کارشناس اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه؛

بارش پراکنده باران و کاهش دما در انتظار کرمانشاه است

رییس اداره ارتقای سلامت گروه امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه؛

نارسایی کلیوی عمده ترین و خطرناک ترین عارضه فشار خون کنترل نشده است

بیماری های قلبی-عروقی از سکته قلبی گرفته تا بیماری های عروق مغزی بیماری هایی است که با فشار خون بالا، دیابت، سالمندی، روش‌های تغذیه ای یا فعالیت و سبک زندگی مردم ارتباط نزدیکی دارد.
کد خبر: ۱۳۸۴۱۳۰

جام جم آنلاین؛ کتر رامین رضایی رییس اداره ارتقای سلامت گروه امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه؛ ۵۰ درصد افراد مبتلا به فشار خون بالا از بیماری خود اطلاع ندارند در واقع فرد خود را سالم تلقی می کند و متوجه بیماری خود نیست که آن را نیازمند درمان یا دریافت خدمات پیشگیری و مراقبتی بداند.

در این میان بیماری فشار خون بالا از یک ویژگی خاصی نسبت به بقیه بیماری ها برخوردار است و به آن قاتل خاموش اطلاق می شود چون مهمترین و شایع ترین علامت آن بی علامتی است و ۷۵ درصد افراد مبتلا به فشار خون بالا از بیماری خود اطلاع ندارند.

در بیماری فشار خون بالا یک دسته عوامل تاثیر دارد از جمله این عوامل می توان به جنسیت افراد اشاره کرد، به گونه ای که افراد مذکر بیشتر مستعد ابتلا به فشار خون بالا هستند همچنین هرچه سن افراد افزایش یابد احتمال ایجاد فشارخون هم بیشتر می شود و در برخی از نژادها فشار خون بالا به صورت شایع تری دیده می شود.

اگر فردی در وابستگان درجه اول شامل پدر، مادر و برادر و خواهر سابقه ابتلا به فشار خون بالا را داشته باشد به طور قطع مستعد ابتلا به این بیماری خواهد بود و نمی تواند کنترل چندانی بر بیماری خود داشته باشد البته می تواند با کنترل و مراقبتهای به موقع، شدت آن را کاهش دهد.

برخی از فاکتورها نظیر چاقی، افزایش چربی خون و بی تحرکی در افراد سبب افزایش احتمال ابتلا به فشار خون بالا می شود .

داشتن رژیم های غذایی مناسب از فاکتورهای قابل مداخله برای پیشگیری از احتمال ابتلا به فشارخون بالا است ،بر این اساس حذف رژیم های غذایی پر نمک یا مملو از چربی هایی که خطر افزایش فشار خون را بیشتر می کند بسیار مهم هستند.

استرس نیز یکی دیگر از عاملی است که می تواند حملات ناشی از فشارخون را افزایش دهد و باید مورد توجه قرار گیرد .

متاسفانه اگر فشار خون بالا به موقع شناسایی نشود و تحت درمان صحیح و اصولی قرار نگیرد باعث ایجاد درگیری کلیوی می شود و این درگیری کلیوی سبب نارسایی کلیه خواهد شد زیرا شایع ترین عامل نارسایی کلیه فشارخون بالا و دیابت است.

جامعه امروز ما جدای از بیماری های واگیر که همه گیری های جهانی نظیر کرونا را به دنبال دارند، درگیر بیماری های غیرعفونی است که عمدتا مزمن و بی علامت و ناشی از رفتار ناصحیح افراد به دنبال نداشتن رژیم غذایی مناسب، بی تحرکی و مصرف سیگار و الکل است.

افراد مستعد یا مبتلا به فشارخون بالا باید با مراقبت به موقع بتوانند فشار خون خود را تحت نظر پزشک کنترل کنند و مصرف مناسب داروها و پرهیز از قطع آنها را جدی بگیرند .

داروهای کنترل بیماری فشارخون بالا، گران هستند و در مواقعی کمیاب تر می شوند و از سوی دیگر بیماران به صورت اصولی و منظم از این داروها برای درمان استفاده نمی کنند.

همچنین برخی از بیماران تصور می کنند تنها زمانی که فشارخون آنها افزایش می یابد باید داروی فشار خون خود را استفاده کنند درحالی که نارسایی کلیویی به عنوان عمده ترین و خطرناک ترین عارضه به دنبال فشار خون بالا ایجاد می شود.

فشار خون کنترل نشده می تواند به بیماری های پیشرفته کلیه و دیالیز منجر شود و افراد توانایی مناسب فعالیت کلیه خود را از دست دهند و به کلیه آسیب‌های جبران ناپذیری وارد شود.

داشتن رژیم های غذایی کم نمک تر و کم چرب تر، داشتن فعالیت بدنی مناسب و پرهیز از استرس های محیطی می تواند سبب کنترل حملات یا بی نظمی های ناشی از افزایش فشار خون شود .

توصیه می کنیم مردان کمتر از ۵۵ سال و زنان کمتر از ۶۰ سال فاکتورهای غیرقابل تغییر در بروز بیماری های قلبی-عروقی و فشارخون بالا مثل سن، جنسیت، سابقه ابتلا به فشارخون و بیماری های قلبی-عروقی در میان بستگان درجه اول و نژاد را جدی بگیرند و به کنترل فشارخون خود بپردازند.

هورمون استروژن در زنان تا قبل از یائسگی برای آنها نقش حفاظتی در برابر فشار خون بالا ایفا می کند اما متاسفانه پس از یائسگی به دنبال کاهش این هورمون، ریسک ابتلای فرد مونث به فرد مذکر نزدیک می شود.

به این نکته توجه داشته باشید رعایت رژیم غذایی پر فیبر، کم نمک، کم چرب و داشتن فعالیت بدنی مناسب و پیاده روی نسبتا سریع به صورت سه بار در هفته به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه سبب کاهش احتمال ابتلا به فشار خون بالا یا کنترل آن می شود.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها