی

الساندرا کمپدلی، تاثیرگذار یا ناکارآمد؟

«الساندرا کمپدلی» معروف به «اَله» حالا دیگر چهره شناخته‌شده‌ای در ورزش کشور است. زنی که از سوی خولیو ولاسکو، مرد پرآوازه والیبال جهان به فدراسیون والیبال معرفی شد تا روی نیمکت مربیگری تیم ملی والیبال بانوان ایران بنشیند.
کد خبر: ۱۳۸۴۲۳۱
نویسنده سارا گودرزی - گروه ورزش
کمپدلی دی‌ماه پارسال کار خود را در این تیم شروع کرد و اولین آزمون پیش‌رویش حضور در بازی‌های کشور‌های اسلامی قونیه بود. بازی‌هایی که گرچه والیبال زنان ایران را بعد از ۵۶ سال به مدال رساند، اما به‌زعم بسیاری از کارشناسان این حوزه، جایی در بین تورنمنت‌های معتبر نداشت. با این حال، ولی همه کسب عنوان نایب‌قهرمانی بازی‌های کشور‌های اسلامی را به فال نیک گرفتند و بازیکنان نیز با روحیه مضاعفی تمرینات خود را ادامه دادند تا این بار راهی میدان مهم‌تری شوند.

رقابت‌های جام کنفدراسیون آسیا (AVC کاپ)، رویدادی بود که بلافاصله بعد از قونیه برای این دختران درنظر گرفته شد. شاگردان اَله در حالی پا به این آوردگاه گذاشتند که باید به مصاف رقبای اسم و رسم‌دار‌تری در مقایسه با بازی‌های کشور‌های اسلامی می‌رفتند. همه به‌خوبی می‌دانند که والیبال زنان در آسیا به‌خصوص شرق این منطقه از سطح بسیار بالایی برخوردار است و از قدرت‌های والیبال در دنیا به حساب می‌آیند. والیبال زنان ایران تا پیش از این، هربار که در مسابقات AVC کاپ حاضر شده بود، صرفا یک شرکت‌کننده بود و همیشه جایگاه پایین جدول رقابت‌ها را به خود اختصاص می‌داد. در این دوره، اما بعد از استخدام مربی خارجی، مسئولان فدراسیون والیبال، دو هدف اصلی را در اولویت برنامه‌های تیم بزرگسالان قرار دادند. اول این‌که سبک بازی ایران را متناسب با رقبای جهانی و المپیک تغییر دهند و دوم این‌که بعد از سال‌ها شرکت در این تورنمنت، حداقل بتوانند در جمع شش تیم اول قرار بگیرند.

خروجی رقابت‌های جام کنفدراسیون‌های آسیا، اما چیزی نبود که توانسته باشد نظر اهالی فدراسیون والیبال را به خود جلب کند. کسب عنوان هفتمی و ارائه یک بازی قدرتی صرف از سوی بازیکنان، عملکردی بود که مثل ادوار گذشته از تیم اَله بیرون آمد! آن هم در شرایطی که فدراسیون بهترین تدارکات (۱۱ اردوی داخلی و ۳ اردوی برون‌مرزی) را برای این تیم در نظر گرفته بود. کمیته فنی فدراسیون والیبال حالا بعد از نزدیک به ۱۰ ماه از سرمربیگری کمپدلی در تیم ملی بزرگسالان، نشستی کارشناسانه برگزار کرده تا عملکرد این زن ایتالیایی را بررسی کند.

آن‌طور که از شواهد امر پیداست، به نظر می‌رسد تیم ملی بزرگسالان در آینده‌ای نزدیک دستخوش تغییرات خواهد شد. گرچه محمدرضا داورزنی، شخص اول فدراسیون والیبال مدعی شده همکاری فدراسیون با کمپدلی ادامه خواهد داشت، اما گفته می‌شود از این پس قرار است هدایت تیم‌های پایه والیبال بانوان به او سپرده شود. به‌خصوص این‌که رزومه این مربی ایتالیایی نشان می‌دهد بیشتر تخصص او در مربیگری، ساختن تیم‌های پایه والیبال است. اَله از سال ۲۰۱۷ که خولیو ولاسکو مسئولیت فنی تیم‌های رده‌های پایه ایتالیا را بر عهده گرفت، با او در تیم‌های ملی نوجوانان دختر و پسر ایتالیا همراه بود. در جام‌جهانی نوجوانان ایتالیا نیز دستیار رناتو در تیم ملی نوجوانان ایتالیا بوده است.

به ادعای بسیاری از کارشناسان والیبال، کمپدلی به استثنای بحث جوانگرایی نتوانسته تغییری در تیم ملی بزرگسالان ایجاد کند. آن‌ها معتقدند، نتیجه‌ای که تیم در AVC کاپ گرفت را می‌شد با مربی ایرانی هم گرفت. به هر شکل از آنجا که داورزنی در سومین دوره ریاستش در فدراسیون والیبال خیلی جدی به بحث والیبال زنان پرداخته و بودجه چشمگیری را هم برای بخش زنان این فدراسیون اختصاص داده، بدیهی است که از این پس با حساسیت بیشتری در مورد تیم بزرگسالان تصمیم بگیرد.

به‌خصوص این‌که حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو را هم در تقویم این فدراسیون قرار داده است. فدراسیون والیبال گر‌چه این روز‌ها در تلاش است تا در فاصله کمتر از یک سال مانده به این بازی‌ها تیمی قدرتمند را برای شرکت در میدان آماده کند، اما ستاد عالی بازی‌های ۲۰۲۲ فعلا واکنشی به این موضوع نشان نداده است. ستاد عالی بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ به‌تازگی اعلام کرده فقط رشته‌هایی در اولویت اعزام به این رقابت‌ها قرار دارند که شانس صد‌در‌صد مدال هستند یا احتمال مدال‌گرفتن‌شان زیاد است. درصورتی‌که ستاد مجوز حضور زنان والیبالیست را برای این مسابقات صادر کند، آن‌ها بعد از ۴۸ سال راهی این بازی‌ها خواهند شد.

والیبال زنان و سودای حضور در بازی‌های آسیایی

تیم ملی والیبال زنان ایران از بعد انقلاب و تحولات آن دوران برای مدتی طولانی تعطیل شد، طوری که بعد از وقفه‌ای ۳۰ ساله کار خود را برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا آغاز کرد. سال ۲۰۰۷ اولین دوره‌ای بود که زنان کشورمان در این رقابت‌ها به میدان رفتند. از آن زمان تاکنون این زنان هر دو سال یک بار (در مجموع هفت بار) در پیکار‌های قهرمانی آسیا حضور پیدا کرده‌اند. بهترین عنوانی که زنان والیبالیست ایرانی در این رویداد به دست آورده‌اند، هفتمی است که به سال ۲۰۱۹ برمی‌گردد. حالا، اما با جهش رضایت‌بخش دختران و زنان ایرانی و لژیونر شدن آن‌ها در باشگاه‌های اروپایی، مسئولان فدراسیون والیبال به دنبال این هستند که شرایط حضور آن‌ها را در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو را فراهم کنند. بازی‌هایی که هر چهار سال یک بار و با حضور برترین‌های قاره برگزار می‌شود. نماینده کشورمان پیش از انقلاب برای سه دوره در سال‌های ۱۹۶۶، ۱۹۷۰ و ۱۹۷۴ در بازی‌های آسیایی به میدان رفته که به ترتیب به عناوین سوم، چهارم و پنجمی رسیده است.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها