تاکید دستگاه دیپلماسی کشور مبنی بر آمادگی ایران بر رسیدن به توافق با در نظر گرفتن خطوط قرمز ایران، سیاست قطعی جمهوری اسلامی و مورد تاکید دولت و مجلس است.
کد خبر: ۱۳۷۵۱۷۵
نویسنده موسی احمدی - نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس

مرحله جدید تامین نیازمندی‌های حوزه پتروشیمی

با این وصف، جمهوری اسلامی ایران همچنان خود را برای برداشتن گام‌های بلند برای رسیدن به پیشرفت، ترقی و تلاش برای رفع مشکلات کشور محق می‌داند. یکی از این تلاش‌ها، اقدام ایران در خصوص تزریق گاز به سانتریفیوژ‌های جدید است که پیام‌های مهمی را هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ سیاسی به طرف‌های مقابل منتقل می‌کند.

یکی از رویکردهای دولت سیزدهم و همچنین مجلس یازدهم، پیشگیری از خام‌فروشی نفت و گاز بود. گرچه گاز به صورت میعانات گازی یک زنجیره ارزش افزوده بود و صادر می‌شد اما تصمیم گرفته شد تا این فرآورده در داخل کشور ارزش افزوده ایجاد کند و زنجیره‌هایی مهیا شود تا پتروپالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند و شرایط برای تولید فرآورده‌های جدید فراهم شود.

خوشبختانه این تصمیم عملی شد و شاهدیم که شرکت‌های داخلی مثل هلدینگ‌ خلیج‌فارس و گروه اهداف و سایر هلدینگ‌هایی که در کشور فعال‌ند سرمایه‌گذاری‌ها را به سمت و سوی ارزش افزوده و زنجیره‌های صنایع پایین‌دستی سوق دادند. من افق بسیار خوبی را پیش رو می‌بینم و حتی اگر در خصوص فروش میعانات گازی در خارج از کشور مورد تحریم قرار بگیریم با توجه به ظرفیت‌های جدیدی که ایجاد کرده‌ایم، می‌توانیم میعانات در داخل را به فرآورده‌های صنایع پایین‌دستی تبدیل کنیم.

رهبر انقلاب از سال‌های پیش به این افق می‌اندیشیدند و راهکارهایی در این زمینه ارائه می‌دادند. منتهی در دولت‌های گذشته چندان اعتقادی برای رسیدن به این هدف نبود اما در حال حاضر با همکاری دولت و مجلس توانستیم وارد مرحله جدیدی از تامین نیازمندی‌های کشور در حوزه پتروشیمی شویم.

موضوع مقابله با تحریم‌ ها یکی از موضوعات مورد تاکید امام راحل بود. ایشان همواره بر این نکته تاکید می‌کرد که تحریم را می‌توان به فرصت و وابسته‌نبودن به بیگانه تبدیل کرد. امروز غرب این پیام مهم را از سوی ایران دریافت کرده و ما این امکان را پیدا کردیم که شعار ما می‌توانیم را به رویکرد مهم ما توانستیم تبدیل کنیم. بنابراین با توجه به بحرانی که اروپایی‌ها در خصوص موضوع جنگ اوکراین و به تبع آن تامین انرژی پیدا کرده‌اند، باید به این حقیقت معترف شوند که آنها بیش از ما نیازمند توافق برجام هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها