ویژگی‌ها و رخداد‌های محرم از نگاه سیما

همدلی «محرمی» رسانه‌ملی با مردم

کد خبر: ۱۳۷۵۷۱۲
نویسنده فرشید شکیبا - قائم مقام سیمای استان‌ها

شبکه‌های استانی صداوسیما در تاسوعا و عاشورای امسال با صد‌ها ساعت پوشش زنده و تولیدی مراسم عزاداری از شهر‌ها و روستا‌های مختلف کشورمان، نقش مهمی در انعکاس این رویداد مهم ملی و مذهبی داشتند.

دهه اول محرم به‌ویژه تاسوعا و عاشورای امسال ایران اسلامی به هیأتی بزرگ تبدیل شد، مردم در شهر‌ها و روستا‌ها در آینه فرهنگ عاشورا معنا و مفهومی دگرگونه یافتند و یکصدا با برپایی روضه‌های خانگی یا از قاب شبکه‌های تلویزیونی فریاد هیهات من‌الذله سردادند. شبکه‌های استانی صداوسیما در راستای تعظیم شعائر مذهبی و دینی و گرامیداشت واقعه عاشورا و همچنین روایتگری صادقانه ازحماسه مردم در آیین‌های عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع)، تمام توان و ظرفیت خود را به‌کار گرفتند تا با راهبرد‌های محتوایی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، تصاویر عمومی از عزاداری‌ها به شکل مناسبی از جای جای ایران حسینی به تصویرکشیده شود که پرچم عزای حسین و نام حسین (ع) مرهمی برای این روز‌های مردم عزادار ایران اسلامی باشد. از هماهنگی با هیأت مذهبی برای پوشش مراسم عزاداری در اقصی نقاط کشور به‌خصوص روستا‌ها از مدت‌ها قبل از آغاز محرم تاهنگامه شروع عزاداری‌ها و پوشش اجتماع عظیم و سنتی مردم شهر‌های مختلف همچون یزد، کرمان، اردبیل، بوشهر، کردستان، زنجان و... در این بین توجه به انواع قالب‌های برنامه‌سازی مانند ترکیبی، مستند، نمایشی، گفت‌وگومحور و همچنین ژانر‌های مخصوص گروه‌های سنی کودک و نوجوان هم چشمگیر بود به طوری که بسیاری از این تولیدات با توجه به درجه کیفی مناسب از شبکه‌های سراسری هم پخش شدند. نکته حائز اهمیت این‌که پوشش تصویری عمومی عزاداری‌ها به شکل مناسبی صورت گرفت به‌ویژه با بهره‌گیری از امکانات حرکتی، سعی شد شکوه و عظمت لازم در حرکت عظیم مردمی دیده شود. امسال شبکه‌های استانی با بهره‌گیری از بستر ارتباط اینترنتی، تلاش وافری برای به تصویر کشیدن عزاداری‌ها از نقاط مختلف استان داشتند به‌صورتی که تنها به شهرستان‌ها اکتفا نکرده و به پوشش بخش‌ها وروستا‌ها پرداختند.

ما شیعه زاده‌ایم و همین اعتبار ماست
در راه دوست، دادن جان، افتخار ماست
هرگز به زیر بیرق دشمن نمی‌رویم
تا پرچم عزای حسینی کنار ماست

قصه اسلام آوردن در «روز حسین»

به مناسبت ایام محرم شبکه جهانی جام‌جم برنامه‌ای گفتگو‌محور ترتیب داد و با تاکید بر شعار حُب‌الحسین یجمعُنا، به سراغ شخصیت‌ها و سوژه‌هایی رفته است که به دین اسلام گرویدند. قاسم اورنگی، تهیه‌کننده و کارگردان هنری درباره ساخت برنامه «روز حسین» گفت: در این برنامه اسوه بودن امام حسین (ع) برایم اهمیت داشت، نه اسطوره بودنش. برایم مهم بود که طبق آیه شریفه ۱۱۰ سوره مبارک کهف، ساحت مقدس امام معصوم، فارغ از هر چیزی یک انسان است، مورد توجه خاص حضرت پروردگار قرار گرفته است. انسانی بودن حرکت اباعبدا... و این‌که بر پایه اختیار یک انسان موحد و معتقد عمل کرده، پیش‌فرض ذهنی بنده بوده است. چه بسا اگر بنا بود امام از اختیارات الهی استفاده کند، اصلا کربلایی با این حد از شقاوت پدید نمی‌آمد. پس انسانی بودن و اختیاری بودن این حرکت در ذات خود یک حماسه است.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها