کد خبر: ۱۳۷۶۶۷۱
نویسنده سیدرضا صدرالحسینی - تحلیلگر مسائل منطقه
یکی از موضوعات بسیار مهم امروز در صحنه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی افغانستان که باید به طور دقیق مورد توجه قرار گیرد، نابسامانی‌های زیرساختی است که در ۲۰سال گذشته براثر تهاجم غیرقانونی و تصرف افغانستان توسط آمریکا به‌وجود آمده است. اتفاقاتی که امروز در افغانستان شاهد رقم خوردن آن هستیم و مردم این کشور واقعا مستحق هیچ‌یک از این اتفاقات تلخ نیستند، توسط آمریکایی‌ها ایجاد شده که با شعار مبارزه با تروریسم، حملات خود را به افغانستان آغاز، بمب‌های ۱۰ تنی خود را بر سر مردم مظلوم این کشور آزمایش کردند و با گسیل تعداد زیادی از نیرو‌های نظامی آمریکایی، سرزمین افغانستان را اشغال کردند و در ۲۰سال گذشته با اضافه کردن نیرو‌های ناتو، پایه‌های قدرت و نفوذ غیرمشروع خود را در افغانستان گسترش دادند.

نهایتا هم آمریکایی‌ها موفق نشدند چند کاری را که از ابتدا درباره آن‌ها شعار می‌دادند و با آن اهداف وارد افغانستان شدند، انجام دهند و یک سال قبل با شکست از این کشور خارج شدند. اهدافی که آمریکایی‌ها در رسیدن به آن‌ها ناکام بودند، عبارت بودند از دولت‌سازی، ملت‌سازی و نهادسازی. درواقع آمریکایی‌ها در تمام آنچه ادعا می‌کردند در آن‌ها تبحر دارند، شکست خوردند و هرچه انجام دادند تا ملت-دولت‌ها را براساس آموزه‌های لیبرالیستی شکل دهند، موفق نشدند و در نهایت با مقاومت ملت افغانستان مجبور به فرار شدند، اما مطمئنا تبعات حضور ۲۰ساله آمریکا در افغانستان و مشکلات ایجادشده در این کشور تا بیش از نیم‌قرن دیگر گریبانگیر نسل‌های مختلف مردم این کشور خواهد بود. افزایش کشت خشخاش، افزایش تولید مواد مخدر صنعتی، تخریب زیرساخت‌های کشاورزی، گسست قومیت‌های مختلف در این کشور و تولید، تکثیر و تقویت تروریسم و البته جنایات غیرقابل بیانی که در حوزه فرهنگی در این کشور انجام شد.

اکنون هم که آمریکا مجبور به فرار از افغانستان شده، اموال مردم این کشور را بالغ بر ۹میلیارد دلار توقیف کرده و رسما دست به دزدی زده که ضرر این سرقت رسمی، متوجه مردم مظلوم افغانستان است. آمریکایی‌ها همچنین با تقویت جریان‌های تروریستی مانند داعش و گروه‌های بی‌نام و نشان، هنوز هم دست از سر مردم و ملت افغانستان بر نمی‌دارند.

همچنین باید دانست که در ۲۰سال گذشته هیچ شاخص اقتصادی، بهداشتی، علمی و... در افغانستان رشد نداشته است که کسی بتواند بگوید آمریکا با حضور خود در افغانستان، خدمتی به مردم این کشور کرده است. بر این اساس نقش‌آفرینی منفی و تجاوزکارانه آمریکا در افغانستان تا سالیان طولانی باید توسط مردم افغانستان مورد تصحیح و اصلاح قرار گیرد.

واقعیت امر این است که همه کسانی که نقش اساسی و مشارکت و همراهی غیرقابل انکاری با آمریکایی‌ها در سیاه‌بخت کردن ملت افغانستان داشتند، امروز توسط امپراتوری رسانه‌ای خود در تلاشند بر اقدامات مخرب خود که به عنوان تمدن غربی مطرح می‌شود، سرپوش بگذارند تا ملت‌های دیگر از تجربه ملت افغانستان در راستای جلوگیری ا ز مداخلات و تجاوزات آمریکا و غرب بهره نبرند.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها