کد خبر: ۱۳۷۵۳۴۰
نویسنده عزت‌ا... اکبری‌تالارپشتی - عضو کمیسیون صنایع و معادن
براساس قواعد بین‌الملل هر‌گونه مذاکره و تعاملی میان کشور‌ها باید از موضع عزت و کرامت باشد. جمهوری اسلامی گفت‌وگویی را مطابق با اصول می‌داند که منافع ملی کشور در آن رعایت شده باشد. اکنون موضوع مذاکرات هسته‌ای در‌خصوص احیای برجام یکی از چالش‌های میان ایران و طرف‌های مقابل است.

غرب و آمریکا طی چند هفته اخیر با وجود کارشکنی‌هایی که در حوزه‌های مختلف در مسیر رسیدن به یک توافق منطقی داشتند، اما اکنون در قالب ادبیات رسانه‌ای بار دیگر از تمایل خود برای از‌سرگیری گفتگو‌ها سخن می‌گویند. این در حالی است که از زمان انعقاد برجام تاکنون کشور‌های اروپایی و ایالات متحده کاملا تعهدات خود را نادیده گرفتند و این ایران بود که به تمامی بند‌های توافق عمل کرد. واقعیت آن است که زیاده‌خواهی‌های غرب حتی در ادبیاتی که از سوی مقامات اروپایی و آمریکایی جدید آن‌ها مبنی بر تمایل به شروع دوباره مذاکرات باز هم هویداست.
​​​​​​​آن‌ها همچنان می‌خواهند توپ را در زمین ایران بیندازند و عنوان می‌کنند که جمهوری اسلامی باید به برجام برگردد. لحن گستاخانه غربی‌ها البته ناشی از وادادگی و ذوق‌زدگی مقامات دولت‌های یازدهم و دوازدهم بود که گمان می‌کردند اولویت اصلی کشور رسیدن به توافق برجام و گفتگو با غرب است و اتخاذ این سیاست را راهکار اصلی برای بهبود شرایط اقتصادی کشور می‌دانستند، اما به‌رغم همه خوشبینی‌های این جریان واداده، شاهد بودیم که نه تنها تحریم‌ها کاهش پیدا نکرد بلکه فشار حداکثری علیه ملت ایران تحمیل شد. البته ادامه این رفتار از سوی غرب، با روی کار آمدن دولت سیزدهم ناممکن است. روال و رویه دولت جدید این بود که براساس سه اصل حکمت، عزت و مصلحت مسیر تعامل با دیگر کشور‌ها را در پیش بگیرد و در حوزه برجام هم مبنی بر سیاست‌های کلی ترسیم شده از سوی رهبر انقلاب و همچنین مصوبه مجلس با عنوان قانون راهبردی لغو تحریم، خطوط قرمز خود را برای غرب تشریح کند. در چنین شرایطی، دستگاه سیاست خارجی براساس منافع ملی، موضوع مذاکره و گفتگو با طرف‌های غربی را پیش برد. با اتخاذ این سیاست قاطع طبیعی است که دیگر به ضرب‌الاجل‌های نمایشی غرب مبنی بر دادن آخرین مهلت و فرصت برای رسیدن توافق در حوزه مذاکرات هسته‌ای اعتنایی نمی‌شود و این‌بار این جمهوری اسلامی است که در قالب یک موضع رسمی است که اعلام می‌کند هر‌گاه غرب به برجام برگشت ما حاضریم با طرف‌های مقابل تعامل کنیم. اتخاذ این سیاست کاملا مطابق با قواعد و عرف بین‌الملل و مبتنی بر منافع ملی جمهوری اسلامی ایران است.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها