«جام‌جم» کارنامه یک‌ساله دولت را بررسی کرده است

دولت سیزدهم از کرملین تا کرمان

حمیدرضا ترقی در گفتگو با «جام‌جم» عنوان کرد

افزایش سرمایه‌اجتماعی، حاصل عملکرد دولت‌سیزدهم

حمیدرضا ترقی، تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با جام‌جم با اشاره به یک‌سالگی فعالیت دولت سیزدهم، ثمرات اقدامات قوه مجریه را باعث افزایش اعتماد عمومی بین مردم و مسئولان دانست و تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های دولت حضور میدانی در بین مردم است.
کد خبر: ۱۳۷۶۴۴۲

دولت سیزدهم برای کم کردن فاصله پدیدآمده بین مردم و مسئولان، افزایش سرمایه اجتماعی و بالا بردن اعتماد عمومی نسبت به دولت، در قالب سفر‌های استانی رئیس‌جمهور و اعضای کابینه هم در جریان مسائل و مشکلات استان‌ها قرار گرفت، هم برای رفع چالش‌های موجود چاره‌اندیشی کرد و هم زمینه را برای همگام‌سازی مدیریت اجرایی در سراسر کشور فراهم آورد.

وی تأکید کرد: دولت به‌محض وقوع حوادث طبیعی مثل سیل، زلزله و همچنین بروز سوانحی مثل فروریختن ساختمان متروپل در صحنه حاضر بود و اعضای کابینه در جریان هرکدام از این رخداد‌ها به میان مردم رفتند و ضمن همدردی با اتخاذ سیاست‌ها درست و اصولی درجهت رفع آلام مردم آسیب‌دیده کوشیدند. این کارشناس حوزه روابط بین‌الملل با اشاره به برقراری توازن در حوزه سیاست‌های داخلی و خارجی از سوی دولت سیزدهم گفت: طبیعتا سیاست داخلی و خارجی در هر دولتی باید به‌موازات همدیگر پیش برود و زمانی یک دولت موفق خواهد بود که بتواند اقدامات و سیاست‌گذاری‌های خود را در هر دو بخش به‌صورت متوازن پیش ببرد و همان‌طور که در بحران‌های داخلی توفیق پیدا می‌کند، در بحران‌های بین‌المللی باید توانایی عبور از بحران‌ها را پیدا کند. رویکردی که البته در دوران فعالیت دولت‌های اصلاحات و اعتدال مغفول مانده بود، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم، تغییرات قابل‌توجهی در ریل‌گذاری تصمیمات به وجود آمد.

ترقی اضافه کرد: دولت سیزدهم در حوزه سیاست داخلی به سمت استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای حل مشکلات به وجود آمده حرکت کرد و با اتکا به منابع بومی و توجه به سیاست‌های ابلاغی رهبری در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و همچنین اتکا نکردن به برجام، توانست علاوه‌بر غلبه نسبی بر بیماری کرونا، حفظ ذخایر استراتژیک و تأمین امنیت غذایی، چالش‌های اقتصادی مردم را موردتوجه قرار دهد و اقدامات خوبی را در حوزه ایجاد اشتغال، رفع موانع تولید و ساماندهی کسب‌وکار انجام دهد.

این فعال سیاسی با اشاره به عملکرد قابل دفاع دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی گفت: از آنجا که تحریم‌ها یکی از موانع اصلی پیشرفت کشور بود، دولت مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها را پیمود و برای توفیق در نیل به این هدف، توجه به شرق و کشور‌هایی که هنگام تحریم در کنار ما بودند را در دستور کار دستگاه دیپلماسی قرار داد. همچنین استفاده از ظرفیت‌های دیگر کشور‌ها با حضور در پیمان‌های منطقه‌ای مثل شانگهای، اکو و بریکس موردتوجه دولت سیزدهم قرار گرفت که به همین واسطه، گام‌های اساسی برای خنثی‌سازی تحریم‌ها و کاهش اثرات تحریم بر اقتصاد کشور برداشته شد.

وی کاهش تنش با همسایگان را از دیگر دستاورد‌های اقدامات دولت سیزدهم دانست و خاطرنشان کرد: تقویت روابط با کشور‌های همجوار شرایط را برای رشد تعاملات، بسط تجارت و گسترش ارتباطات بازرگانی با کشور‌های همسایه فراهم کرد و این امکان ایجاد شد که صادرات و تبادلات اقتصادی ایران با سایر کشور‌ها به میزان ۴۰درصد افزایش پیدا کند.

ترقی، پیگیری عزتمندانه و مقتدرانه مذاکرات برجام برای رفع تحریم‌ها را از دیگر ویژگی‌های دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: طی یک دهه گذشته کرنش‌ها و انفعالاتی که دولت‌های اصلاحات و اعتدال داشتند، هیچ ثمری برای کشور نداشت و همچنان مسیر افزایش تحریم‌ها و فشار‌های اقتصادی علیه ایران طی شد به عبارتی به خسارت محض در برجام رسیدیم و طبیعتا این روند به ضرر ما شد.

دولت سیزدهم که روی کار آمد با استفاده از فرصت خروج آمریکا از برجام، با نگاهی عزتمندانه پای میز مذاکرات حاضر شد و ضمن تاکید بر مواضع و خطوط قرمز نظام، رهبری و مجلس، اشکالات و نقایص موجود در متن‌های پیشنهادی را مورد توجه قرار داد تا مانع خسارت بیشتر به کشور شود. وی با بیان این‌که ما در دوره جدید شاهد بهبود روابط قوای سه‌گانه، پرهیز از تنازعات و ایجاد آرامش سیاسی در کشور هستیم، تاکید کرد: به‌طور طبیعی انتظار مردم این است سه قوه‌ای که منبعث از جریان نیرو‌های انقلاب هستند، باید ضمن حفظ وظایف و مواضع خود براساس قانون اساسی از هرگونه تنش‌های بی‌جهت که موجب هرز رفتن توان و انرژی می‌شود، پرهیز کنند. بر این اساس مجلس ضمن این‌که حامی دولت است، به‌هیچ‌وجه از نظارتش دست برنداشته، بلکه در این زمینه دقت بیشتری را به خرج می‌دهد و همچنین قوه قضاییه علاوه‌بر کمک به دولت برای رفع موانع تولید و کم کردن فساد اداری، با کسانی که ترک فعل می‌کنند، برخورد جدی می‌کند.
 
منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها