یزد- استانداریزد با بیان اینکه در جریان سفر هیئت دولت به استان یک هزارو 500میلیارد تومان پول نقد به استان تزریق شد گفت : این رقم ظرف مدت کمتر از ۶ ماه به یزد اختصاص یافت و به پروژه ها تزریق شد.
کد خبر: ۱۳۷۷۵۸۰

به گزارش خبرنگارجام جم آنلاین یزد، مهران فاطمی به مناسبت هفته دولت در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه استان اظهارداشت: در جریان سفر هیئت دولت به استان  تقریبا پروژه های عمرانی استان به جز چند پروژه خاص تعطیل بود بنابراین هیچ پروژه جدیدی در استان تعریف نشد و اولویت با پروژه های معطل مانده از یک سال تا ۲۰ سال بود و با انجام سفر، ۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان حجم اعتبارات عمرانی و ۳۶ هزار میلیاد تومان هم تسهیلات و ۱۸۵ مصوبه سفر رئیس جمهور صورت گرفت و تاکنون هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پول نقد از سهم سفر به استان داده شده است.

وی افزود: این رقم ظرف مدت کمتر از ۶ ماه به یزد اختصاص یافت و به پروژه ها تزریق شد و اخیرا نیز امکان جذب ۴۰۰ میلیارد دیگر فراهم شد و خوشبختانه یزد اکنون به یک کارگاه عمرانی تبدیل شده است.

فاطمی تصریح کرد: استان یزد برای اولین بار صاحب یک سند تحولی در ۱۵ محور با ۱۸۰ پروژه اقدامی شده و چهارشنبه هر هفته، محور به محور بررسی می شود ضمن اینکه در برش شهرستانی نیز بر اساس این سند، پروژه های تحولی تدوین می شود.


وی با اشاره به شرایط گذشته کرونا در استان، گفت: با تمهیدات اندیشیده شده، تمام دانشگاه ها بازگشایی شد، برنامه های محرم اجرا گردید، واکسیناسیون به شکل گسترده و با پوشش بسیار بالایی انجام شد، مرگ و میر به حداقل رسیده و بیماری تحت کنترل است.


استاندار با اشاره به مشکلاتی که برای خط انتقالی آب به استان ایجاد شده بود، افزود: تدابیر لازم اندیشیده شد و تا جلوی تعرض ها گرفته شود و کمیته آب در سطح معاون اول رئیس جمهور، پنج تن از وزرا و استانداران تشکیل می شود از زمانی که خط اول انتقال آب در یزد اجرا شد تاکنون همان منابع آبی را مدیریت کردیم و منبع جدیدی به منابع آبی اضافه نشد اما خط اضطراری آب استان یزد اجرا شد تا در اوج مصرف که اکنون بالغ بر ۸۰۰ لیتر بر ثانیه است، پوشش دهد.


فاطمی تصریح کرد: این پروژه در دمای ۵۰ تا ۶۰ درجه در داخل لوله ها جوشکاری انجام و ظرف سه ماه اجرایی شد تا در مواقع اضطراری با مشکل جدی مواجه نشویم واین خط تاب آوری در زمان بی آبی را افزایش می دهد، که این خط بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان یعنی بالاتر از سهم یک سال بودجه عمرانی استان، هزینه داشته است و به زودی با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر نیرو افتتاح می شود.


اختصاص معدن برای انتقال اب به استان 

استاندارگفت: پیشنهاد شده بود برای انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به استان یزد معدن تخصیص یابد که این امر در آخرین جلسه مصوب و قطعی شد و وزارت صمت موظف شده تا برای تامین مالی آن مدل اجرایی پیدا کند.

وی یادآور شد: پیشنهاد شد ۲ هزار میلیارد تومان از محل شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی در اختیار استان قرار گیرد تا در حوزه آب هزینه و زیرساخت‌های استان ترمیم شود که این میزان نیز چهار برابر بودجه عمرانی یک سال است.

فاطمی با بیان اینکه این مبلغ با بیش از ۱۰۰ بار مراجعه و پیگیری وزارتخانه های صمت، نیرو و پیگیری های مکرر نمایندگان، امام جمعه و هماهنگی با استانهای مختلف در نهایت تصویب شد.


استاندار یزد با اشاره به تصمیم‌های اتخاذ شده در حوزه گردشگری افزود: گردشگری مورد تاکید رئیس جمهور و وزرا بود به همین دلیل بحث گردشگری سلامت شکل گرفت اما با توجه به نیاز به زیرساخت ها، نیازها احصا شد.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات اساسی استان یزد نداشتن پروازهای اختصاصی و تاخیرهای چند ساعته بود، بنابراین شکل گیری یک شرکت پروازی در استان یزد پیگیری شد.

ثبت شرکت پروازی در یزد

فاطمی ادامه داد: با پیگیری های انجام شده با حجم سرمایه گذاری ۹۰۰ میلیارد تومان مشترک شرکت چادرملو و ماهان، شرکت پروازی یزد تحت عنوان شرکت "یزد ایر ایران" ثبت شد و تمامی سهم چادرملو به حساب شرکت واریز شد و دو هواپیما که متعلق به ماهان بود، جزو سرمایه های شرکت شد و چهار فروند هواپیما نیز قرار است خریداری شود که بر اساس برنامه زمان بندی ما مهرماه انجام می شود.


وی از پرداخت ۷۱ فقره  تسهیلات به مبلغ ۳۸۰ میلیارد تومان از محل منابع داخلی بانکها به شرکت های دانش بنیان خبر داد و گفت: نسبت مصارف به منابع بانکی قبلا ۷۲ درصد بود یعنی ۷۲ درصد منابع تسهیلات دادیم که در سال گذشته این رقم به ۹۳ درصد رسید و در ۵ ماه امسال به رقم ۶۳ درصد رسیده است.


فاطمی افزود: همچنین هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه پرداخت شده که ۹۸ درصد آن وام ازدواج بود یعنی هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان آن وام ازدواج و مابقی در زمینه اشتغال بود و یزد رتبه اول در پرداخت وام ازدواج است.

وی با بیان اینکه ۵۱۴ میلیارد تومان تسهیلات از محل تبصره ۱۸ برای ۶۷۸ طرح اقتصادی پرداخت شد اظهار داشت: در زمینه تسهیلات سرمایه گذاری خارجی در استان هم ۳۴ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در این حوزه شد که یزد جزو استان برتر کشور در این بخش بود.

وجود ۱۴۰ مدرسه خیری نیمه ساز در استان

استاندار در ادامه از وجود ۱۴۰ مدرسه خیری نیمه ساز خبر داد که ۵۰ درصد اعتبارات آن توسط خیرین پرداخت شده بود و معطل ۵۰ درصد سهم دولت بود که دولت سهم خود را تخصیص داد تا تکمیل شود.


فاطمی همچنین وجود چندین  بیمارستان تکمیل نشده در استان  را یادآور شد و اظهار داشـت:  این پروژه ها بین ۴۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت داشتند و معطل اعتبار بودند که تخصیص اعتبار شد و به تازگی هم ۳۰ میلیارد تومان برای بیمارستان اشکذر دادیم.


وی به شرایط نوروز امسال استان یزد به لحاظ گردشگری هم اشاره کرد و یادآور شد: پس از ۲ سال شیوع کرونا که گردشگری استان را در ورطه نابودی قرار داده بود باز این حوزه رونق دوباره گرفت.


فاطمی مهمترین رکن گردشگری را نیروی انسانی دانست و با بیان اینکه گردشگری به نیروی متخصص نیاز دارد تصریح کرد: نوروز سال قبل ۲۶ هزار گردشگر به یزد آمدند ولی این رقم امسال بالغ بر یک میلیون نفر بود

ثبت نام ۱۰۰ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن

وی از ثبت نام ۱۰۰ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن در استان خبر داد و افزود: قرار است حدود ۶۰ هزار مسکن در استان ساخته شود و این در حالیست که سهم استان ما ۵۴ هزار مسکن است.


فاطمی با اشاره به واحدهای صنعتی راکد در استان یز گفت: ۳۳۰ واحد شناسایی شد که مشکلات ۷۳ واحد بررسی و رفع شد و مسائل مابقی واحدها نیز در حال پیگیری است.


فاطمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شکل گرفتن ایده بورسیه تحصیلی عنوان کرد: این ایده در یزد تقویت شد و اکنون در دفترچه کنکور قرار گرفته و شرایط آن فراهم شده که نیروی توسعه و تحقیق صنایع در دانشگاه ها تربیت شوند و توسط خود آنها به کار گرفته شود.

استاندار افزود: اتفاق خوبی است که هم ارتباط صنعت و دانشگاه را به شکل واقعی شکل می دهد و هم بیکاری فارغ التحصیلان را کاهش می دهد اما دو مشکل از جمله بیمه تامین اجتماعی و هم سربازی وجود داشت که این مشکل نیز با همکاری بنیاد نخبگان حل شد و یزد تنها استانی است که توانسته این موضوع را پیگیری کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در سال جاری با دو سیل بزرگ در استان یزد مواجه شدیم و با بیان اینکه تلاش کردیم در کنار مردم باشیم، افزود: خسارت هایی که در سیل اول احراز شده پرداخت شده و در سیل دوم نیز با توجه به هزینه های سنگین زیرساختی، در تلاشیم تا در کوتاه ترین زمان ممکن خسارات را جبران کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها