خراسان شمالی ـ جام جم آنلاین ـ رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی خراسان شمالی: طبق آمار ثبت شده در سامانه سیب، هفت هزار و 800 مادر باردار در استان وجود دارد که به 46 درصد آنها سبد غذایی تعلق می گیرد که کارت آنها شارژ می شود
کد خبر: ۱۳۷۹۷۵۱

۴۶ درصد مادران باردار خراسان شمالی مشمول سبد غذایی می شوند/ ثبت ۵۰۰ سقط جنین در استان طی سال جاری رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی خراسان شمالی  در ستاد استانی جوانی جمعیت اظهار داشت: از ۷۴ ماده قانونی طرح جوانی جمعیت ، ۴۶ ماده که شامل ۶۰ درصد بوده، به صورت مستقیم و غیرمستقیم مربوط به دانشگاه علوم پزشکی است که ۶۵ درصد به مرحله اجرا و ۳۵ درصد در دست پیگیری است.


سید جواد پورنقی، با اشاره به ارائه رایگان سبد تغذیه و بهداشت مادران باردار و شیرده گفت: براساس آزمون وسعی که از مادران باردار و شیرده گرفته می شود، وضعیت مشخص و سبد به آنها تعلق می گیرد.


وی افزود: طبق آمار ثبت شده در سامانه سیب، در استان هفت هزار و 800 مادر باردار   وجود دارد که به 46 درصد آنها سبد غذایی تعلق می گیردو کارت آنها شارژ می شود.


رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان خاطرنشان کرد:  ۱۰۰ درصد زوجین آموزش های اخلاقی و حقوقی باروری که توسط مربیان دادگستری، قوه قضاییه و سازمان تبلیغات  ، با محوریت اصلی جوانی جمعیت ارائه می شود را دریافت می کنند.


پورنقی افزود: تجهیز و راه اندازی مرکز سطح دو درمان باروری، در بیمارستان بنت الهدی بجنورد فعال است و برای راه اندازی واحد سطح سه نیز، بخشی از تجهیزات خریداری شده که طی ماه های آینده به بهره برداری خواهد رسید.


وی در ادامه  به راه اندازی واحد طب سنتی در معاونت درمان جهت درمان ناباروری اشاره کرد.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه آموزش های مورد نیاز برای دانشجویان علوم پزشکی و تمامی پرسنل در جهت رشد جمعیت و تاکید بر باروری ارائه می شود، گفت: علاوه براین آموزش مادران جهت زایمان طبیعی در دستور کار است که باید 100 درصد مادران این آموزش ها را داشته باشند، اما سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا تنها 11 درصد مهارت ها را آموزش دیدند.


وی همچنین به اختیاری شدن غربالگری جنین در زمان بارداری مادر اشاره کرد و گفت: این غربالگری برای سنین بالای 35 سال بنا بر تشخیص پزشک مورد نیاز است، زیرا متاسفانه به دلیل تشخیص های غیرصحیح بسیاری از جنین هایی که سقط می شدند، سالم بودند.


پورنقی اضافه کرد: مشکلی که در حوزه باروری در استان خراسان شمالی وجود دارد، سقط جنین است، که این آمار از ابتدای سال جاری تاکنون در مدت پنج ماهه حدود 500 سقط ثبت شده در سیستم است، که قطعا سقط هایی نیز به صورت زیرزمینی در حال انجام شدن است که هیچ آماری از آنان در دست نیست.

خراسان شمالی ـ خبرنگار جام جم ـ اسدالله ابراهیمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها