مواضع مداخله‌ جویانه کشورهای غربی ادامه دارد

تحریم‌های جدید انگلیس علیه ایران در حمایت از اغتشاشات

در ادامه مواضع مداخله‌ جویانه کشورهای غربی و حمایت از اغتشاشگران، دولت انگلیس اعلام کرد تحریم‌های جدیدی را علیه پلیس امنیت اخلاقی و مقامات ارشد امنیتی ایران اعمال کرده است.
کد خبر: ۱۳۸۲۸۳۷

به گزارش جام جم آنلاین، در ادامه مواضع مداخل ه‌جویانه کشورهای غربی و حمایت از اغتشاشگران، دولت انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد تحریم‌های جدیدی را علیه «پلیس امنیت اخلاقی و مقامات ارشد امنیتی و سیاسی ایران» اعمال کرده است.

در این بیانیه ضمن طرح اتهامات علیه پلیس امنیت اخلاقی ایران، آمده «بریتانیا امروز پلیس امنیت اخلاقی ایران را به طور کامل و همچنین رئیس آن محمد رستمی چشمه‌ گچی و حاج احمد میرزایی رئیس بخش تهران (رئیس پلیس امنیت اخلاقی تهران) را تحریم کرد».

در ادامه این بیانیه ادعایی ذکر شده «بریتانیا همچنین امروز تحریم‌هایی را علیه پنج مقام سیاسی و امنیتی مهم در ایران به دلیل ارتکاب نقض جدی حقوق بشر اعمال می‌کند» که شامل این افراد است «غلامرضا سلیمانی، رئیس نیروی بسیج (مستضعفین) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مسئول امنیت داخلی ایران؛ حسن کرمی، فرمانده واحد یگان ویژه نیروی انتظامی ناجا؛ حسین اشتری، فرمانده کل نیروی انتظامی ایران».

طبق بیانیه دولت انگلیس، این فهرست همچنین شامل «لیلا واثقی، فرماندار سابق شهر قدس و حسن شاهوارپور، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان خوزستان و جانشین قرارگاه کربلا» می‌شود.

لندن در این بیانیه مداخله‌جویانه درباره اغتشاشات اخیر، به نام مردم ایران و در حمایت از اغتشاشگران ادعا کرده «نیروی بسیج، یگان ویژه ناجا و پلیس ایران در سطح وسیع‌تر نقش محوری در سرکوب اعتراضات در سراسر ایران در هفته‌های اخیر و همچنین اعتراضات مربوط به سوخت در سال ۲۰۱۹ ایفا کرده‌اند».

در این بیانیه ادعایی، جیمز کلورلی وزیر خارجه انگلیس با گرفتن ژست دلسوزانه مدعی شد: بریتانیا در کنار مردم ایران که شجاعانه خواستار پاسخگویی از سوی دولتشان و رعایت حقوق انسانی خود هستند، می‌ایستد».

وی در ادامه طرح اتهامات بی‌اساس خود، ادعا کرده «تحریم‌ها حاوی این پیام به مقامات ایران است که لندن آن‌ها را مسئول سرکوب و خشونت علیه مردم می‌داند».

به نوشته این بیانیه، این تحریم‌ها به این معناست که افراد مذکور نمی‌توانند به بریتانیا سفر کنند و هر دارایی که در بریتانیا دارند یا توسط افراد بریتانیایی در هر کجای این کشور نگهداری می‌شود، مسدود خواهد شد.

پیش‌تر همچنین وزارت خارجه انگلیس کاردار سفارت ایران را به دلیل آنچه «سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات» خواند، فراخواند.

در واکنش به مداخله‌جویی مقامات انگلیس، «سایمون شرکلیف» سفیر این کشور در جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه ۱۲ مهرماه به وزارت امور خارجه احضار شد.

این دومین بار ظرف دو هفته بود که شرکلیف به وزارت خارجه احضار می‌شد. او دوم مهر و در پی فضاسازی‌های خصمانه رسانه‌های فارسی زبان به وزارت امور خارجه احضار و در این دیدار مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به دولت انگلیس به خاطر میزبانی این کشور از رسانه‌هایی که در روزهای اخیر تحریک و دعوت به اغتشاش و گسترش آشوب‌ها در جمهوری اسلامی ایران را در صدر برنامه‌های خود قرار داده‌اند، به وی ابلاغ شد.

مدیرکل اروپای غربی وزارت امور خارجه در دیدار سه‌شنبه ۱۲ مهر خطاب به سفیر انگلیس تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران دخالت وزارت خارجه بریتانیا در امور داخلی ایران با توسل به تعابیر جعلی و تحریک آمیز را مردود دانسته و قویا محکوم می‌کند.

وی افزود: متاسفانه طرف بریتانیایی با صدور بیانیه‌های یکجانبه و گزینشی نشان می‌دهد که عملا در سناریوسازی‌های معاندینی که در این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند، سهم دارد.

این مقام وزارت خارجه همچنین گفت که جمهوری اسلامی ایران گزینه‌های ممکن را در واکنش متقابل به هرگونه اقدام نامتعارف طرف بریتانیایی مدنظر قرار خواهد داد.

گفتنی است، جیمز کلورلی وزیر خارجه انگلیس اخیرا در اظهاراتی مداخله‌جویانه درباره اوضاع داخلی ایران گفته بود: ما به همکاری با شرکایمان جهت پاسخگو کردن مقامات ایران به خاطر نقض فاحش حقوق بشر ادامه خواهیم داد.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها