حادثه تلخ برای دختر قایقرانی که آرزوی قهرمانی جهان داشت

تراژدی برای هستی و رویاهایش در بابلرود

گفت‌وگوی «جام‌جم» با نازنین ملایی، دختر تاریخ‌ساز قایقرانی ایران

اهداف بزرگ بعدی «هانگژو» و «پاریس» هستند

نازنین ملایی، مطرح‌ترین چهره قایقرانی زنان ایران در چند سال اخیر بوده است. جدای از عناوین متعددی که او در میادین آسیایی به دست آورده، مهمترین عملکرد او به بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو بر می‌گردد؛ جایی که با کسب رتبه یازدهمی در قایق رویینگ تک‌نفره (سنگین) شگفتی‌ساز شد.
کد خبر: ۱۳۸۳۸۱۴
نویسنده سعید اکبری - گروه ورزش

این بهترین نتیجه قایقرانی ایران در تمام ادوار المپیک بود که به دست آمد. نازنین، اما به فاصله یک سال بعد از بازی‌های المپیک توکیو، دست به کار بزرگ‌تری زده است. خبر مربوط به درخشش او در مسابقات قهرمانی جهانی چک است؛ جایی که توانسته در کنار بهترین‌های دنیا به عنوان هشتمی برسد و رکورد المپیکی‌اش را نیز ارتقا دهد. دقایقی با او هم‌کلام شدیم تا از حضور در این آوردگاه حساس بگوید. گفت‌وگوی او را با جام‌جم می‌خوانید.

بعد از عملکرد خیره‌کننده‌تان در المپیک توکیو، طبیعتا همه انتظار داشتند باز هم این نتیجه را تکرار کنید. حالا این اتفاق دوباره تکرار شده و حتی بهتر از توکیو. در این باره برای‌مان صحبت کنید؟
 
اول از همه این را باید بگویم که سطح بازی‌های المپیک با مسابقات قهرمانی جهان خیلی متفاوت است. درست است که بازی‌های المپیک نام بزرگی دارد، اما رقابت کردن در جهانی سخت‌تر است؛ به دلیل این که در المپیک نفرات از قاره‌های مختلف انتخاب می‌شوند و، چون سیستم انتخابی است بعضی از کشور‌ها که نفرات خوبی دارند شانس راهیابی به این بازی‌ها را از دست می‌دهند، اما مسابقات جهانی محدودیتی ندارد و همه کشور‌ها هستند. با در نظر گرفتن این شرایط من و مربی‌ام جوری بعد از المپیک تمرینات‌مان را ادامه دادیم که روند رو به رشدی داشته باشیم. هدف‌گذاری‌مان هم این بود که بتوانم به فینال B برسم. هر چند ارتقای رنکینگ المپیکی‌ام هم در اولویت بود. خدا را شکر هر دوی این اتفاق‌ها باهم افتاد و توانستم از المپیک هم بهتر خودم را نشان بدهم.

نکته درخور توجه دیگر اینجاست که رویینگ ایران بعد از سال‌ها در رقابت‌های قهرمانی جهان حاضر شد و این نتیجه را گرفت.

ایران از سال۲۰۱۵ در مسابقات جهانی حضور نداشته و در این مدت تمام رقیبان مسابقات بسیار مهمی را تجربه کردند. حضور در این رقابت‌ها بعد از حدود ۷ سال موجب شد تا به آینده امیدوار باشیم. با توجه به هزینه بالای اعزام این مسابقات، مسئولان نظرشان این بود که در صورت کسب نتیجه تیم را اعزام کنند. خوشبختانه بعد از المپیک توکیو این دیدگاه تغییر کرد و وقتی دیدند می‌توانیم نتیجه بگیریم، به چک رفتیم.

واکنش کشور‌های خارجی به عملکرد شما در این مسابقات چطور بود؟

آن‌ها هم سورپرایز شده بودند. گزارشگران خارجی به نتیجه بازی‌های المپیک اشاره می‌کردند و می‌گفتند از آن زمان به بعد قایقرانی ایران در حال مطرح شدن است. حتی می‌گفتند تا پیش از این در بین کشور‌های آسیایی تنها چین به عنوان یک مدعی در رقابت‌های جهانی حضور داشت، اما از الان به بعد ایران را هم باید به جمع کشور‌های صاحب نام آسیایی اضافه کرد.

مشکل سخت‌افزار در ورزش حرفه‌ای ایران همیشه بوده و هست. آن طور که گفته می‌شود شما با شرایط سختی یک سال گذشته را سپری کردید تا به مسابقات جهانی برسید.

بله متاسفانه همین طور است. در ایران پیست استاندارد برای رقابت‌های روئینگ نداریم. طول پیست مجموعه ورزشی آزادی تنها یک کیلومتر است. ما در این یک کیلومتر تمرین می‌کنیم و برنامه تمرینی‌مان هم برای هزار متر اول است؛ بنابراین وقتی در مسابقه وارد هزار متر دوم می‌شویم، کار سخت می‌شود. متاسفانه این مشکلی است که همواره وجود داشته و راهکاری هم برای آن پیدا نکرده‌اند. در مسابقات جهانی ما تا مسافت ۱۵۰۰‌متر با نفرات اول و دوم رقابت نزدیکی داشتیم. خود من تا ۱۷۰۰متر نفر اول بودم، اما از اینجا به بعد شرایط برای ما یکباره عوض می‌شود. واقعا ما رقابت نابرابری با رقبای‌مان داریم. چرا که با شرایط تمرینی متفاوت با یکدیگر رقابت می‌کنیم.

طبیعتا ساخت چنین پیستی از عهده فدراسیون قایقرانی خارج است؟

بله، ساخت پیست استاندارد با بودجه کنونی فدراسیون سخت است لذا برای رفع این مشکل باید اراده ملی وجود داشته باشد.

پس در این شرایط تنها راهی که بتوان این خلا را پر کرد برگزاری اردو‌های خارجی است که آن هم این روز‌ها با وضع اقتصادی کشور دشوار است!

یکی از راهکار‌های گذر از این مشکل اردو خارجی است که برگزاری آن با نرخ کنونی ارز سخت به نظر می‌رسد. بودجه فدراسیون نیز برای این اردو‌ها کفاف نخواهد داد و این موجب شده تا ما به همان پیست هزار متر بسنده کنیم. حداقل زمانی که ما باید در اردو‌های خارجی باشیم دو ماه است.

برنامه بعدی‌تان چیست؟

ان‌شاا... برای حضور در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۳ هانگژو که سال آینده برگزار می‌شود، آماده می‌شویم. این بازی‌ها اهمیت خاصی برای کشور‌ها دارد. هر چهار سال یکبار برگزار می‌شود. ان‌شاا... بتوانم نتیجه خوبی بگیرم. بعد از آن هدفم کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس است.

باخ به نازنین هدیه داد

نازنین پیش از حضور در بازی‌های المپیک توکیو گفته بود در خوش‌بینانه‌ترین حالت برای صعود به فینال C برنامه‌ریزی کرده است. اما آن‌قدر در این رقابت‌ها خوب پارو زد که موفق شد خودش را به فینال B برساند و نفر یازدهم شود. رتبه یازدهمی ملایی، بهترین عنوان تاریخ قایقرانی ایران در بازی‌های المپیک به حساب می‌آید. پیش از این محسن شادی، قهرمان سابق رویینگ آسیا با حضور در المپیک ۲۰۱۲ لندن و کسب عنوان بیست‌و‌دومی و حضور در فینال D، بهترین نتیجه را در این بازی‌ها کسب کرده بود. صعود حیرت‌انگیز بانوی برتر رویینگ ایران به فینال B بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ به قدری بازتاب داشت که باعث شگفتی توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک نیز شد، زیرا برای نخستین بار کشور آسیایی دیگری به جز چین جواز صعود به فینال رویینگ زنان را در المپیک به دست آورده بود. باخ بعد از اتمام مسابقه نازنین با او دیدار کرد و به رسم یادگار و قدردانی یک ساعت مچی به این قایقران زن ایرانی هدیه کرد.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها