زائران اربعین در جست‌وجوی بلیت
زائران اربعین برای تهیه بلیت هواپیما، اتوبوس و قطار با مشکلات زیادی رو به رو هستند

زائران اربعین در جست‌وجوی بلیت

گزارش میدانی جام‌جم‌آنلاین از مشکلاتی که زائران اربعین برای تهیه ارز مسافرتی با آن رو به رو هستند  

دردسرهای 100 دلاری | گران‌فروشی دینار عراق

بسیاری از زائران اربعین تمایلی به دریافت ارز مسافرتی ندارند و معتقدند دردسرهای تهیه آن بیش یکصدهزار تومان مابه التفاوت‌ تهیه ارز مسافرتی و آزاد است. با این حال زائرانی که برای تهیه ارز مسافرتی اقدام می‌کنند نیز با مشکلاتی رو به رو می‌شوند. خبرنگار جام جم آنلاین به چند صرافی و بانک رفته و از زائران درباره مشکلات‌شان پرسیده است.
بسیاری از زائران اربعین تمایلی به دریافت ارز مسافرتی ندارند و معتقدند دردسرهای تهیه آن بیش یکصدهزار تومان مابه التفاوت‌ تهیه ارز مسافرتی و آزاد است. با این حال زائرانی که برای تهیه ارز مسافرتی اقدام می‌کنند نیز با مشکلاتی رو به رو می‌شوند. خبرنگار جام جم آنلاین به چند صرافی و بانک رفته و از زائران درباره مشکلات‌شان پرسیده است.
کد خبر: ۱۳۷۹۴۲۴

به گزارش جام جم آنلاین، کم نیستند افرادی که این روزها در حال بستن کوله‌بار خود هستند تا در مراسم پیاده‌روی‌ اربعین شرکت کنند، به همین دلیل تردد زائران اربعین در مرزهای زمینی کشورمان سرعت بیشتری به خود گرفته است و بسیاری از زائران به یکدیگر هشدار می‌دهند تا اربعین هشت روز بیشتر فرصت باقی نمانده است.

 این درحالی است که تعدادی از زائران نیز از عراق به ‌کشور باز می‌گردند. آن طور که فرمانده قرارگاه اربعین فراجا گفته تا دیروز حدود 160 هزار زائر از عراق به کشور بازگشته‌اند و حدود یک میلیون و یکصد‌هزار زائر نیز از مرزهای زمینی کشور خارج شده‌اند.

با این حال هنوز زائران زیادی برای حضور در این مراسم با مشکل رو به رو هستند، چراکه تهیه بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس هنوز کار آسانی نیست.

جام جم آنلاین چند روز پیش در  گزارشی با عنوان زائران اربعین در جست‌وجوی بلیت به این مساله پرداخت. با این حال می‌توان گفت مشکلات زائران هنوز به قوت خود باقی است  و آنها برای تهیه ارز مسافرتی نیز با مشکلاتی رو به رو هستند.

دلار بانکی ارزان‌تر از صرافی

مقابل باجه ارزی یکی از شعبه‌های بانک ملی برگه‌ای‌‌ نصب شده است که روی آن مدارک مورد نیاز برای زائران اربعین در هفت مورد فهرست شده است؛ کارت ملی، شماره گذرنامه، کارت بانک ملی به نام خود شخص یا پول نقد، حضور خود شخص، سیم کارت به نام خود شخص، کپی شناسنامه و کدپستی.

کارمندی که پشت باجه نشسته است، می‌گوید: اگر زائران اربعین این مدارک را تهیه کنند به هرکدام از آنها یکصد دلار پرداخت می‌شود.

آن طور که او می‌گوید نرخ دلار ‌‌برای مسافران اربعین 28هزار و 700 تومان محاسبه می‌شود. به همین دلیل زائران هنگام مراجعه به بانک باید دو میلیون 870 هزار تومان پول در اختیار داشته باشند.

زائرانی که قصد تهیه ارز از بانک‌ را دارند باید اول وقت به بانک مراجعه کنند تا بتوانند همان روز با تحویل مدارک مورد نیاز و واریز پول سهیمه ارز خود را تحویل بگیرند.

این درحالی است که برخی زائران معتقدند سهمیه ارزی که به آنها تعلق می‌گیرد تفاوت زیادی با ارز با قیمت آزاد ندارد.

یکی از زائران اربعین به خبرنگار جام جم آنلاین می‌گوید: تفاوت خرید ارز مسافرتی و آزاد حدود هزار تومان است به همین دلیل در نهایت تهیه ارز مسافرتی حدود یکصدهزار تومان به نفع زائر می‌شود که به نظرم  با توجه به کرایه تاکسی‌ ، معطلی در بانک و  گرفتن مرخصی از محل کار  بسیاری از زائران به قول معروف عطای آن را به لقایش می‌بخشند.

زائر دیگری در این باره می‌گوید: به نظرم اگر ریال همراه داشته باشیم نیز مشکلی پیش نمی‌آید، چون در عراق پول ایران را به راحتی قبول می‌کنند.

در بانک‌هایی که خدمات ارزی ارائه می‌دهند به جز زائران اربعین مسافران دیگری نیز در جست‌وجوی ارز هستند،  چراکه هنوز به مسافران بین 300 تا 500 دلار ارز داده می‌شود. به این شکل که اگر مقصد مسافر نیاز به صدور ویزا داشته باشد به او 500 دلار تعلق می‌گیرد و اگر سفر به کشور مقصد نیازی به ویزا نداشته باشد به مسافر 300دلار پرداخت می‌شود.

این درحالی است که دلار به این مسافران  با نرخ 28هزار و 900 تومان و به عبارت دیگر ‌ 200 تومان گرانتر از زائران اربعین فروخته می‌شود.‌

دلار صرافی به قیمت آزاد

دردسرهای 100 دلاری | گران‌فروشی دینار عراق

مقابل بسیاری از صرافی‌هایی که ارز مسافرتی توزیع می‌کنند نیز این روزها صف‌های دور و درازی به چشم می‌خورد. مراجعه کنندگان به صرافی‌ها را بیشتر افرادی تشکیل می‌دهند که با ارائه کارت ملی قصد دارند 2000 دلار دریافت کنند. این سهیمه‌ای است که هر شخص با ارائه کارت ملی می‌تواند یکبار در سال دریافت کند.

در بین این افراد اما می‌توان تعدادی از زائران اربعین را نیز دید. آن طور که یکی از این زائران به خبرنگار جام جم آنلاین می‌گوید صرافی‌ها ارز مسافرتی را حدود 29هزار تومان به زائران می‌فروشند یعنی حدود 300 تومان گرانتر از بانک‌ها.

این درحالی است که برخی صرافی‌ها برای پرداخت ارز مسافرتی به زائران اربعین مدارک زیادی طلب نمی‌کنند و زائر می‌تواند با ارائه کارت ملی و شماره سیم‌کارتی که به نام خود اوست، یکصد دلار را با نرخ 29هزار تومان دریافت کند.

البته برخی زائران برای خرید دینار عراقی به صرافی‌ها مراجعه می‌کنند. یکی از این زائران به خبرنگار جام جم آنلاین می‌گوید: برای خرید دینار به چند صرافی مراجعه کردم، بیشتر آنها دینار نداشتند. اما یک صرافی هر هزار دینار را 22400 تومان می‌فروخت که به نظرم قیمتش مناسب نیست.

دلالان پیشرفته ارز

در اطراف صرافی‌ها این روزها می‌توان دلالان زیادی را دید که برای خرید و فروش دلار ابراز آمادگی می‌کنند. در این بین  اما عده‌ای سودجو پا را از دلالی فراتر گذاشته و به افراد پیشنهادهای دیگری می‌دهند.

یکی از این افراد که مرد جوانی است ادعا می‌کند اگر شخص با پولی که او در اختیارش می‌گذارد اقدام به خرید 2000 دلار سهمیه‌ای کند. 600هزار تومان به خود شخص پرداخت می‌کند.

آنها به این شکل عمل می‌کنند که حدود 60 میلیون تومان هزینه خرید ارز را به حساب شخص واریز می‌کنند و پس از اینکه دلارهای سهیمه‌ای را از شخص تحویل گرفتند دستمزد او را می‌پردازند.

اگر از آقای دلال بپرسید که  چطور به اشخاص اعتماد‌ و حدود 60 میلیون تومان به حساب‌شان واریز می‌کند؟ می‌گوید در اطراف صرافی آدم‌های زیادی دارد که حواسشان جمع است و نمی‌گذارند شخصی که پول به حسابش واریز شده از مقابل چشمان‌شان دور شود. ‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها