زیباترین محصولات صنایع دستی برای دکور خانه

کدام یک از محصولات صنایع دستی برای دکور خانه مناسب هستند؟ صنایع دستی ایران تنوع زیادی دارند و تعداد زیادی از آن‌ها به علت زیبایی بصری به‌عنوان وسایل تزئینی کاربرد دارند.
کد خبر: ۱۳۷۶۰۹۳

به کار بردن  صنایع دستی دکوراتیو در تزئین کردن خانه هویتی اصیل به آن خواهد بخشید و به علت اصالت در طرح و نقش و تنوع در رنگ، شادابی و نشاط را در چهره اشخاص می‌نشاند.

از سوی دیگر به علت اینکه در ساخت صنایع دستی طمأنینه و صبر فراوانی استفاده شده است، به‌کارگیری آن‌ها احساس آرامش را در فضا حاکم خواهد کرد. حال برخی از صنایع دستی دکوری را  که کاربردی برای تزئین دارند، معرفی خواهیم کرد.

صنایع‌ دستی در دکوراسیون

امروزه هنر تلفیقی در همه طراحی‌ها و تولید انواع مختلف تجهیزات برای احتیاجات روزمره زندگی مشاهده می‌شود. هنر مدرن با علم و توان خود توانسته یک بعد دیگر از هنر را به افراد نشان دهد و ادغام آن با آثار و صنایع دستی سنتی شکل تازه‌ای به هنر داده است. به‌ کارگیری از نمادهای معماری کهن به همراه معماری مدرن مخلوطی شگفت‌ انگیز به وجود آورده و نظر همه متخصصان هنر را به خود جلب نموده است.

یکی از شیوه‌هایی که می‌تواند فضای خانه شما را متفاوت و جذاب کند، استفاده از محصولات صنایع دستی برای دکور خانه است. صنایع دستی یک هنر کلاسیک است و در اصل به گروهی از دست‌ ساخته‌های پرکاربرد و تزیینی هستند که تنها به ‌وسیله دست و یا تجهیزات ساده تولید شده‌اند.

صنایع دستی باید به‌وسیله مواد اولیه بومی و طبیعی تولید شوند تا اصالت و طبیعت را به شکل مناسبی نشان دهند. امروزه مدل‌های متنوعی از صنایع دستی در بازار موجود است که در کاربردها و جنس‌های متنوعی تولید می‌شوند. بر اساس جنس و ظاهر و کاربرد صنایع دستی می‌توان آن‌ها را در مدل‌های متنوعی از سبک‌های دکوراسیون مورد استفاده قرار داد.

صنایع دستی خاتم‌کاری

خاتم‌کاری یکی از صنایع دستی مورداستفاده در تزئین منزل است که طرفداران فراوانی دارد. این هنر در اصل به وجود آوردن طرح‌های مثلث و مربع موزاییک شکل با استفاده از تکه‌های چوب، فلزات و استخوان است.

خاستگاه نخستین خاتم‌کاری شیراز است ولی در طول سال‌ها اصفهان به مهد پرورش و ساخت محصولات خاتم‌کاری مبدل شده است. کالاهای ساخته‌شده با خاتم‌کاری دارای تنوع زیادی است از جای دستمال‌کاغذی و سطل زباله اتاق پذیرایی بگیرید تا ساعت و گلدان‌های بزرگ تزئینی و نفیس که تنها برای دکوری و لوکس دارند.  

مطالعه بیشتر: هنر خاتم کاری چیست و مراحل آن

فیروزه کوبی یکی از محصولات صنایع دستی برای دکور خانه

هنر فیروزه کوبی ترکیبی از سنگ فیروزه و ظروف مسی است. صنایع دستی فیروزه کوبی یکی از محصولات صنایع دستی برای دکور خانه شناخته می‌شود که فروش زیادی را در بازار هنرهای دستی کشور به خود اختصاص داده است.

 این هنر ارزش بسیار زیادی دارد و برای تزیین کردن بشقاب، گلدان، تنگ، سنگاب و انواع مختلف ظروف مسی از آن استفاده می‌شود. ازجمله آثار محبوب و پرکاربرد این هنر می‌توان به شکلات خوری فیروزه کوبی، آجیل‌خوری فیروزه کوبی، گلدان‌های فیروزه کوبی، آینه و شمعدان فیروزه کوبی اشاره نمود.

این هنر یکی از نفیس‌ترین و ارزشمندترین صنایع دستی شهر اصفهان به ‌حساب می‌آید که شما می‌توانید این کالا را به‌عنوان سوغاتی بخرید و به عزیزانتان هدید دهید و یا برای تزیین و دکوری خانه خود از آن استفاده کنید. هنر فیروزه کاری نه ‌فقط جنبه تزیینی دارد بلکه از آن برای استفاده‌های مختلف نیز به کار می‌رود.

محصولات صنایع دستی برای دکور خانه

صنایع دستی پته‌ دوزی

در محصولات صنایع دستی پته‌دوزی، تمام قسمت‌های پارچه به‌وسیله نخ‌های رنگی بخیه شده و با استفاده از سوزن، نقش و نگاری زیبا روی پارچه کشیده می‌شود.

این هنر روی یک مدل پارچه پشمی با ضخامت زیاد به اسم «عریض» انجام می‌گیرد و در گذشته‌ها بیشتر روی کت، دامن و پالتوها کشیده می‌‌شده است. طیف رنگی پرکاربرد و محبوب پته رنگ‌های قرمز، نارنجی، سبز و آبی هستند که رنگ قرمز را برای زمینه این هنر انتخاب می‌نمایند.

این هنر از صنایع دستی استان کرمان است که این روزها به‌جای پته‌دوزی به‌وسیله دست، بافته‌های کارخانه‌ای جانشین نمونه‌های دستی شده‌اند. لازم به ذکر است که قدیمی‌ترین پارچه پته‌دوزی مربوط به سده 12 هجری قمری می‌شود و صنایع دستی پارچه‌ای تزئین شده با این هنر، اصالت هنر ایرانی را نمایش می‌‌دهند.

مطالعه بیشتر: میناکاری روی مس چگونه انجام می‌شود؟

آبگینه کاری یکی از محصولات صنایع دستی برای دکور خانه

آبگینه کاری یکی از محصولات صنایع دستی برای دکور خانه است. نقش و نگار روی شیشه‌ها در هر موزه‌ای و هر خانه تاریخی مشاهده می‌شود. یکی از جذاب‌ترین صنایع دستی، صنایع دستی شیشه‌ای یا آبگینه است.

آب گز کاری، مات کاری، تراش شیشه، شیشه‌گری قالبی، شیشه‌گری دوپوسته، شیشه‌گری دارای سه پوسته، شیشه‌گری فوتی، شیشه‌گری قالبی زیرمجموعه‌های هنر آبگینه کاری است. آبگینه کاری یکی از قسمت‌های بسیار مهم صنایع دستی در کشور ما است که یک‌ چهارم از محصولات صادراتی صنایع دستی مرتبط با شیشه است.

با شیوه‌های متنوعی ما می‌توانیم آبگینه را تزیین نماییم و ارزش بیشتری به آن ببخشیم و فروش مناسبی داشته باشیم. این شیوه‌های تزیین مانند تراش، حکاکی، نقاشی و معرق شیشه هستند و ارزش و تنوع محصولات را بیشتر خواهند کرد و سلایق متنوع را پوشش می‌دهند و به بالا رفتن فروش و صادرات صنایع دستی شیشه یاری خواهد کرد.

بازارهای عمده‌ی فروختن صنایع دستی کلاسیک ایران، آسیا، آفریقا و برخی از کشورهای اروپایی هستند. تعداد زیادی از طرح‌های آبگینه کاری مخصوصاً طرح شاه‌عباسی، به قسمت خلیج‌فارس، امارات و قطر صادر می‌شود.

محصولات صنایع دستی منبت‌کاری

محصولات صنایع دستی منبت‌کاری

منبت‌کاری هنر به وجود آوردن طرح‌های برجسته روی چوب به‌وسیله حکاکی است که کاملاً جنبه تزیینی و دکوری دارد و به ‌صورت اختصاصی یکی از محصولات صنایع دستی برای دکور خانه محسوب می‌شود.

 محبوب‌ترین شکل منبت‌کاری روی قسمت تاج مبل‌های استیل استفاده می‌شود. ولی برای زیباتر نمودن میزهای پذیرایی و تولید تابلوهای هنری فاخر هم این هنر مورداستفاده قرار می‌گیرد. امروزه منبت‌کاری در ساخت محصولات زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از صندوقچه‌ها و جعبه‌های جواهرات بگیر تا سینی و ظروفی مثل کاسه‌های مخصوص آجیل‌خوری، قاشق‌های فانتزی و غیره.

مطالعه بیشتر: پرطرفدارترین محصولات صنایع دستی کدام است؟

پارچه‌های قلمکاری یکی از محصولات صنایع دستی برای دکور خانه

یکی دیگر از صنایع دستی پارچه‌ای پرطرفدار که این روزها برای دکور میزها و بقیه تجهیزات مخصوص دکوراسیون، به‌شدت استفاده می‌شود، انواع مختلف پارچه‌های قلمکار هستند.

پارچه قلمکار یک پارچه ساده است که جنسی از کتان یا کرباس دارد که آن را با استفاده از مهرهای رنگی گوناگون به طرح‌ها و نقش‌های متنوع مزین می‌نمایند.

این هنر در تعداد زیادی از شهرهای کشور و بیشتر از همه در اصفهان، شیراز و یزد به‌وسیله بانوان هنرمند روستایی و شهرنشین آفریده می‌شود. پارچه‌های قلمکار کارایی فراوانی دارند؛ این پارچه‌ها حتی برای طراحی و خلق نقش روی پوشاک ایرانی هم مورداستفاده قرار می‌گیرند.

به‌جز پوشاک مدل‌های مختلف پرده، سفره، رومیزی، کوسن، رانر، دستمال و … را به‌وسیله طرح‌های قلمکار تولید می‌کنند که زیبایی خارق‌العاده‌ای دارد.

این هنر کهن ایرانی که تاریخ پیدایش آن به‌درستی معلوم نیست، در دوران ساسانیان به اوج خود دست‌یافت؛ در آن دوره از مدل‌های مختلف نقش‌های چاپی روی پارچه‌های ابریشمی، پنبه و کتان استفاده می‌شد.

کلام آخر

تصورش را می‌کردید که محصولات صنایع دستی برای دکور خانه به این میزان کاربرد داشته باشند؟ از مهم‌ترین خصوصیات مثبت صنایع دستی، به کار بردن از مواد اولیه‌ی طبیعی و مرغوب است که شما را برای استفاده از آن‌ها مطمئن می‌کند.

 حمایت کردن از هنر صنایع دستی کشورمان، حمایت از اصالت و هویت ما خواهد بود. در خاطر داشته باشید که قرار نیست تمام این صنایع دستی که در این مقاله معرفی شدند را بخرید و در دکوراسیون خانه خود استفاده کنید، همه‌چیز به خلاقیت و سبک دکوراسیون منزل شما وابسته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها