رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه درگفت وگو با «جام‌جم»:

صدور گذرنامه رکورد زد

صف‌های چند ده متری و چند لایه در اطراف مراکز صدور گذرنامه و پلیس + ۱۰، روز‌های پرکاری را در اداره گذرنامه رقم زد و آمار‌ها نیز حکایت از افزایش تعداد صدور گذرنامه برای زائران اربعین در سال جاری نسبت به سال گذشته دارد.
کد خبر: ۱۳۷۹۸۱۵
نویسنده محمد غمخوار - دبیر گروه حوادث
از روز جمعه نیز با اطلاعیه ستاد اربعین، صدور برگ موقت متوقف شده و این موضوع حجم کار در مراکز گذرنامه را کاهش داده است. برای بررسی آخرین آمار صدور گذرنامه و وضعیت برگه گذر موقت‌های ویژه اربعین، گفت‌وگویی با سردار علی ذوالقدر، رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا انجام دادیم.

با توجه به اطلاعیه ستاد اربعین، دیگر برگه گذر ویژه اربعین صادر نمی‌شود؟

از روز جمعه بر اساس مصوبه ستاد اربعین، برگ گذر ویژه اربعین صادر نمی‌شود، اما برای افرادی که قبل از جمعه برایشان برگه گذر ویژه صادر شده ارسال خواهد شد.

این برگه‌ها تا چه زمانی اعتبار دارد؟

ببینید این دومین سال است که این برگه‌ها صادر می‌شود. اولین بار سال ۹۸ که تعداد زائران اربعین زیاد بود، این برگه‌ها صادر شد. امسال نیز افزایش تقاضا برای سفر به عراق باعث شد تا این برگه‌ها دوباره صادر شود. اعتبار این برگه‌ها بر اساس هماهنگی صورت‌گرفته با عراق تا روز اربعین است و بعد از آن دیگر زائری نمی‌تواند با آن وارد عراق شود و فقط زائرانی که قبل از اربعین وارد این کشور شده باشند، می‌توانند با آن به ایران برگردند.

با توجه به وضعیت کرونا، پیش‌بینی می‌شد امسال با حجم زیادی از زائران روبه‌رو باشیم. چرا برای تمدید یا صدور گذرنامه از ماه‌ها قبل اطلاع‌رسانی صورت نگرفت که با این صف‌های طولانی و چندلایه برای دریافت گذرنامه روبه‌رو نشویم؟

از شش ماه قبل همکارانم در اداره گذرنامه برای افرادی که تاریخ انقضای گذرنامه آن‌ها رو به پایان بود، پیامک ارسال کردند که برای تمدید اقدام کنند. برخی به این پیامک توجه کرده، اما برخی اقدامی برای تمدید گذرنامه خود نکردند که این موضوع یکی از دلایل افزایش صف‌های مقابل مراکز پلیس +۱۰ و ادارات گذرنامه بود. از دو ماه قبل فعالیت همکارانم، ۲۴ ساعته شده بود و برخی همکاران بازنشسته با نذر کمک به زائران در این ایام به صورت افتخاری فعالیت می‌کردند. ما امسال برای اولین‌بار برای گذرنامه‌های منقضی، اعتبار موقت صادر کردیم که به صورت رایگان انجام شد. البته هموطنان باید توجه داشته باشند این اعتبار فقط برای سفر به عراق و قبل از اربعین است و برای سفر به دیگر کشور‌ها اعتباری ندارد. اقدام دیگری که امسال انجام دادیم، تسهیل در تمدید اعتبار گذرنامه زنان متاهل بود. در این رابطه اعلام کردیم؛ زنان متأهل که یک بار همسرشان به صورت محضری برای اخذ گذرنامه رضایت داده باشد دیگر برای تمدید یا حتی این برچسب اعتباری نیازی به اذن همسر ندارند. البته این موضوع برای تمدید اعتبار بود، نه تعویض گذرنامه.

امسال صدور گذرنامه چه میزان رشد داشته؟

امسال نسبت به سال گذشته ما با رشد ۵۰۰ درصدی گذرنامه رو‌به‌رو بودیم. همچنین نسبت به سال ۹۸ که بیشترین زائر اربعین به عراق اعزام شدند، رشدی ۹۸ درصدی در صدور گذرنامه داشتیم.

چه تعداد گذرنامه صادر شد؟

بیش از سه میلیون و ۹۰۰ هزار گذرنامه.

تعداد برگه‌های گذر ویژه اربعین مشخص است؟
امسال نزدیک به ۵۹۰ هزار برگه صادر کردیم.

احتمال دارد دوباره صدور برگه‌ها آغاز شود؟

اگر ستاد اربعین اعلام کند، ما صادر می‌کنیم.

یکی از گلایه‌های هموطنان زمان طولانی صدور گذرنامه است. برای کاهش این زمان نمی‌توان اقدامی کرد؟

ببینید، روال صدور گذرنامه و تحویل به متقاضی بین ۵ تا ۷ روز است. زمانی که اطلاعات به پلیس گذرنامه ارسال شود تا زمان صدور ۴۸ ساعت طول می‌کشد. در سه ماه گذشته حجم کار در ادارت گذرنامه 8.5 برابر شده است. در شهریور هر سال نیز ما شاهد افزایش درخواست صدور یا تمدید گذرنامه هستیم. حال اگر هموطنی بلیت داشته یا سفرش ضروری باشد، می‌تواند با ارائه دلایل و مدارک درخواست کند گذرنامه زودتر به دستش برسد. به هموطنان توصیه می‌کنم از طریق اپلیکیشن پلیس من و اعلام کدملی وضعیت صدور گذرنامه را پیگیری کنند.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها