نخستین هتل سنتی خراسان رضوی با قدمتی 150 ساله در شهرستان تربت حیدریه به بهره‌برداری رسید.
نخستین هتل سنتی خراسان رضوی با قدمتی 150 ساله در شهرستان تربت حیدریه به بهره‌برداری رسید.
کد خبر: ۱۳۷۸۳۵۸
خراسان رضوی - جام جم آنلاین - رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه در حاشیه افتتاح این مجموعه با اشاره به اینکه این نخستین و بزرگترین مجموعه اقامتی در استان خراسان رضوی با 150 سال قدمت است که نیت واقف مجددا در آن احیا و اجرا شده‌است،به خبرنگار نوید تربت گفت: این اقامتگاه سنتی با تغییر کاربری کاروانسرای تاریخی با مساحتی بیش از چهارهزار مترمربع توسط بخش خصوصی ایجاد شده است.علی محمدی با بیان اینکه فاز نخست که امروز افتتاح شد، با 60 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی تامین شده، افزود: فاز یک شامل رستوران سنتی، 20 واحد اقامتی، بازارچه صنایع دستی و سوغات و برای 10 نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده و با افتتاح فازهای بعدی برای 60 نفر شغل ایجاد خواهد شد.
وی ادامه داد: به‌دلیل موقعیت ویژه و قرارگیری این اقامتگاه در داخل بافت تاریخی و بازارهای سنتی تربت حیدریه، احیای این اثر تاریخی کمک زیادی به حفظ و مرمت سایر آثار تاریخی شهر خواهد کرد.
محمدی بیان کرد: معماری سنتی این اقامتگاه با تزئینات آجرکاری زیبا همراه با پذیرایی با غذاهای محلی و وجود کارگاه‌های صنایع‌دستی از جمله مزیتهای این اقامتگاه است که در رونق اقتصادی این مکان تاثیر به‌سزایی خواهد داشت.
سرمایه‌گذار هتل سنتی رباط لاری نیز گفت: اقامتگاه حاصل تغییر کاربری کارونسرایی با 150 سال قدمت است که توسط شخصی بنام مرحوم محمدرضا لاری بنا شده.
رسول ایوبی افزود: مجموعه رباط لاری از بناهای تاریخی شاخص تربت‌حیدریه مربوط به عهد قجرها، ثبت رسیده به  سال 1381 به شماره 6661 در فهرست آثار ملی ایران و از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این خطه به شمار می‌رود.
وی گفت: این مکان تاریخی در زمینی به مساحت 3840 مترمربع با بیش از 20 غرفه و دالان ساخته شد، تا کاروان‌های بین راهی و تاجران در آن  مشغول داد و ستد و از امکانات رفاهی موجود در باط استفاده کنند،
ایوبی افزود: رباط لاری در ضلع جنوبی میدان رباط (خیابان روحبخش) و در نزدیکی مقبره مرحوم لاری و حمام حاج رییس، توسط حاج محمدرضا لاری در سال 1308 هجری قمری ساخته شده و گردشگران با وارد به این نقطه شهر قادر خواهند بود همزمان از چند بنای تاریخی دیدن کنند.
48 بنا و محوطه تاریخی و 2 اثر معنوی و ناملموس از مجموع 250 اثر تاریخی و گردشگری شناسایی شده در منطقه تربت حیدریه تاکنون در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها