ابهام در تعطیلی مدارس | لزوم ارزیابی خطر  
آیا با توجه به شیوع آنفلوآنزا در کشور باید مدارس را تعطیل کرد؟

ابهام در تعطیلی مدارس | لزوم ارزیابی خطر  

آیا با فروکش کردن شیوع کرونا باید نگران فراگیری آنفلوآنزا بود؟

‌آنفلوآنزا اوج می‌گیرد |همه چیز درباره ‌واکسن آنفلوآنزا

روند کاهشی دما و بی‌توجهی به‌ پروتکل‌های بهداشتی سبب شده این روزها افراد بیشتری  گرفتار  بیماری آنفلوآنزا شوند. به همین دلیل کارشناسان تاکید می‌کنند: افرادی که در گروه‌های پرخطر قرار دارند باید برای تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند. در این گزارش به نکاتی که شهروندان برای تزریق واکسن باید به آنها توجه کنند، پرداخته‌ایم.
روند کاهشی دما و بی‌توجهی به‌ پروتکل‌های بهداشتی سبب شده این روزها افراد بیشتری  گرفتار  بیماری آنفلوآنزا شوند. به همین دلیل کارشناسان تاکید می‌کنند: افرادی که در گروه‌های پرخطر قرار دارند باید برای تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند. در این گزارش به نکاتی که شهروندان برای تزریق واکسن باید به آنها توجه کنند، پرداخته‌ایم.
کد خبر: ۱۳۸۱۹۱۹

به گزارش جام جم آنلاین، براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت هیچ یک از شهرهای کشور در شرایط قرمز کرونایی قرار ندارد. در این بین اما ‌16شهر در شرایط نارنجی،‌ 200 شهر در شرایط  زرد ‌و232 شهر نیز در شرایط آبی قرار دارد.

این درحالی است که روز  گذشته سه بیمار به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و تعداد بیماران جدید شناسایی شده نیز 538 نفر اعلام شد.

با این حال کارشناسان تاکید می‌کنند که خطر ابتلا به کرونا هنوز جدی است و شهروندان باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

در کنار خطر کرونا برخی کارشناسان نسبت به شیوع آنفلوآنزا نیز ‌ هشدار می‌دهند. آن طور که آنها می‌گویند این روزها تعداد بیمارانی که با نشانه‌های ابتلا به آنفلوآنزا به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند در حال افزایش است.

افزایش مبتلایان به آنفلوآنزا 

خطر شیوع آنفلوآنزا را باید جدی  گرفت، زیرا میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کمترین میزان خود در حدود دو سال گذشته رسیده است.

براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت و درمان  میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی یعنی‌ رعایت بهداشت فردی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تهویه مناسب‌  به حدود 33درصد رسیده است که‌ پایین‌ترین میزان در ‌دو سال گذشته ‌است. به همین دلیل می‌توان گفت شرایط برای شیوع آنفلوآنزا مهیا شده است.

دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی دراین باره به جام جم آنلاین می‌گوید: متاسفانه ‌مشاهدات میدانی ما از این حکایت دارد که ابتلا به آنفلوآنزا در برخی موارد از کرونا بیشتر شده است به همین دلیل افرادی که در گروه‌های پرخطر قرار دارند، باید برای تزریق واکسن اقدام کنند.

‌آن طور که مردانی توضیح می‌دهد بسیاری از بیماران با نشانه‌های ابتلا به کرونا به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. اما پس از انجام آزمایش مشخص می‌شود، این افراد به آنفلوآنزا مبتلا شده‌اند.

نشانه‌های ابتلا به بیماری

کارشناسان معتقدند ابتلا به آنفلوآنزا ممکن است با نشانه‌هایی مانند ابتلا به بیماری سرماخوردگی در افراد همراه باشد. برای نمونه شخص مبتلا دچار سرفه، آبریزش بینی و گلودرد می‌شود. در این بین اما این نشانه‌ها در بیماری سرماخوردگی  آرام آرام در شخص ظاهر می‌شود. این درحالی است که این علائم در بیماری آنفلوآنزا  به شکل ناگهانی ایجاد می‌شود.‌

افزون بر این می‌توان از درد عضلانی، سردرد، خستگی، تب و لرز و گرفتگی بینی نیز به عنوان دیگر نشانه‌های ابتلا به آنفلوآنزا یاد کرد.

واکسن آنفلوآنزا و گروه‌های پرخطر ‌

بازگشت آنفلوآنزا |همه چیز درباره ‌واکسن آنفلوآنزا

ابتلا به آنفلوآنزا در گروه‌های پرخطر می‌تواند خطرناک باشد. به همین دلیل کارشناسان تاکید می‌کنند که افرادی ‌مانند اشخاص دارای بیماری زمینه‌ای مانند دیابت و سرطان، بانوان باردار و سالمندان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند.

دکتر مردانی در این باره می‌گوید: افرادی که در گروه‌های پرخطر قرار می‌گیرند، مانند سالمندان و زنان باردار باید برای تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند تا سلامتی آنها تهدید نشود.

بهترین زمان تزریق واکسن

با توجه به کاهش دمای هوا کارشناسان هشدار می‌دهند که در ماه‌های پیش رو تعداد افراد مبتلا به آنفلوآنزا افزایش خواهد یافت. به همین دلیل احتمال شیوع بیماری در بین خانواده‌ها و به دنبال آن ابتلای افرادی که در گروه‌های پرخطر قرار دارند نیز افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل بهتر است این افراد در روزهایی که زمانی مناسبی برای تزریق واکسن است برای دریافت واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند.

دکتر مردانی ‌معتقد است بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا ماه‌های‌ مهر و آبان است.

این درحالی است که برخی شهروندان این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا می‌توان واکسن کرونا و آنفلوآنزا را همزمان تزریق کرد؟

دکتر مردانی در پاسخ به این پرسش تاکید می‌کند: می‌توان این دو واکسن را همزمان ‌تزریق کرد. اما به شهروندان توصیه می‌شود که این کار را انجام ندهند، زیرا اگر تزریق واکسن با عوارض همراه باشد، شخص باید عوارض هر دو واکسن را با هم تجربه کند. به همین دلیل بهتر است شهروندان حدود یک هفته بین تزریق واکسن کرونا و آنفلوآنزا فاصله بیندازند.

آن طور که او توضیح می‌دهد علاوه بر این بهتر است شهروندان این واکسن‌ها را روی یک دست‌شان تزریق نکنند.‌

قیمت واکسن آنفلوآنزا

بازگشت آنفلوآنزا |همه چیز درباره ‌واکسن آنفلوآنزا

اواسط شهریور ماه بود که مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو‌ درباره توزیع واکسن آنفلوآنزا در کشور توضیحاتی ارائه کرد.

آن طور که او توضیح داد بررسی‌ها نشان می‌دهد که هرسال در کشورمان برای شهروندان حدود دو میلیون و 500هزار دوز واکسن آنفلوآنزا در نظر گرفته می‌شود. به همین دلیل امسال نیز همین مقدار واکسن تامین شده است.

به گفته مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو‌ از این تعداد واکسن  حدود یک میلیون و 500هزار دوز واکسن ساخت خارج ‌ و وارداتی است و حدود یک میلیون دوز نیز در داخل کشور تولید شده است.‌

 به این ترتیب می‌توان گفت این روزها شهروندان می‌توانند سه نوع واکسن را از داروخانه‌های کشور تهیه کنند.

نایب رئیس انجمن داروسازان در این باره می‌گوید:‌ علاوه بر واکسن تولید داخل واکسن‌های ساخت هلند و فرانسه نیز در داروخانه‌های کشور وجود دارد.

آن طور که او توضیح می‌دهد‌ شهروندان می‌توانند واکسن‌های خارجی را با قیمت 210هزار و 500 تومان تهیه کنند. واکسن تولید داخل نیز 213هزار و 500 تومان قیمت دارد‌.

این درحالی است که وزارت بهداشت و درمان تزریق واکسن‌ تولید داخل‌ به گروه‌های پرخطر  مانند کودکان و زنان باردار را تایید نکرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها