«جام‌جم» بیانیه جدید بایدن را بررسی می‌کند

سناریوی آشکار آمریکا؛ «تحریم» مردم، حمایت از «آشوب»

در میانه یک بحران امنیتی برای ایران که به‌واسطه آشوبگری و فاصله از مبدأ اعتراض‌ها بر سر مهسا امینی آغاز شده است، حالا رئیس‌جمهور فرتوت آمریکا مانند رؤسای‌جمهور پیشین این کشور با نگاهی از بالا و متفرعنانه به ملت ایران، در بیانیه‌ای اعلام کرده که دسترسی ایرانیان به اینترنت را از طریق تسهیل دسترسی بیشتر به سرویس‌های امن خارج از کشور آسان‌تر خواهد کرد!
کد خبر: ۱۳۸۲۴۷۳

گزاره‌ای عجیب و در عین‌حال قابل‌پیش‌بینی درباره رفتار ایالات متحده با ناآرامی‌های اخیر در کشورمان. اول ابعاد خبر را کامل مرور کنیم و سپس به بررسی تحلیل فرامتن آن بپردازیم.

آمریکا در چند روز اخیر برخی تحریم‌های ماهواره‌ای مربوط به دسترسی به اینترنت در ایران را لغو کرده و ایلان ماسک مدعی فعال‌سازی استارلینک در ایران شده؛ تصمیماتی که وزارت ارتباطات آن‌ها را خلاف مقررات بین‌المللی عنوان کرده، اما حالا رئیس‌جمهور آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه مقامات ایرانی اعمال می‌کند و حتی بایدن مدعی شد این تحریم‌ها علیه کسانی خواهد بود که واشنگتن آن‌ها را به خشونت علیه معترضان متهم می‌کند. در عین حال واشنگتن مدعی شده دسترسی ایرانیان به اینترنت را از طریق تسهیل دسترسی بیشتر به پلتفرم‌ها و سرویس‌های امن خارج از کشور آسان‌تر می‌کند، اما این خبر فقط یک‌طرفه دیدن ماجراست؛ چون بیانیه رئیس‌جمهور آمریکا و دلسوزی او برای وضعیت اینترنت فعلی کشورمان در شرایطی اعلام شده که تحریم‌های پیچیده آمریکا، مسأله معیشت، تأمین دارو و غذای مردم ایران را تحت‌تأثیر قرار داده و برخلاف آنچه مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند، این تحریم‌ها صرفا حکومت را متضرر نمی‌کند بلکه مستقیما روی مردم ایران اثر منفی دارد و کسب و کارشان را با اختلال مواجه می‌کند. اما ناگهان در کنار کوهی از تحریم، آمریکا دایه مهربان‌تر از مادر می‌شود و به‌دنبال تامین سرویس‌های امن در خارج از کشور برای ما ایرانیان شده است، ولی کدام عقلانیتی است که نداند این رفتار و تسهیل دسترسی به اینترنت عملا هدفی جز حمایت از آشوب و خشونت ندارد و اگر آمریکا از ۱۰۰امتیاز، دو امتیاز هم بتواند از ناآرامی‌های ایران بگیرد کار مهمی برایشان محسوب می‌شود. این بزرگ‌نمایی نیست و کاملا یک واقعیت است؛ کما این‌که نوام چامسکی، فیلسوف و زبان‌شناس آمریکایی هم به بی‌بی‌سی گفته است: «دولت آمریکا و رهبران بریتانیا حتی یک ذره هم برایشان اهمیت ندارد که چه اتفاقی در ایران می‌افتد، دولت آمریکا کاملا از رژیم‌های سرکوبگر حمایت می‌کند و یکی از این دولت‌ها عربستان سعودی است که یکی از سرکوبگرترین رژیم‌ها در دنیاست.» تحریم، علیه کشور‌های مستقل و همراهی با رژیم‌های سرکوبگر، واضح است؟

یک کارشناس ارشد روابط بین‌الملل در گفتگو با «جام‌جم» تحلیل کرد

برنامه واشنگتن آشوبگری علیه ایران

سیدمحمد مرندی، کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره بیانیه جدید جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر ایجاد شرایطی برای تسهیل دریافت استارلینک از سوی کاربران ایرانی به خبرنگار جام‌جم گفت: صحبت رئیس‌جمهور ایالات متحده در‌حالی مطرح می‌شود که همچنان شاهد تشدید تحریم‌ها علیه ایران در حوزه‌های مختلف از‌جمله دارو و غذا هستیم و همین تناقض نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها و متحدان آن‌ها به‌هیچ‌وجه نمی‌خواهند نفعی به مردم ایران برسانند.

وی با بیان این‌که منظور از فشار حداکثری که غربی‌ها در پی اعمال آن هستند تلاش برای نابودی یک جامعه است، تصریح کرد: ایالات‌متحده و دیگر کشور‌های غربی، جنگی اقتصادی علیه ملت ما به‌راه انداختند که هدفی جز ویرانی ایران ندارد. آن‌ها در پی آن هستند تا با از بین بردن مشاغل و فرصت‌های متعدد شغلی، نظام خانواده را از هم بپاشند و همچنین شرایطی را فراهم آورند تا جامعه ایرانی با از دست دادن فرصت‌های کاری به فقر و فلاکت برسد. از سوی دیگر آن‌ها خوب می‌دانند که تحریم دارو هم باعث مرگ و میر در جامعه ایران خواهد شد. با در‌نظر گرفتن این موضوع کاملا هویداست که کشور‌های اروپایی و آمریکا به‌هیچ‌وجه خواهان رساندن نفع به ملت ما نیستند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به اعمال فشار‌های حداکثری از زمان اوباما، ترامپ و بایدن و همچنین تلاش دولتمردان آمریکایی و اروپایی برای تشدید فشار‌های اقتصادی علیه ایران تاکید کرد: سخنان اخیر آقای بایدن کاملا با موضع‌گیری‌ها و رفتار ایالات متحده حتی در حوزه فضای مجازی هم تناقض دارد. در همین چارچوب می‌توان به تحریم‌هایی که در فضای مجازی علیه برخی از شرکت‌های بزرگ خارجی به علت همکاری با ایران صورت می‌گیرد، اشاره کرد.

مرندی ادامه داد: دولت‌های غربی بجد مانع سرمایه‌گذاری در حوزه مجازی در ایران هستند. در همین زمینه می‌توان موضوع بازداشت دختر رئیس شرکت هوآوی در کانادا به بهانه همکاری با ایران را مثال زد و همین مسأله هم نشان می‌دهد دولت‌های غربی مثل کانادا، اتحادیه اروپا و آمریکا اساسا هیچ تمایلی برای دسترسی مردم ایران به فناوری‌های نوین برای توسعه کشور ندارند.

کارشناس مسائل آمریکا تاکید کرد: بیانیه رئیس‌جمهور آمریکا و همین طور سخنان اخیر ایلان ماسک، چهره شناخته شده تجارت در ایالات متحده و بسیار نزدیک به صنعت نظامی آمریکا درباره ایجاد تسهیلاتی برای دسترسی به اینترنت استارلینک صرفا با هدف هدایت تنش‌های صورت گرفته در ایران است و مقامات آمریکایی در پی آن هستند تا از آشوب‌ها و اغتشاش‌ها حمایت کنند و زمینه افزایش خشونت در جامعه ایران را فراهم آورند.

مرندی به موضوع تلاش دستگاه‌های تبلیغاتی غربی، سعودی و صهیونیستی در جریان آشوب‌های اخیر اشاره کرد و گفت: رسانه‌های فارسی زبان مورد حمایت این دولت‌ها و کشور‌ها با تلاش برای ایجاد تنش و فتنه در فضایی غبارآلود می‌خواهند امنیت را در ایران به مخاطره بیندازند. همچنین منافقین هم در آلبانی با ارتش سایبری خود در کنار ارتش سایبری سعودی و اسرائیلی می‌کوشند آشوب‌ها را در کشور هدایت کنند.

وی با بیان این‌که تلاش دشمنان و معاندان جمهوری اسلامی در فضای مجازی با هدف ضربه زدن به اقتدار ایران صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: براساس ذهنیت غربی‌ها هر قدر آشوب طلبان فرصت وارد کردن خسارت بیشتر به ایران را پیدا کنند، دست آمریکا و اروپا سر میز مذاکره با جمهوری اسلامی بازتر خواهد شد و به گمان آن‌ها ایران در گفتگو‌های هسته‌ای در موضع ضعف قرار خواهد گرفت.

این کارشناس حوزه روابط بین‌الملل با بیان این‌که تلاش افرادی مثل ایلان ماسک با طرح موضوع تسهیل دسترسی به اینترنت آزاد در ایران جنبه تبلیغی و نمادین دارد، تصریح کرد: اگر آن‌ها با مردم ایران خصومت نداشتند، جمهوری اسلامی به‌راحتی می‌توانست در فضای مجازی سرمایه‌گذاری کند، اما نه‌تن‌ها در این حوزه سنگ‌اندازی می‌کنند بلکه با سرمایه‌گذاری هنگفت در قالب ایجاد ارتش سایبری و راه‌اندازی کانال‌های مختلف در فضای مجازی، شبکه‌های تلویزیونی و صرف هزینه در حوزه مالتی مدیا به زبان فارسی جبهه عظیمی علیه ایران تشکیل دادند و به‌صورت شبانه‌روزی علیه جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند.

مرندی با تاکید بر این موضوع که طرح این سخنان و بیانیه‌های تبلیغاتی ثمری برای آمریکایی‌ها ندارد، گفت: به‌رغم همه تلاش‌های دشمن، لیدر‌های آشوب طلبان در کشور شناسایی شدند و همین مسأله باعث شد چند سال سرمایه‌گذاری آن‌ها به هدر برود و دوباره باید زمان زیادی بگذرد که این شبکه‌ها احیا شود، اما با این وصف معتقدم با توجه به فروکش نکردن جنگ اوکراین و افزایش تنش‌های میان آمریکا و چین و تشدید بحران اقتصادی در غرب در حال حاضر مشکلات آمریکا و متحدانش افزایش یافته و خصومت و دشمنی با مردم ایران جزو اولویت‌های سیاست خارجی ایالات متحده نیست بلکه با مشکلات بزرگ‌تری در عرصه بین‌المللی مواجه است.
 
روزنامه جام جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها