حوادث کوهنوردی تمام شدنی نیست

مرگ یک کوهنورد با سقوط در شکاف یخی

جزئیات جست‌وجوی امدادگران هلال‌احمر برای یافتن سه مفقودی دماوند

جدال با مرگ در «یخار»

جست‌وجوی تیم‌های امداد و نجات برای یافتن دو ناپدیدشده ارتفاعات دماوند، با مشاهده پیکر یکی از کوهنوردان ادامه دارد. دو کوهنورد جوان کرمانشاهی و مردی ۶۵ساله، سه مفقودی ارتفاعات دماوند هستند که شرایط جوی و ریزش سنگ، عملیات برای یافتن آن‌ها را با مشکل رو‌به‌رو کرده است.
کد خبر: ۱۳۷۶۰۱۹
نویسنده محمد غمخوار - دبیر گروه حوادث
کوهنورد ۶۵ ساله دو هفته قبل هنگامی که برای کوهنوردی به ارتفاعات دماوند رفته بود، ارتباطش با خانواده‌اش قطع شد و با گزارش خانواده این کوهنورد، جست‌وجو برای یافتن او توسط تیم‌های تخصصی هلال‌احمر آغاز شد. در حالی که هیچ ردی از مرد میانسال نبود، روز شنبه دو کوهنورد کرمانشاهی در تماس با تیم‌های امدادی اعلام کردند؛ در ارتفاعات دماوند مسیر را گم کرده‌اند. این آخرین تماس آن‌ها با امدادگران بود.
دکتر غلامعلی فخاری‌اشرفی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر مازندران در این‌باره به جام‌جم گفت: «پس از اعلام گم کردن مسیر توسط دو کوهنورد کرمانشاهی، جست‌وجو‌ها آغاز شد. بررسی‌ها نشان داد آن‌ها هنگام برگشت به علت گم کردن مسیر وارد یخچال یخار شده‌اند. چند کوهنورد آن‌ها را داخل یخچال دیده بودند. یکی از آن‌ها بیهوش افتاده بود و دیگری دچار شکستگی و خونریزی خارجی شده بود. با کمک کوهنوردان محلی، موقعیت مکانی آن‌ها را پیدا کردیم و تیم‌های امدادی برای اعزام به منطقه آماده شدند.»

شانزدهم مرداد با گزارش حادثه، یک تیم کوهستان با هماهنگی پایگاه رینه به‌سرعت به سمت یخچال یخار حرکت کردند. آن‌ها بعد از ۱۰ساعت کوهپیمایی به ارتفاع ۳۷۰۰متری رسیده و به دلیل شرایط نامساعد جوی، مجبور به شب‌مانی در این ارتفاع شدند. ساعت ۵صبح روز بعد دوباره صعود را آغاز کرده و به ارتفاع ۴۴۰۰متری رسیدند، اما سیلاب شب قبل مسیر را مسدود و شرایط بد جوی هم ادامه مسیر را برای تیم امدادی غیرممکن کرده بود. به همین خاطر تیم نجات بازگشت و روز بعد دو تیم دیگر کوهستان به منطقه اعزام شدند. آن‌طور که فخاری تشریح کرد: «دو تیم کوهستان خود را به پناهگاه تخت فریدون رسانده، شب را در آنجا کمپ زده و روز بعد ساعت ۷صبح حرکت کرده و ساعت ۹ وارد یخچال یخار شدند. آن‌ها با بررسی دوربینی، دو جسد را در آنجا مشاهده کردند و به دلیل شرایط جوی در آنجا کمپ زدند تا روز پنجشنبه با مساعد شدن هوا، عملیات انتقال اجساد را آغاز کنند.»

مهدی، ولی پور، معاون امداد و نجات هلال‌احمر هم در این باره به جام‌جم گفت: «دو کوهنورد کرمانشاهی پس از انحراف از مسیر وارد دره یخار شده بودند که جزو خطرناک‌ترین یخچال‌های طبیعی ایران است و با توجه به گرم شدن زمین در این فصل، ریزش سنگ و وقوع سیلاب‌های لحظه‌ای در آن بسیار محتمل است که حجم زیادی از سنگ را به پایین پرت می‌کند. آن‌ها در ارتفاع ۴۸۰۰ متری بوده‌اند که پس از تماس‌شان یک سیلاب لحظه‌ای در دره یخار رخ داده است.»

وی با هشدار به کوهنوردان درخصوص صعود نکردن به دماوند گفت: در روز‌های اخیر مجموعا گزارش مفقود شدن سه نفر در ارتفاعات دماوند واصل شده که یک نفر از آن‌ها آقایی ۶۵ ساله است که حدود دو هفته پیش در این ارتفاعات مفقود شده و با وجود چند فقره عملیات جست‌و‌جو از جبهه‌های مختلف قله دماوند، این کوهنورد هنوز پیدا نشده است.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها