عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با «جام‌جم»:

پرونده‌های ادعایی غرب باید بسته شوند

یکی از موضوعات مهم در حوزه مذاکرات احیای برجام بحث تضمین‌‌هاست. غربی‌ها همواره از ایران می‌خواهند که نسبت به تعهدات خود در این توافق تضمین بدهد اما در مقابل تاکنون آمریکا از دادن تضامین براساس خواسته‌ها و مطالبات ایران، طفره رفته است.
کد خبر: ۱۳۷۹۲۹۱
نویسنده شهریار حیدری - عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس

اصرار ایران مبنی بر شرط رسیدن به توافق، رفع تحریم‌ها و حل شدن مسائل پادمانی، ناشی از تجربه تلخ گذشته است.

از همین‌رو جمهوری اسلامی به حکم عقل و منطق اعلام کرده این تضمین باید دائمی باشد و دولت‌های آینده آمریکا هم باید نسبت به آن پایبند باشند.

موضوع تضمین از آن جهت اهمیت دارد که طبعا در صورت توافق احتمالی، زمینه ورود شرکت‌‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران فراهم می‌شود و اگر قرار باشد با روند و آیند دولت‌ها این موضوع دستخوش تلاطم شود،

طبیعی است که ریسک سرمایه‌گذاری برای شرکت‌ها سخت‌تر خواهد شد، بنابراین هیچ راهی برای رسیدن به توافق جز دادن تضمین از سوی آمریکا نیست.

نکته قابل‌تامل این‌که در حال حاضر، شرایط به نفع غرب نیست و هر چقدر که موضوع رسیدن به توافق دچار تاخیر شود، بازنده ماجرا اروپا و آمریکاست.

ضرر آمریکا از آنجا ناشی می‌شود که با توجه به تحولات بین‌المللی، دیگر ایالات متحده نمی‌تواند خود را قدرت مطلق بداند.

تقسیم و توزیع قدرت در حوزه شرقی با حضور روسیه، چین و ایران و همکاری این کشورها در قالب پیمان‌های مختلف باعث افزایش قدرت نظامی و اقتصادی آنها شده و آمریکا را برای تضعیف قدرت شرق ناامید کرده است.

طبیعی است اگر ایالات متحده رویه گذشته خود را تکرار کند، محکوم به شکست خواهد بود. از سویی دیگر اروپا هم تحت تاثیر تحولات بین‌المللی قرار دارد و موضوع انرژی و بحران اوکراین و تمایل آنها به بهره‌مندی از بازار‌های اقتصادی منطقه به‌ویژه ایران، انگیزه آنها را برای رسیدن به توافق بیشتر کرده است و آنها می‌دانند در صورتی که با ایران به توافق نرسند، بازنده نهایی خواهند بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها