رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا تشریح کرد:

نحوه درخواست معافیت تحصیلی برای پذیرفته شدگان در کنکور

رئیس سازمان وظیفه عمومی تشریح کرد

جزئیات معافیت‌تحصیلی دانشجویان جدیدالورود

رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا جزئیات معافیت تحصیلی دانشجویان جدیدالورود و معافیت دائم ورزشکاران و نخبه‌های علمی را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۳۸۱۰۴۱
نویسنده محمد غمخوار - گروه حوادث
 سردار تقی مهری دیروز در نشستی با خبرنگاران اظهار داشت: بحث معافیت تحصیلی مشمولان یکی از مواردی است که در آستانه ماه مهر مورد توجه قرار می‌گیرد. تمامی افرادی که در کنکور شرکت کردند و در مقاطع مختلف قبول شدند، می‌توانند درخواست معافیت تحصیلی را اینترنتی ثبت کنند. آن‌ها بعد از پذیرش در دانشگاه می‌توانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند. افرادی که در سال گذشته یعنی ۱۴۰۰ دیپلم گرفته‌اند و سال گذشته در کنکور شرکت کرده‌اند و امسال هم کنکور داده‌اند تا ۳۱ شهریورماه فرصت دارند در دانشگاه مورد نظر پذیرش بگیرند. بعد از آن باید برگه اعزام به خدمت بگیرند و چنانچه اقدام نکنند برای آن‌ها غیبت زده می‌شود. افرادی هم که در سال ۱۴۰۱ دیپلم گرفته تا شهریور سال آینده فرصت دارند در کنکور شرکت کنند. البته مشمولان غایب نمی‌توانند در دانشگاه ثبت‌نام کنند. اگر کسی هم در ارائه مدارک یا ثبت‌نام از طریق سایت و سامانه مشکل داشت می‌تواند از طریق مراجعه به پلیس +۱۰ یا سازمان وظیفه عمومی خدمات لازم را دریافت کند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی درباره محدودیت‌های ایجادشده برای مشمولان غایب گفت: تعداد مشمولان غایب کمتر از ۱۵درصد است و بیش از ۸۵درصد افرادی که مشمول می‌شوند برای اعزام به خدمت سربازی اقدام می‌کنند. مشمولان غایب اجازه خروج از کشور را ندارند، این افراد اجازه استخدام در سازمان‌های دولتی را ندارند و به کارگیری آن‌ها مشمول جریمه برای کارفرماست. همچنین به این افراد تسهیلات بانکی نیز داده نخواهد شد و طبق هماهنگی که با بانک‌مرکزی وجود دارد این خدمات به آن‌ها ارائه نمی‌شود.

مهری درخصوص شرایط معافیت ورزشکاران و نخبگان گفت: ورزشکارانی که در مسابقات المپیک و جهانی مقام اول تا سوم را کسب کنند، از خدمت سربازی معاف می‌شوند. سه رشته فوتبال، والیبال و بسکتبال هم شامل این معافیت است. تمامی افرادی که از طرف بنیاد ملی نخبگان به‌عنوان نخبه اعلام می‌شوند فقط دوره آموزشی دارند و باقی مدت سربازی آن‌ها بخشیده می‌شود و کارت پایان‌خدمت دریافت می‌کنند. نخبگان غایبی که خارج از کشور هستند اگر پروژه تحقیقاتی در کشور انجام دهند نیز برایشان کارت پایان‌خدمت صادر می‌شود. رئیس سازمان وظیفه عمومی در پاسخ به پرسش جام‌جم درباره وضعیت علیرضا بیرانوند گفت: دروازه‌بان تیم پرسپولیس از معافیت تحصیلی استفاده کرده و اخبار منتشرشده درباره مشمولیت وی صحت ندارد.
 
رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا درباره معافیت کفالت ادامه داد: کلیه افراد ذکوری که به ۱۸سالگی می‌رسند، مشمول هستند. افرادی که کفالت پدر بیمار را به عهده دارند یا تنها فرزند ذکور زنان، سرپرست خانوار باشند یا دارای بیماری باشند بعد از برگزاری کمیسیون و تایید می‌توانند کارت معافیت دریافت کنند. وی درباره امکان خرید خدمت سربازی یا همان جریمه ریالی نیز بیان کرد: در حال حاضر هیچ قانونی برای خرید سربازی نداریم. همان‌طور که می‌دانید از سال ۹۴تا ۹۷ افرادی که بیش از هشت سال غیبت داشتند می‌توانستند جریمه را بپردازند، اما از سال ۹۷ اجرای این قانون به پایان رسید. در قانون سال گذشته نیز مصوب شده افرادی که سال ۹۷ یک قسط پرداخته بودند تا پایان سال ۱۴۰۰ اقساط را بپردازند. در حال حاضر هیچ قانونی در رابطه با موضوع خرید خدمت سربازی یا جریمه ریالی نداریم.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها