«سرزمین موعود» از چه می‌گوید؟

اشغال فلسطین به روایت وینترباتم

مایکل وینترباتم، فیلمساز غیرمتعارف و ضد صهیونیستی انگلیسی بعد از سال‌ها بالاخره فرصت و امکان آنرا پیدا می‌کند که پروژه رویایی و موردعلاقه‌اش درباره فلسطین را به صورت فیلم سینمایی جلوی دوربین ببرد.
کد خبر: ۱۳۷۹۶۹۱
نویسنده کیکاوس زیاری - گروه فرهنگ و هنر
این درام سیاسی و پرتنش که با حال و هوایی دلهره‌آور ساخته می‌شود، با نام «سرزمین موعود» وارد مرحله تولید خواهد شد. سرزمین موعود نامی است که به واسطه آن سردمداران صهیونیسم یهودیان کشور‌های مختلف جهان را دعوت به حضور در سرزمین‌هایی کردند که متعلق به فلسطینیان بود و با غصب غیرقانونی آن‌ها کشور اسرائیل را تشکیل دادند.

به گفته وینترباتم داستان فیلم در روز‌های پرتنشی رخ‌می‌دهد که به وقایع سال ۱۹۴۸ و تجزیه فلسطین منجر شد که در پایان به تاسیس کشور غیرقانونی اسرائیل روی نقشه جغرافیایی جهان منتهی شد. با وجود اشتیاق زیاد فیلمساز برای کارگردانی سرزمین موعود، اطلاعی از خط کلی داستان آن و نوع شخصیت‌های حاضر در این داستان نیست. تاکنون تلاش منتقدان و خبرنگاران رسانه‌های گروهی برای دستیابی به داستان فیلم بی نتیجه مانده و از قرار معلوم وینترباتم تا زمانی که فیلمش آماده نمایش عمومی شود، قصد افشاگری درباره داستان را ندارد. همین نکته بر هیجانات مربوط به ساخت فیلم افزوده و این در حالی است که رسانه‌های گروهی اسرائیل از حالا علیه تولید سرزمین موعود موضع‌گیری منفی کرده‌اند.

هرگز عقب‌نشینی نکردم

وینترباتم در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «واقعیت امر این است که من سه تا چهار داستان نوشته‌ام که قرار است برای فیلم مورد استفاده قرار گیرد. این داستان‌ها هم حالت مستقل دارند و هم می‌توانند در ارتباط با یکدیگر قرار گیرند. این داستان‌ها را طی سال‌ها نوشته‌ام و چند بار هم دستخوش تغییر و تحول قرار گرفته‌اند. همیشه می‌خواستم فیلمی با کیفیت و جذاب درباره تاریخ فلسطین و مبارزاتش برای کسب خانه و سرزمین بسازم و به همین دلیل می‌خواستم داستانم به گونه‌ای باشد که هم مرا و هم تماشاگران و منتقدان جدی را راضی کند. در صنعت سینما همیشه بین خواسته‌های شما و واقعیت موجود در محیط پیرامون تفاوت‌هایی وجود دارد و شما در مقام کارگردان همیشه نمی‌توانید و در موقعیتی نیستید که بتوانید خواسته‌های‌تان را عملی کنید. همواره دلایل مختلف و متعددی وجود دارد که مانع کارتان شده و آن‌را ناتمام می‌گذارد. خیلی وقت‌ها زمانی که این اتفاق می‌افتد و نمی‌توانید فیلم دلخواهتان را جلوی دوربین ببرید، احساس می‌کنید که دیگر همه چیز تمام شده و باید دور آن فیلم را خط بکشید. همین اتفاق برای «سرزمین موعود» هم رخ داد، اما عقب‌نشینی نکردم و هر چند سال یک بار سراغش رفته و بازنویسی‌اش کردم و همیشه امید داشتم که بالاخره یک روز موفق به ساخت آن می‌شوم. هنوز هم میل به ساختش را دارم. همیشه این میل به شکلی قوی در وجودم بود و احساس می‌کردم باید این کار را انجام دهم.» وینترباتم کار پیش‌تولید سرزمین موعود را در ایتالیا شروع کرده و برای ماه اکتبر کلید فیلمبرداری آن را می‌زند. 

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها