کارشناسان در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین از آخرین شرایط اپیدمی‌‌ کووید-19 می‌گویند

عبور از پیک‌ هفتم | شرایط شکننده است

آمارهای وزارت بهداشت و درمان از کاهش مبتلایان به کووید-19 و عبور از پیک هفتم کرونا حکایت دارد با این حال کارشناسان هشدار می‌دهند این شرایط شکننده است و با توجه به نزدیک بودن زمان بازگشایی مدارس و کاهش دمای هوا باید بیش از گذشته پروتکل‌های بهداشتی را جدی گرفت.  
آمارهای وزارت بهداشت و درمان از کاهش مبتلایان به کووید-19 و عبور از پیک هفتم کرونا حکایت دارد با این حال کارشناسان هشدار می‌دهند این شرایط شکننده است و با توجه به نزدیک بودن زمان بازگشایی مدارس و کاهش دمای هوا باید بیش از گذشته پروتکل‌های بهداشتی را جدی گرفت.  
کد خبر: ۱۳۷۸۳۴۶

به گزارش جام‌جم آنلاین، آمارها از کاهش ابتلا به کووید-19 حکایت دارد. تعداد شهرهای در وضعیت قرمز نیز کاهش یافته است. بر اساس گزارش وزارت بهداشت و درمان این روزها‌ ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۶۳ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۰۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۴ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

از یکشنبه تا دوشنبه  گذشته نیز ‌۱۸۷۱ بیمار جدید مبتلا به کووید-19 در کشور شناسایی شدند و آمار قربانیان این بیماری‌ ‌۴۴ نفر گزارش شد.

دکتر مسعود یونسیان، دبیرکمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مبارزه با کووید-۱۹ ‌درباره آخرین شرایط اپیدمی‌ کووید-19 در ایران و جهان به جام جم آنلاین می‌گوید: شرایط اپیدمی در کل مناطق جهان بجز خاور دور و استرالیا که دیرتر از سایر کشورها دچار اپیدمی شدند،‌ در حال افول است.

آن طور که او توضیح می‌دهد درکشورمان نیز آمار ابتلا کاهش یافته است.

بنابراین می‌توان گفت از قله پیک هفتم کرونا عبور کرده‌ایم. با این حال کارشناسان تاکید می‌کنند نباید دچار سهل‌انگاری شد‌، زیرا احتمال افزایش بیماری وجود دارد.

یونسیان درباره دلیل کاهشی نشدن‌ آمار قربانیان کرونا نیز  عنوان می‌کند: کاهش تعداد قربانیان کرونا مدتی پس از کاهشی شدن آمار ابتلا و بستری رخ می‌دهد. به همین دلیل طبیعی است که آمار قربانیان کرونا هنوز کاهشی نشده است.

‌دبیرکمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مبارزه با کووید-۱۹ درباره بازگشایی مدارس نیز می‌گوید: با توجه به اینکه جمعیت قابل توجهی از جامعه واکسینه شده‌اند، نباید نگران بازگشایی مدارس بود.

کارشناسان معتقدند بازگشایی مراکز آموزشی رویکردی است که تمام دنیا آن را در پیش گرفته‌ است. با این  حال ‌ باید پروتکل‌های بهداشتی را در مدارس جدی گرفت‌.

به عبارت دیگر باید دانش آموزان و اولیای مدارس از ماسک استفاده کنند و تهویه هوا در مراکز سرپوشیده آموزشی به درستی انجام شود‌.

آن طور که یونسیان می‌گوید تکمیل واکسیناسیون نیز باید از سوی شهروندان جدی گرفته شود و افرادی که شش ماه از دریافت آخرین دوز واکسن‌شان گذشته است، برای دریافت دوز یادآور اقدام کنند.‌

احتمال طغیان دوباره کرونا

آمار ابتلا به کووید-19 کاهش پیدا کرده است، برخی کارشناسان معتقدند این روند کاهشی نباید سبب شود که مدیران حوزه سلامت تصمیم‌های نامناسبی بگیرند، چراکه تجربه هفت پیک گذشته کرونا در کشورمان ثابت می‌کند، احتمال طغیان این اپیدمی همیشه وجود دارد.

دکتر حمید سوری، ‌رئیس کارگروه پیشگیری و بهداشت قرارگاه ستاد ملی مبارزه با کرونا‌ نیز  معتقد است، روند ابتلا به کرونا کاهشی شده است.

او ‌در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین می‌افزاید: ‌روند افزایشی اپیدمی کنترل شده است. اما با توجه به تغییرات و نوسانات جزئی که در آمار مرگ و بیماران بستری شاهدش هستیم، باید گفت این شرایط می‌تواند شکننده باشد و ممکن است دوباره شاهد افزایش ابتلا ‌شویم. به همین دلیل باید برای شرایط نامناسب‌‌ آماده بود.

سوری با اشاره به اینکه مواردی مانند ماهیت ویروس، میزان واکسیناسیون و نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند به خیزش دوباره اپیدمی‌ دامن بزند، عنوان می‌کند: برای نمونه ویروس ممکن است دوباره دچار جهش شود و این جهش به قوی‌تر شدن زیرسویه‌ها منجر شود.‌  

او با بیان اینکه واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی سبب کاهشی شدن روند ابتلا شده است، می‌افزاید:‌ با این حال نباید فراموش کرد که تاثیر این دو فاکتور نیز کاهش پیدا کرده است، زیرا بسیاری برای دریافت دوز یادآور اقدام نکرده‌اند و عادی انگاری در جامعه نیز سبب شده رعایت پروتکل‌های بهداشتی جدی گرفته نشود.

‌آن طور که سوری توضیح می‌دهد فضای شفافی نیز برای پیش‌بینی شرایط اپیدمی‌ در دسترس نیست و فقط براساس شاخص‌های بستری و مرگ می‌توان دراین باره صحبت کرد که البته می‌توانند شاخص‌های گمراه‌ کننده‌ای ‌ باشند.

تهویه مدارس فراموش نشود

عبور از پیک‌ هفتم | شرایط شکننده است

تا آغاز سال تحصیلی 1401-1402 کمتر از یک ماه زمان باقی است به  همین دلیل برخی ‌ والدین برای تهیه نوشت‌افزار روانه مراکز خرید می‌شوند. این درحالی است که به نظر نمی‌رسد مدیران آموزش و پرورش برنامه‌ مناسبی برای آماده سازی کلاس‌های درس داشته باشند و برای رفع مشکلاتی مانند تهویه نامناسب این مراکز تلاش کنند.

سوری با اشاره به اینکه زمان بازگشایی مراکز آموزشی نیز نزدیک است، ادامه می‌دهد: با توجه به آغاز سال تحصیلی مراکز خرید در روزهای پیش رو شلوغ‌تر می‌شود و تراکم جمعیت در شهرها افزایش پیدا می‌کند. این درحالی است که  آمار افرادی که واکسیناسیون خود را کامل نکرده‌اند نیز قابل توجه است. به همین دلیل احتمال اینکه دوباره شاهد افزایش آمار ابتلا باشیم وجود دارد.‌

‌رئیس کارگروه پیشگیری و بهداشت قرارگاه ستاد ملی مبارزه با کرونا‌ درباره بازگشایی مدارس نیز می‌گوید: در همه جای دنیا مدارس آخرین محل‌هایی هستند که به دلیل اپیدمی بسته می‌شوند و اولین محل‌هایی هم هستند که فعالیت‌شان را آغاز می‌کنند. بنابراین بازگشایی مدارس در ابتدای مهر اتفاق خوبی است. اما باید برای پیشگیری از طغیان دوباره کرونا اطلاعات لازم را در اختیار داشت.

او ادامه می‌دهد: مطالعات مناسبی انجام نشده تا میزان سطح ایمنی دانش آموزان و اولیای مدارس را مشخص کند. علاوه بر این باید اطمینان پیدا کرد که کلاس‌های درس از تهویه مناسب برخوردار باشند.

‌سوری با اشاره به اینکه همچنان باید بیماریابی فعال در دستور کار قرار گیرد، می‌گوید: با بیماریابی فعال می‌توان محل‌های طغیان اپیدمی را به موقع شناسایی کرد و برای کنترل اپیدمی‌ وارد  عمل شد.

با توجه به گفته‌های کارشناسان باید هشدار داد هرچند آمارهای ابتلا به کووید-19 در جهان و ایران در حال کاهش است، اما این شرایط نباید سبب افزایش عادی انگاری در جامعه شود. فراموش نکنیم که تجربه هفت گذشته پیک کرونا در کشور نشان می‌دهد افزایش عادی انگاری در  جامعه طغیان دوباره کرونا را در پی دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها