رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: در حال حاضر تردد از مرزهای زمینی انجام می‌شود و همچنان اتباع ایرانی می‌توانند بدون ویزا از مرز خارج شوند.
کد خبر: ۱۳۸۰۸۶۴

به گزارش جام جم آنلاین، سید مجید میر احمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به آمار زائرانی که کشور را به مقصد عراق ترک کرده‌اند، گفت: مطابق با آمار بیش از میلیون زائر به عراق رفته‌اند و حدود ۳ میلیون نفر نیز به کشور بازگشته‌اند.

وی ادامه داد: در سایه برنامه‌ریزی‌های دقیقی که ستاد اربعین انجام داد و توجه زائران به این توصیه‌ها اقدامات خوبی رخ داد و از ابتدای صفر تا روز دهم صفر یک و نیم میلیون سفر به وقوع پیوست و این زائران برگشت خود را تسریع کردند و موکول به اربعین نکردند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه ۷۰ درصد زائران قبل از روز اربعین به مرزهای کشور مراجعه کردند گفت: همین همکاری و توجه به توصیه‌های ستاد مرکزی اربعین منجر به این شد تا اتفاقی استثنایی در حمل و نقل زائران به وقوع بپیوندد و ماندگاری آنها در مرزها از ۲۴ تا ۳۶ ساعت به نیم‌ساعت رسید.

میراحمدی گفت: البته در ساعت اوج ورود زائران و در برخی از مسیرها ماندگاری بیشتر شد اما میانگین همان نیم ساعت بود و انشاالله مشکلات دیگر نیز برطرف می‌شود.

وی با بیان اینکه برای مدیریت جمعیت سه میلیون نفری و برنامه‌های قبلی را پیش‌بینی کرده بودیم گفت: افزایش مرزها یکی از این برنامه‌ها بود و چهار مرز را به مرزهای قبلی اضافه کردیم، مرز باشماق، مرز تمرچین، مرز خسروی و مرز سومار برای انتقال تجهیزات مواکب در دستور کار قرار گرفتند و برای اولین سال استقبال نسبتاً خوبی از این مرزها شد و برآورد ما این است که در سال‌های آینده از مرزهای باشماق، تمرچین و خسروی استقبال بیشتری خواهد شد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: چه در خروج و چه در بازگشت سهولت را مشاهده کردیم و امسال برای اولین بار هیچ گونه محدودیت ترافیکی در جاده‌ های منتهی به مرزها اعمال نشد و هیچ مشکل ترافیکی نداشتیم و دلیل آن توسعه امکانات زیربنایی بود.

میراحمدی گفت: میزان فوتی‌ها نسبت به سال‌های قبل کمتر بود و با وجود آن که امسال گرمای ۵۰ درجه را شاهد بودیم اما تاکنون هیچ فوتی مستقیم از گرمازدگی نه در عراق و در جوار مرزهای ایران نداشته‌ایم و علت آن هم برنامه‌ریزی‌های جمعیت هلال احمر و وزارت بهداشت بود.

وی درباره زائرانی که می‌خواهند از این به بعد به سفر عتبات عالیات مراجعه کنند گفت: در حال حاضر تردد از مرزهای زمینی انجام می‌شود اما تردد اتباع غیر ایرانی مطلقاً توسط عراقی‌ها پذیرفته نمی‌شود و در چند روز گذشته نیز چندین اتباع افغانستانی را در مرزهای کشور داشتیم که مجبور شدیم آنها را به عقب بازگردانیم درخواست ما این است که به هیچ وجه اتباع خارجی به مرزهای کشور مراجعه نکنند اما اتباع ایرانی می‌توانند همچنان بدون ویزا از مرز خارج شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها