در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی اعلام شد

توصیه‌ها و هشدارهای ایمنی آتش‌ نشانی برای عزاداران محرم

هر ساله و  با آغاز ماه محرم، مراسم عزاداری در سراسر کشور برگزار می‌شود و بسیاری از هموطنان اماکن مذهبی را برای پذیرایی از عزاداران آماده می‌کنند.
کد خبر: ۱۳۷۵۱۹۶
نویسنده جلال ملکی - سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران

بسیاری از مساجد، شبستان‌ها، حسینیه‌ها، مهدیه‌ها و... به دلیل دائمی بودن تا حدی آمادگی و ایمنی لازم را دارند، اما به تنهایی پاسخگوی جمعیت مشتاق عزادار نیست. از سوی دیگر، تکیه‌ها محل‌های موقتی هستند که فقط در همین چند روز برپا می‌شود و این موقتی بودن عاملی شده برای این‌که در آنجا ایمنی‌ کمی وجود داشته باشد. با توجه به جمعیت زیادی که در شب‌های محرم در تکایا حاضر می‌شوند، این محل‌ها از ریسک بالایی برخوردار بوده و یک اشتباه کوچک می‌تواند منجر به یک حادثه بزرگ شود. امیدواریم امسال نیز مانند سال‌های گذشته، تمام اماکن مذهبی و تکایا مراسم خود را بدون حادثه به پایان برسانند. اگر دودکشی در محل تکیه قرار دارد، نباید در کنار مواد برزنتی و قابل اشتعال قرار داشته باشد و باید از مسیرهای غیرقابل اشتعال مانند دیوار عبور داده شود. آشپزخانه‌ها باید در محلی خارج از فضای اصلی مستقر باشد و مسیرهای خروجی مناسبی برای آنها در نظر گرفته شود. وجود خاموش‌کننده‌های دستی نیز یکی از لوازم ضروری است و افراد مسئول این محل‌ها باید کار کردن با آنها را آموزش ببینند. ظروف مایعات قابل اشتعال و سیلندرهای گاز نباید داخل آشپزخانه نگهداری شوند. اگر نیاز به نگهداری این وسایل است، باید آنها را در انباری خارج از آشپزخانه قرار داد.
برق‌کشی در تکایا و توجه به نکات ایمنی نیز یکی از مواردی است که باید دقت ویژه‌ای به آن داشت. در این محل‌ها باید از فیوز و سیم‌کشی‌های مناسب استفاده شود. همچنین باید از به کاربردن فیوزهای تقویت و دستکاری شده خودداری‌ کرد. استفاده از سه‌راهی و چندراهی برای استفاده از وسایل برقی بیشتر نیز ممنوع است و باید برای هر وسیله، یک پریز مجزا در نظر گرفته شود؛ چرا که گرفتن انشعاب متعدد از پریزهای برق خطرناک است. فردی با عنوان مسئول تاسیسات و برق انتخاب شده و هرشب پیش از آغاز مراسم، تمام تجهیزات و به‌ویژه تجهیزات برقی را بازدید کرده و از سلامت آن اطمینان حاصل‌ کند. رعایت فاصله مناسب بین سیم‌های برق، اتصالات و ادوات برقی از مواد قابل اشتعال مانند پارچه‌های سیاه، فرش، پرده، پرچم و... ضروری است. استفاده از لامپ‌های ولتاژ بالا در تکایا خطرناک است. این لامپ‌ها حرارت زیادی تولید می‌کنند و در صورت مجاورت با مواد قابل اشتعال می‌توانند باعث آتش‌سوزی شوند.
پارچه‌ برزنتی که به عنوان پوشش اصلی تمام تکایا استفاده می‌شود از جنس مواد نفتی و بسیار قابل اشتعال است که نباید هیچ وسیله شعله‌دار و پرحرارتی در نزدیکی آن باشد. 
از عبور دادن دودکش‌ها از کنار مواد قابل اشتعال به‌ویژه پارچه‌های برزنتی خودداری و از مسیرهای غیرقابل اشتعال مانند دیوار عبور داده شود.
اجازه استعمال دخانیات یا روشن کردن کبریت و فندک را به کسی ندهید. شیلنگ‌های گاز، زیر دست و پا و محل تردد افراد نباشد و از کنار دیوارها یا محل امن عبور کند. در بسیاری از هیئات و تکایا حیواناتی نظیر گاو، گوسفند و حتی شتر برای قربانی کردن نگهداری می‌کنند. بهتر است این حیوانات خارج از شهر نگهداری و فقط در زمان لازم به محل منتقل شوند. در ضمن کاملا باید مهار و بسته شوند. در گذشته مواردی از گریختن این حیوانات و آسیب زدن به شهروندان و عزاداران وجود داشته است.
در اماکن تجمعی به ازای 50تا 300 نفر دو در خروجی، از 300تا هزار نفر سه در و بیش از 1000نفر حداقل چهار مسیر خروجی وجود داشته باشد،. این درها باید در تمام زوایای سالن‌ها و شبستان‌ها وجود داشته باشد و به فضای آزاد و راه‌های دیگر منتهی شود. در این شب‌ها و در زمان برگزاری مراسم، تمام درها و مسیرهای تردد باید باز بوده و از قفل کردن آنها خودداری شود. برای بانوان، افراد سالخورده، ناتوان و کودکان، محل مناسبی در نزدیک‌ترین نقطه به در اصلی تعبیه شده و به تعداد کافی مسیر خروجی داشته باشد. 
سازمان آتش‌نشانی امسال نیز مانند سال‌های‌گذشته، در آستانه این ایام از مساجد، شبستان‌ها، حسینیه‌ها، تکایا و هیئات و به‌ویژه تجهیزات ایمنی آنها بازدید به عمل آورده و ضمن ارائه توصیه‌های ایمنی لازم، درصورت نیاز نسبت به شارژ خاموش‌کننده‌های آنان که غالبا در سال‌های‌ گذشته توسط همین سازمان و به‌صورت رایگان به آنان اهداء شده اقدام می‌کند. اگر به هر دلیلی مسجد یا تکیه‌ای مورد بازدید کارشناسان این سازمان قرار نگرفته است، مسئولان آن مکان می‌توانند با مراجعه به نزدیک‌ترین ایستگاه آتش‌نشانی تقاضای کارشناس کنند تا بازدید از آن محل بدون هزینه انجام شود.

منبع: ضمیمه تپش روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها