گفت‌وگوی «جام‌جم» با مینو اصلانی، رئیس کمیته فرهنگی بانوان ستاد مرکزی اربعین

اربعین فرصت الگو‌سازی فرهنگی برای بانوان است

آمار سامانه سماح می‌گوید که حدود ۴۱‌درصد از افرادی که برای حضور در مراسم اربعین در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند، از بانوان هستند.
کد خبر: ۱۳۷۹۴۷۵
نویسنده لیلا شوقی - گروه جامعه

حضور این درصد از بانوان باعث می‌شود که کمیته‌ای به‌نام کمیته فرهنگی بانوان در ستاد مرکزی اربعین درنظر گرفته شود؛ کمیته‌ای که اتفاقا جامعه هدف آنها بانوان و از هر قشر و هر کشوری هستند و باید برای آنها برنامه‌ریزی انجام شود.

برنامه‌ریزی در کارگروه‌های متنوع و در زمینه‌های کودک و نوجوان، شعر و ادب، تولید محتوا، ورزشی و الگوسازی زن مسلمان در جهان انجام شده است. برای امسال حدود هزار مُبلغ خانم و ۲۰الگوی ورزشی و قاری قرآن در حدود ۱۳۰۰موکب مخصوص بانوان حاضر می‌شوند.

حضور میلیونی بانوان و مردان در مراسم پیاده‌روی اربعین می‌تواند برای بسیاری از سازمان‌ها و ارگان‌های باسابقه فرهنگی فرصت مغتنمی باشد‌. شاید به همین دلیل حدود پنج سال است که ستاد مرکزی اربعین برنامه‌های ویژه‌ای برای یک قشر خاص دارد. یکی از کمیته‌هایی که در این ستاد فعال است، کمیته فرهنگی بانوان است تا برنامه‌ریزی‌های جامع و کاملی در مراسم اربعین داشته باشد.

امامی برای همه

بسیاری از عشاق امام سوم شیعیان (ع) افراد غیرمسلمان‌اند. احتمالا به همین دلیل که کمیته فرهنگی بانوان در کمیته مرکزی ستاد مرکزی اربعین، برنامه‌ها، نشست‌ها و کارگروه‌های زیادی برای بانوان در کشورهای دیگر تشکیل داده ‌است. مینو اصلانی، رئیس این کمیته در گفت‌وگو با جام‌جم توضیحات کامل‌تری می‌دهد.

او توضیح می‌دهد که از خردادماه امسال برنامه‌ریزی‌ها برای بانوان شروع شد و اتفاقا یکی از مهم‌ترین برنامه‌های آنها برای افراد غیرمسلمان و در کارگروه بین‌المللی این کمیته بوده است. در راستای این هدف، آنها در نشست‌ها و همایش‌هایی که با بانوان فرانسوی‌زبان، انگلیسی‌زبان و بانوان نخبه پاکستان و تونس داشتند، از ارزش‌های مراسم اربعین و نقش حضرت زینب‌(س) در قیام عاشورا گفتند.

آن‌طور که اصلانی توضیح می‌دهد، مقالات علمی با محوریت نقش زن مسلمان در جهان اسلام در این همایش‌ها رونمایی شده است. تبادل‌نظر با بانوان نخبه کشور عراق برای استفاده از مشترکات فرهنگی بین ایران و عراق و استفاده از آنها در مراسم اربعین از دیگر کارهایی است که در این کمیته انجام شده است.

اصلانی خبر می‌دهد که در روز اربعین هم همایشی متشکل از بانوان و در عراق برگزار خواهد شد. برگزاری مراسم و ارتباط برقرار کردن با بانوان کشورهای دیگر اما تنها کاری نیست که در این کمیته فرهنگی انجام می‌شود.

برنامه‌ریزی برای همه قشر بانو

برنامه‌های کمیته فرهنگی متنوع است. این کمیته به فکر حدود دو میلیون بانویی که برآورد می‌شود امسال در مراسم راهپیمایی شرکت کنند، برنامه دارد. مهم‌ترین تاکید این کمیته آن است که برای همه بانوان و با هر قشری برنامه‌ریزی فرهنگی انجام شود؛ بنابراین ۱۴ کارگروه متشکل از کارگروه‌های رسانه، کودک و نوجوان، شعر و ادب، سلامت، ورزش و تولید محتوا در کمیته فرهنگی بانوان ستاد مرکزی اربعین فعالند. همان‌طور که از اسم این کمیته به گوش می‌رسد، این کمیته فرهنگی است و بسیاری از برنامه‌ها هم رنگ و بویی فرهنگی دارد. به همین دلیل است که اصلانی تاکید می‌کند، کارگروهی به نام کارگروه «الگوی زن نه‌شرقی و نه‌غربی» فعال است که اتفاقا کارش معرفی الگوهای زن مسلمان است. حالا فرقی هم ندارد که الگوی انتخابی در چه حوزه‌ای فعال است؛ این بانو می‌تواند در ورزش فعال باشد یا قاری قرآن باشد.

در همین راستا، حدود ۲۰ بانو که در ورزش و قرائت قرآن فعالند برای مراسم اربعین اعزام شدند. به‌جز حضور بانوان الگو که در ۱۳۰۰ موکب مخصوص بانوان در مراسم اربعین حضور دارند، حدود هزار مُبلغ مذهبی هم در مراسم پیاده‌روی اربعین حاضر هستند.

رئیس کمیته فرهنگی بانوان ستاد اربعین توضیح می‌دهد: «مُبلغان از حوزه علمیه بانوان در مراسم پیاده‌روی حاضرند تا به بانوان در موضوعات مختلف خدمات ارائه دهند.» مُبلغان در زمینه‌های مختلف بهداشت و سلامت بانوان، مشاوره و سؤالات شرعی پاسخگو هستند.

تربیت اسلامی فرزندان در مراسم اربعین

تاکید کمیته فرهنگی است که برای همه اقشار بانوان تولید محتوا کند. مادرانی که فرزند خردسال دارند از قاعده مستثنا نیستند. آن‌طوری که اصلانی توضیح می‌دهد زمانی که فرزندان خردسال در مهدکودک‌های موکب‌های بانوان نقاشی می‌کشند و بازی می‌کنند، مُبلغان هم برای تربیت دینی ـ اسلامی مادران، آنها را راهنمایی می‌کنند تا فرزندشان را به شکلی تربیت کنند که موافق زمانه امروز یعنی زمانه آمادگی برای ظهور ولیعصر‌(عج) است. این‌طور که اصلانی می‌گوید یکی از اهداف این کمیته آن است که برای مادران کلاس‌هایی برگزار کند که الگوی تربیتی مناسبی برای نسل آماده ظهور ارائه دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها