مهدی قائلی مدیر طرح ساماندهی ناژوان با بیان اینکه از مجموع عرصه ۱۲۰۰ هکتاری ناژوان، حدود ۳۰۰ هکتار در اختیار شهرداری و ۹۰۰ هکتار در تملک ساکنان و مالکان است گفت :این منطقه به‌عنوان ریه شهر اصفهان محسوب می‌شود، لذا معتقد هستیم مالکان مردمی می‌توانند محافظان خوبی برای این منطقه باشند.
کد خبر: ۱۳۷۷۶۱۸

به گزارش جام جم انلاین اصفهان؛ مهدی قائلی در جمع خبرنگاران اظهار کرد:  گفتمان، معرفی منطقه گردشگری ناژوان و تشکیل شورای اندیشه‌ورزی با اصحاب رسانه سه دلیل اصلی برگزاری این نشست خبری است.

وی با بیان اینکه در طرح جامع اراضی ناژوان که در شورای عالی معماری و شهرسازی به عنوان سند بالادستی به تصویب رسید، بر ایجاد مدیریت ساماندهی ناژوان تاکید شده است، ادامه داد: در این سند بالادستی قواعد و ضوابطی در خصوص اراضی ناژوان مطرح و کمیته راهبری تحقق‌پذیری ناژوان تشکیل شده است که در آن چهار کارگروه شامل کمیته حفظ باغات، مشارکت مردمی، تأمین منابع و کمیته املاک و حقوق تعریف شده است.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان با بیان اینکه مدیریت شهری در برهه‌ای از زمان تملکاتی را در محدوده ناژوان انجام داده است، اما در حال حاضر رویکردی در زمینه انجام تملک جدید ندارد، تصریح کرد: از مجموع عرصه ۱۲۰۰ هکتاری ناژوان، حدود ۳۰۰ هکتار در اختیار شهرداری و ۹۰۰ هکتار در تملک ساکنان و مالکان است؛ این منطقه به‌عنوان ریه شهر اصفهان محسوب می‌شود، لذا معتقد هستیم مالکان مردمی می‌توانند محافظان خوبی برای این منطقه باشند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیشترین تماس و ارتباط را با مردم در منطقه ناژوان داریم، کمیته مشارکت مردمی باید بیشترین فعالیت را انجام دهد.

۷۵در صد از ناژوان تحت تملک مالکین ،ساکنین و شهروندان میباشد

۸۰۰ ملک مسکونی ناژوان تعیین تکلیف می‌شود

قائلی با بیان اینکه اولین جلسه کمیته تحقق پذیری ناژوان دو ماه پیش با حضور معاون عمرانی استانداری، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان، شهردار اصفهان، معاونان شهردار و مدیران مناطق ۹و ۱۳ برگزار شد، افزود: در این نشست، ساختار کمیته راهبری مشخص و مقرر شد رسیدگی به موضوعات کمیته حفظ باغات به سازمان جهاد کشاورزی، کمیته مشارکت مردمی به مدیریت شهری، کمیته املاک و حقوقی به عهده معاون مالی و اقتصادی شهردار و کمیته تأمین منابع بر عهده مسکن و شهرسازی محول شود.

وی با بیان اینکه عرصه ناژوان منطقه شهری به شمار می‌آید، با این تفاوت که ناژوان، منطقه محیط زیستی با رویکرد گردشگری و تفریحی است، ادامه داد: این منطقه با چالش‌های خاصی از لحاظ ترافیکی، معابر، نبود آب در بستر رودخانه، مسیرهای دوچرخه‌سواری و استقرار حمل‌ونقل پاک در منطقه روبه‌رو است که ضرورت دارد جهت ارتقای خدمات و زیرساخت‌های این منطقه برنامه‌ریزی شود.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان گفت: ۸۰۰ ملک مسکونی در منطقه ناژوان وجود دارد که در پهنه جدید حریمی در اراضی کشاورزی قرار گرفته است و عملاً مشکلاتی را برای ساکنان در عرصه بازسازی، مرمت و توسعه ایجاد کرده است، در این راستا برای رفع دغدغه و مشکل ساکنان این منطقه، مقرر شد کارگروه سه جانبه‌ای از اداره کل راه و شهرسازی، نماینده‌ای از استانداری و نماینده‌ای از معاونت شهرسازی شهرداری تشکیل و تصمیم نهایی برای ساکنان گرفته شود.

احیای مادی‌وانهار ناژوان با مسافت 9کیلومتر با مشارکت گروه‌های جهادی

قائلی با بیان اینکه صرفاً به دنبال ارائه خدمات در منطقه ناژوان نیستیم، چراکه باید اقداماتی زیرساختی نیز در این منطقه انجام شود، افزود: خط کشی جاده سلامت و معابر ناژوان به طول ۱۸ کیلومتر  و رفع مشکل روشنایی این منطقه در دستور کار قرار دارد که امیدواریم در یک بازه زمانی چهارساله، پوشش روشنایی خوبی در این منطقه ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اجرای پروژه فیبر نوری برای ارتقای زیرساخت خدمات الکترونیکی منطقه ناژوان، تصریح کرد: پروژه فیبر نوری برای ارائه خدمات الکترونیک از جمله اقدامات مدیریت ناژوان است که الکترونیکی شدن سامانه فروش بلیت را به دنبال داشته است و در ادامه مسیر نیز الکترونیکی شدن سامانه پارکینگ‌های منطقه ناژوان در دستور کار قرار دارد.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان با اشاره به افزایش تعداد چشمه بهداشتی در این منطقه، خاطرنشان کرد: ایجاد میدان گردهمایی برای برگزاری همایش‌ها و جشن‌ها از دیگر اقدامات مدیریت ناژوان است که در ایام نوروز افتتاح شد و در ویژه برنامه «علی گویان» بالغ بر چهار هزار مخاطب را میزبانی کرد.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰۰ تابلو اطلاع‌رسانی برای راهنمایی در معابر و مسیرها به صورت سه زبانه طراحی و اجرا شده است، اظهار کرد: در این دوره اتفاق ویژه‌ای رخ داد و توانستیم طی ۳۳ روز با کمک اهالی، کشاورزان و گروه‌های جهادی از ضلع جنوب ناژوان تا چنار مرتضی علی حدود ۹ کیلومتر از مادی‌ها و انهار این منطقه را احیا کنیم.

قائلی افزود: به‌منظور احیای مادی‌ها با مشارکت شهروندان بارگیری نخاله‌ها، کاشت ۵۰۰ اصله درختان، لوله‌کشی و  لایروبی و جمع‌آوری زباله‌ها انجام شده است.

وی با بیان اینکه حفظ و نگهداری از مراکز گردشگری از مهمترین رسالت‌های مدیریت ناژوان است که باید نسبت به ایجاد ظرفیت‌های جدید در آن نیز اقدام کنیم، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های جدید، به این‌نتیجه رسیده‌ایم که طرح گردشگری کشاورزی می‌تواند رویکرد جدیدی در حوزه گردشگری ناژوان باشد که این موضوع در دست مطالعه و برنامه‌ریزی قرار دارد.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان با بیان اینکه باغ گیاهان گرمسیری و باغ پرندگان در اختیار مدیریت شهری است و بر این اساس رویکردهای تحولی را در این زمینه مدنظر داریم، تصریح کرد:اصلاح سازه باغ گیاهان گرمسیری از برنامه‌های مهم مدیریت ساماندهی ناژوان است که طرح مطالعاتی و  آن آغاز شده است و در صورت تأیید کمیته فنی اجرا  می‌شود که عدد ورقم قابل توجهی را به خود اختصاص میدهد

قائلی اظهار کرد: در ردیف اعتباری ۱۴۰۱ برای باغ پرندگان ۱۵ میلیارد تومان در قالب مقاوم‌سازی و طرح‌های توسعه‌ای و ردیف بودجه مجزایی برای خرید پرندگان اختصاص داده شده است.

وی گفت: در حال حاضر حدود ۲۵۰۰ پرنده در قالب ۱۲۰ گونه در باغ پرندگان وجود دارد که اخیراً ۳۰ قطعه پرنده در قالب ۱۴ گونه به این مجموعه اضافه شده است؛ درصدد هستیم به صورت فصلی و ماهانه نیز چندین پروژه جدید در باغ پرندگان  ناژوان را اطلاع‌رسانی کنیم.

افزایش ۵۰ درصدی آمار بازدید از مجموعه ناژوان

مدیر طرح ساماندهی ناژوان با اشاره به آمار بازدید از مراکز مختلف این منطقه، تصریح کرد: در سه ماهه اول سال‌جاری ۳۵۰ هزار نفر از باغ پرندگان، ۱۱۵ هزار نفر از مجموعه خزندگان، ۲۶ هزار نفر از باغ گیاهان گرمسیری و از باغ موزه صدف‌ها  ۸هزار نفر بازدید کرده‌اند.

وی با بیان اینکه از میزان بازدید شهروندان و گردشگران از مجموعه آکواریوم به دلیل اینکه در اختیار بخش خصوصی است، آمار بازدید کامل و دقیقی نداریم، اظهار کرد: اگر چه مقایسه آمار فعلی با سال قبل به دلیل شرایط کرونا امکان‌پذیر نیست، اما بازدیدها افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد و در حدود ۵۰ درصد نسبت به سال ۹۸ یعنی قبل از کرونا رشد داشته است.

قائلی با اشاره به نصب نماد میرزا کوچک خان در پارک میرزا کوچک خان، گفت: به‌زودی با تکمیل مباحث روشنایی آن از این اثر هنری رونمایی خواهد شد.

وی در خصوص احداث پارکینگ‌های جدید در منطقه ناژوان، افزود: ظرفیت پارکینگ‌های موجود جوابگوی نیاز امروز نیست، اما باید نسبت به الکترونیکی کردن پارکینگ‌ها و جلب رضایت گردشگران و شهروندان اقدام کرد.

قطع درختان در منطقه ناژوان ممنوع است

مدیر طرح ساماندهی ناژوان تصریح کرد: آماده جلب مشارکت بخش خصوصی در مجموعه ناژوان هستیم، البته برنامه‌ریزی‌هایی برای حضور بخش خصوصی در تمام عرصه‌ها به خصوص ایجاد کافی شاپ و مجموعه‌های غذایی هستیم.

وی با تاکید بر اینکه قطع درختان به صورت غیرمجاز در منطقه ناژوان ممنوع است و طبق قوانین مجازات دارد، خاطرنشان کرد: تنها ارگانی که می‌تواند درباره قطع درختان اظهارنظر کند، کمیته حفظ و گسترش فضای سبز است که زیر نظر سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری فعالیت می‌کند، البته قطع برخی از درختان آفت‌زده پس از طی مراحل مختلف رسیدگی امری طبیعی است.

قائلی با بیان اینکه در عرصه ناژوان ۱۹۳ هزار اصله درخت وجود دارد، همچنین در شش ماه گذشته ۹ هزار اصله درخت در اراضی ناژوان کاشته شده است، ادامه داد: آبیاری درختان در این منطقه بدون استفاده از پساب انجام می‌شود.

وی با اشاره به بودجه مدیریت ناژوان در سال جاری، گفت: ۱۳۱ میلیارد تومان کل بودجه اختصاص یافته ناژوان برای سال جاری است که این رقم در سال گذشته ۱۲۱ میلیارد تومان بوده است.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان با بیان اینکه این منطقه نیز یکی از مناطق شهری است و همچون دیگر مناطق، درباره تخلفات ساخت‌وساز در آن، کمیسیون ماده ۱۰۰ نظر می‌دهد و رأی مربوطه را صادر می‌کند، افزود: جنس تخلفات مرتبط با ماده ۱۰۰ منطقه ناژوان با مناطق شهری کمی متفاوت است و شامل موارد تخلف ساخت‌وسازی همچون ایجاد اتاقک مجاز و غیرمجاز، فنس‌کشی‌های مجاز و غیرمجاز می‌شود، بر این اساس از دوره گذشته تاکنون ۱۳۰ رأی ماده ۱۰۰ در این منطقه اجرا و به دنبال آن حکم تخریب و جریمه اعمال شده است.

وی در خصوص ثبت اراضی و میراثی بودن منطقه ناژوان، تصریح کرد: باغ فاتح‌ الملک در این منطقه که در مالکیت بخش خصوصی است، جز میراث این شهر محسوب می‌شود، به‌تازگی نیز به عنوان اثر ملی ثبت شده است، از این رو در حال تکمیل مراحل نهایی احیای آن هستیم، البته چندین باغ دیگر در منطقه ناژوان نیز قابلیت ثبت اثر ملی شدن دارد.

تبدیل خیابان باغ فردوس به محور گردشگری

قائلی در خصوص ساماندهی خیابان باغ فردوس، گفت: به صورت جدی طرح ساماندهی خیابان فردوس و تبدیل آن به محور گردشگری را پیگیری خواهیم کرد؛ البته تحقق این مهم نیازمند تعامل بین دستگاهی، همکاری و مشارکت مردم منطقه است، در این راستا کارگروهی متشکل از ادارت کل دادگستری، نیروی انتظامی، پلیس اماکن، پلیس امنیت، بهداشت و درمان استان، مدیریت ناژوان، سازمان جهاد کشاورزی، شرکت آب و فاضلاب و اداره کل محیط زیست برای رفع مشکلات این خیابان تشکیل شده است.

وی ادامه داد: ذیل این کارگروه، کمیته‌هایی از جمله کمیته ساخت‌وساز با محوریت مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری، کمیته مشاغل و بهداشت با محوریت اداره نظارت بر اماکن، کمیته حمل‌ونقل و ترافیک با محوریت معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری و کمیته فرهنگی و اطلاع‌رسانی با محوریت سپاه ناحیه امام رضا (ع) تشکیل شده است.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان درباره رفع معضلات اجتماعی موجود در این منطقه، تصریح کرد: در این راستا اقدام به ایجاد اداره فرهنگی و اجتماعی ناژوان کرده‌ایم که مجموعه فعالیت‌هایی همچون راه اندازی گالری شهری و برنامه متفاوت ورزشی را برنامه‌ریزی کرده است.

قائلی با بیان اینکه برندسازی ناژوان جز نقاط هدف‌گذاری است، گفت: رویکرد مدیریت شهری این است که در منطقه ناژوان، به ایجاد انگیزه برای حفظ فضای موجود بپردازیم و در کنار کشاورزان قرار گیریم و برای تأمین نیازهای مختلف آنها به منظور حفظ اراضی به بهترین شکل، مجدانه تلاش کنیم.

احداث ایستگاه آتش‌نشانی در منطقه ناژوان

وی با اشاره به آتش گرفتن درختان در منطقه ناژوان، خاطرنشان کرد: این موضوع از دغدغه‌های اصلی مدیریت ناژوان است، بنابراین لازم بود اقداماتی در چندین حوزه صورت گیرد، نخستین حوزه، عرصه پیشگیری است که در این راستا برنامه‌ریزی هایی خاص را انجام دادیم.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان اظهار کرد: با توجه به اینکه هیچ ایستگاه آتش‌نشانی در این منطقه وجود ندارد، زمینی شناسایی، طراحی و مجوزهای لازم دریافت شده است که امیدواریم در بودجه سال ۱۴۰۲ پیش بینی اعتبار ساخت این ایستگاه امداد و نجات صورت گیرد؛ حوزه بعدی اقدام در عرصه اجرایی است که علاوه بر فرهنگ‌سازی در جامعه، در زمینه جایگزینی تفریحات نیز برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

قائلی با اشاره به پروژه‌های جدید راه‌اندازی شده در منطقه ناژوان، گفت: ایجاد مرکز تاکسیدرمی پرندگان در دل باغ پرندگان از جمله پروژه‌هایی است که برای تاکسیدرمی کردن پرندگان نادر و گونه‌های خاص و همچنین ایجاد جذابیت گردشگری در این منطقه راه‌اندازی شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها