روایت‌هایی از گارد ویژه که تعمدی وجود دارد دیده نشود!

ماموریت؛ امنیت خانواده‌ها

«دو هزار نفر از نیروهای پلیس در اغتشاشات اخیر مصدوم شدند.» این خبری است که دیروز جانشین فرماندهی انتظامی کشور اعلام کرده است. خبری که در همین فاصله انتشارش تا امروز تنها در چند رسانه رسمی انعکاس داشته است.
کد خبر: ۱۳۸۲۸۲۹

 این خبر از جمله اخباری است که در میانه این روزها باوری به دیده شدنش وجود ندارد. در برابر آن اما همواره فضای مجازی انباشته از اخباری است که روایت درگیری یگان‌های ویژه و نیروهای انتظامی با اغتشاشگران است.  این دوگانگی و تناقض آنقدر آشکار و هویداست که به نوعی حالا تبدیل شده به یکی از مشخصه‌های رسانه‌ های معاند.

به عنوان مثال در برابر آن حجم از ویدئوهای دست به دست شده در فضای مجازی کسی انگار دوست ندارد تصویرمأمور یگان ویژه‌ای را ببیند که مشغول صحبت با یک کودک کار است؛ خود این مأمور گفته است «سعی داشتم تا با این کودک ارتباط صمیمی برقرار کنم تا از شرایط موجود نترسد و بداند ما برای تأمین امنیت خانواده‌ها به میدان آمده‌ایم.»

اصلا همین قسمت آخر حرف او؛ اینکه آنها برای «تأمین امنیت خانواده‌ها» به میدان آمده‌اند برای هیچ رسانه‌ معاندی صرف ندارد منتشر شود، در حالی که پیش از نام بردن از رسانه‌شان همواره ادعای مستقل بودن دارند.

باور تحمیلی آنها در مقابل نگاه نادرست به ماموران گارد ویژه یکی از اهدافی است که نتیجه‌اش شده است شهادت عده‌ای از این افراد و آنطور که جانشین فرماندهی انتظامی کشور گفته جراحت نزدیک به دوهزار نفر از این افراد.

این دقیقا خطی است که چنین رسانه‌هایی برای تحمیل ذهنیت نادرست خود به شهروندان دنبال می‌کنند. اما در همه این روزها روایت‌های دیگری هم در جریان بوده است، روایت‌هایی که اگر کمی انصاف داشته باشیم می‌توانیم نگاهی به آنها هم بیندازیم.

روایت اول مربوط به هراس کودکی در خیابان از ماموران گارد ویژه است. در چند روز اخیر مأموران یگان ویژه چه موتورسیکلت سواران و چه آنهایی که با خودرو در شهر تردد می‌کنند در برخی از معابر و چهارراه‌ها به جهت تأمین نظم و امنیت استقرار دارند.

در این میان هستند برخی از کودکان که با دیدن چهره‌های پلیسی که سرتاپا ها لباس تیره پوشیده است و نقاب به چهره دارد بترسند.

دو روز پیش در غرب تهران مادری کودک خود را نزد مأمور پلیس می‌آورد و از مأموران یگان ویژه می‌خواهد تا با کودک صحبت کند تا کمی از استرس و نگرانی آن کودک کم شود. مأموران یگان ویژه با کودک صحبت می‌کنند، او را سوار موتور می‌کنند و برای او بستنی می‌خرند تا کودک آرام شود و به کودک اطمینان می‌دهند که کنار آنها آرامش و امنیت دارند.

روایت دیگر مربوط به ویدئویی است که در خیابان سعدی تهران اتفاق افتاده است، ویدئویی که همانطور که گفته شد تلاشی وجود دارد که کمتر دیده شود، ماجرا ازین قرار است که روز شنبه در خیابان سعدی اغتشاشگران علاوه بر اعتراضاتی که داشتند اقدام به تخریب اموال عمومی و شکستن شیشه‌ ها کردند. در این فیلم مشاهده می‌کنید که مأمور یگان ویژه سعی دارد تا خرده شیشه‌ها را از وسط خیابان جمع کند تا راه برای تردد خودروها باز شود. اما بدیهی است که انتشار همین ویدئو می‌تواند در نگاه نادرست رسانه‌های معاند به این ماموران خدشه وارد کند و همین است که تلاشی صورت می‌گیرد تا این ویدئو کمتر دیده شود.

و بالاخره روایت آخر مربوط به ویدئویی است که دیروز منتشر شد، ویدئوی کوتاهی که یکی از فرماندهان ماموران یگان ویژه در خیابان به ماموران خود تاکید می‌کند که شهروندان همچون خانواده‌های ما هستند و با وحود عصبانیت احتمالی آنها نباید تعرضی به آنها داشته باشند.

ماجراهای این روزها بیش از آنکه حتی اعتراض باشد همچون یک کارزار رسانه‌ای است، آنچه باعث اغتشاش‌ها شده به نوعی جنگ روایت است، اینکه رسانه‌هایی قصد دارند روایتی از ماجراها ارائه دهند که به آتش اغتشاش‌ها بیفزایند. روایت‌هایی که گاه رسانه‌های رسمی هم در تحکیم آن ناخواسته کمک می‌کنند. چرا که نگاه به یک اتفاق باید محاط بر کل آن باشد نه صرفا روایتی تقطیع و تدوین شده از بخشی از آن.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها