محمدصادق کوشکی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با «جام‌جم»:

اصلاح‌طلبان با کاسبی از تحریم به نفع خود استفاده می‌کنند

در دوره روحانی نه به ‌واسطه برجام تحریمی برداشته شد و نه مردم شاهد گشایش‌ های اقتصادی بودند و حتی فراتر از آن اصلاح‌طلبان زیر بار توافقی رفتند که صرفا به‌صورت یکطرفه ایران مجبور به انجام تعهدات بود.
در دوره روحانی نه به ‌واسطه برجام تحریمی برداشته شد و نه مردم شاهد گشایش‌ های اقتصادی بودند و حتی فراتر از آن اصلاح‌طلبان زیر بار توافقی رفتند که صرفا به‌صورت یکطرفه ایران مجبور به انجام تعهدات بود.
کد خبر: ۱۳۷۹۱۰۶

محمدصادق کوشکی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به فضاسازی‌های جریان اصلاح‌طلب برای ضریب‌دهی به پروژه شرطی‌سازی جامعه با طرح ادعاهایی درباره خسارت‌های روزانه برجام و تحریم گفت: تحریم‌ها مثل هر ابزار فشار دیگری فشارهای اقتصادی به مردم وارد می‌کند و طبیعتا باید دنبال مقصر آن بود و البته به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان در مقصرنمایی وضع موجود آدرس اشتباهی می‌دهند.

وی تاکید کرد: اصلاح‌طلبانی که برای میزان خسارات وارده چرتکه می‌اندازند به این سؤال پاسخ نمی‌دهند که مقصر اصلی این تحریم‌ها و خسارات وارده به جامعه چه کسانی هستند اما به‌راحتی جهت جبران زیان‌های وارده‌شده برای داخل کشور فاکتور صادر می‌کنند.

این استاد علوم سیاسی با اشاره به دوران هشت‌ساله مدیریت اصلاح‌ طلبان بر کشور گفت: زمانی اختیار امور اجرایی در دست اصلاح‌طلبان بود و آنها به‌عنوان سکان‌دار دیپلماسی و سیاست خارجی کشور درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران با غرب گفت‌وگو کردند و با وزیر خارجه آمریکا قدم زدند و در جریان مذاکرات همه شروط طرف مقابل را پذیرفتند و هر نوع امتیازی که طرف مقابل می‌خواست دادند اما نه تحریمی لغو شد و نه طرف‌های غربی به تعهدات خود عمل کردند و البته اصلاح‌طلبان حرفی از این‌که مقصران اصلی آن وضعیت چه کسی و چه جریانی بود نمی‌زنند اما کاسبان تحریم هستند تا از شرایط به نفع خود استفاده کردند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان این‌که اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه نمی‌خواهند بپذیرند که مقصران اصلی فشار و تحریم و سختی‌های تحمیل‌شده بر مردم کشورهای اروپایی و آمریکا هستند تصریح کرد: فضاسازی اصلاح‌طلبان در مقصرنمایی و نرخ‌تعیین‌کردن برای میزان خسارات وارده بیشتر ناشی از این است که آنها نمی‌خواهند بپذیرند تقصیری از این‌ جهت متوجه آمریکا و غرب است.

وی تاکید کرد: وارونه‌نمایی‌ گروه‌های اصلاح‌طلب با این هدف صورت می‌گیرد تا مردم را در مقایسه دولتی که بر اصول و خطوط قرمز اصرار دارد با دولت پیشین که از دادن هیچ امتیازی فروگذار نبود به اشتباه بیندازند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: این جریان در یک مقطع هشت‌ساله مدیریت اجرایی کشور را به دست داشت و در آن زمان مردم به حرف‌ها و شعارهای این گروه اعتماد کردند اما چنان‌که تجربه نشان داد این رویه که عرصه سیاست خارجی را صرفا معطل نقطه‌نظرات غرب می‌کرد و از ظرفیت‌های داخلی به‌طورکلی غافل بود هیچ اثر مثبتی برای جامعه ایرانی نداشت.

کوشکی افزود: نه به‌ واسطه انعقاد برجام تحریمی برداشته شد و نه مردم شاهد گشایش‌های اقتصادی شدند و حتی فراتر از آن اصلاح‌طلبان زیر بار توافقی رفتند که صرفا به‌صورت یکطرفه ایران مجبور به انجام تعهدات بود و در هر مرحله هم شاهد زیاده‌خواهی‌های بیشتر غرب بودیم.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: به نظر نمی‌رسد که دیگر این فضاسازی‌های رسانه‌ای و سیاسی روی افراد جامعه تأثیر داشته باشد چون مردم نتیجه عملکرد این جریان را دیدند و دیگر به آنها اعتماد ندارند و اگر اصلاح‌طلبان همچنان گمان تأثیرگذاری روی مردم را دارند باید به آنها متذکر شد که انتخابات سال گذشته نشان داد تا چه اندازه پایگاه اجتماعی و سیاسی‌شان در جامعه پایین آمده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها