به تقویم سال ۱۴۰۱، ۲۶شهریور یعنی نزدیک به یک ماه دیگر روز اربعین است؛ زمانی که بسیاری از شیعیان کوله به پشت می‌اندازند و خود را به سفری معنوی و حضور در سفر اربعین می‌رسانند. اگر کسی حتی یک‌قدم در مسیر پر‌عشق و معنوی برداشته باشد، می‌فهمد که سفر پیاده‌روی اربعین تنها یک سفر سیاحتی و حتی زیارتی نیست.
کد خبر: ۱۳۷۶۴۲۶

دستاورد‌های این سفر آسمانی فراتر از آن چند روزی است که افراد برای زیارت در‌نظر می‌گیرند. سفر اربعین می‌تواند دستاورد‌های فرهنگی، معنوی، اجتماعی و سیاسی داشته باشد. به همین دلیل است که سفر اربعین به‌عنوان بزرگ‌ترین اجتماع شیعی نامگذاری شده و هر سال میلیون‌ها شیعه از سراسر جهان برای قدم برداشتن در این راه، راهی عراق می‌شوند. برای برگزاری پرشور این سفر، اما باید تمهیدات و برنامه‌ریزی اتخاذ شود؛ برنامه‌ریزی‌هایی که می‌تواند سفر معنوی را با وجود شرایط اقتصادی این روزها، ارزان کند.

حالا زمان برنامه‌ریزی کردن برای اجتماع عظیم شیعیان در مسیر سبز رسیدن به حرم امام حسین (ع) است. شاید به همین دلیل است که محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور درباره مراسم راهپیمایی اربعین صحبت کرده است. او برگزاری مراسم را فرصتی فوق‌العاده و استثنایی برای ترویج ارزش‌های دینی و فرهنگی دانست و تاکید کرد که دولت آمادگی دارد تا تمامی امکانات لازم برای تکمیل زیرساخت‌های فرهنگی و ترویج ارزش‌های را در این مراسم آماده کند. البته مخبر استفاده از ظرفیت کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و بهره‌گیری از اندیشه‌های دانشگاهی و دانشجویی را را برای بالا بردن شاخص‌های فرهنگی در این مراسم مؤثر و مفید دانست.

معاون اول رئیس‌جمهور در حالی از موضوعات فرهنگی اربعین سخن می‌گوید که با نزدیک شدن به ایام اربعین، ایرلاین‌ها هر روز قیمت بلیت هواپیمای پرواز نجف را بالاتر می‌برند و فقط هزینه بلیت پرواز برای این سفر معنوی چیزی حدود ۱۶میلیون تومان آب می‌خورد؛ بنابراین بلیت حدود هشت میلیون تومان هواپیما یا هزینه‌های گرانی که برای زائران وجود دارد، می‌تواند به حضور پرشور در مراسم اربعین اثرگذار باشد و مانع از آن شود که شیعیان و عاشقان حسینی از ظرفیت‌های فرهنگی مراسم بهره‌مند شوند. در سفر غیرهوایی نیز وضعیت اعداد و ارقام به همین منوال بوده و سفر اربعین فعلا گران است!

آقای معاون اول این موضوع را باید درنظر داشته باشدکه طبق فرمایش رئیس‌جمهور، باید سفر اربعین ارزان شود. کار فرهنگی درست است منتها قیمت سفر هم مهم است. کار فر هنگی توسط گروه‌های مردمی از هر دو کشور انجام می‌شود. پس وظیفه اصلی دولت، ارزان کردن سفر اربعین است.

تاثیر سیاسی عمیق سفر اربعین

مقام معظم رهبری بار‌ها تاکید کردند که «راهپیمایی اربعین قوت اسلام است، قوت حقیقت است، قوت مقاومت اسلام است.» به همین دلیل است که سید‌مجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکز اربعین حسینی (ع) با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب تاکید کرد که راهبرد ایران اسلامی در برگزاری این مراسم، سفری ارزان و سهل برای زائران خواهد بود. بر کسی پوشیده نیست که ابعاد سفر اربعین ابعاد گسترده زیادی دارد. یکی از مهم‌ترین تاثیرات آن، اما به‌جز ابعاد فرهنگی، معنوی و اجتماعی، ابعاد سیاسی است. یکی از برکات این سفر معنوی است که شیعیان از کشور‌های متنوع و مختلف در یک مسیر مشترک و معنوی به هم نزدیک می‌شوند. از ایران هر سال میلیون‌ها نفر در مراسم شرکت می‌کنند، شیعیان عراق مهمان‌نوازی می‌کنند و از دیگر کشور‌های مسلمان و غیر‌مسلمان نیز شیعیان برای حضور در مراسم عزای اباعبدا... (ع) شرکت کرده و مراسم را پرشورتر می‌کنند و شاید به همین دلیل است که بسیاری از دشمنان اسلام و شیعیان از مراسم اربعین می‌ترسند و برای از بین بردن اتحاد جهانی شیعیان، تبلیغات منفی انجام می‌دهند؛ چرا که حضور پرشور حسینی (ع) برای شیعیان می‌تواند به محلی برای تبادل اطلاعات و برقراری دوستی‌ها باشد.

اهمیت پرشور برگزاری مراسم

مقام معظم رهبری بار‌ها تاکید کردند که پیاده‌روی اربعین فرصتی برای پیام دادن به جهان است. پیام حضور پرشور شیعیان و مسلمانان در پیاده‌روی اربعین به جهانیان می‌گوید که مسلمانان و شیعیان مانند امام سوم شیعیان (ع) با ظلم مبارزه می‌کنند و با ظالم همراه نخواهند شد. حرکت میلیونی شیعیان در راهپیمایی اربعین حرکتی نمادین است و پیام روشنی برای همه جهانیان دارد، به همین دلیل است که به برگزاری هرچه پرشورتر آن تاکید می‌شود. برای این حضور گسترده، اما زمینه‌های حضور میلیونی زائران باید آماده شود. انتظار می‌رود که امسال حدود پنج میلیون زائر ایرانی در عراق حاضر شوند. به‌جز این تعداد از زائران ایرانی، باید منتظر زائرانی از کشور‌های افغانستان، ترکیه، سوریه، پاکستان، نیجریه و ... بود؛ زائرانی از هر رنگ، فرهنگ و زبان برای نشان دادن اتحاد خود با هم، هم‌قدم و برابر می‌شوند و یک‌صدا عشق به سالار شهیدان را فریاد می‌زنند.

راهکار‌هایی برای ارزان‌سازی

رئیس‌جمهور هم تاکید کرده که زائران ایرانی ارزان و آسان در اجتماع میلیونی معنوی حاضر شوند. برنامه‌ریزی هم به سمت رفع مشکلات حمل‌و‌نقل جاده‌ای و هوایی در مسیر‌های ایران و عراق رفته است. تدابیر برای پیشگیری از گرمازده شدن هم شده است. به گفته حمیدرضا محمدی، مدیرکل پذیرش و اعزام زائران عتبات‌عالیات برنامه‌ریزی‌های دیگری هم برای ارزان کردن این سفر باید انجام شود؛ این‌که تاکید مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور است که سفر آسان و ارزان شود و همه اقشار جامعه بتوانند با سفر ارزان‌قیمت کمتر از سه میلیون تومان، در مراسم حاضر شوند. در‌نظر گرفتن سفر‌های ارزان به‌صورت زمینی و با اتوبوس یکی از آنهاست. استفاده از هتل‌های درجه (ج) که مشابه درجه سه است و در مسافت دورتری از حرمین قرار دارد و ارزان کردن غذای مسافران از دیگر برنامه‌ریزی‌هاست. سفر به‌صورت گروهی یا هیأتی یکی دیگر از راه‌حل‌هاست.
 
منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها