در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی اعلام شد

توصیه‌ها و هشدارهای ایمنی آتش‌ نشانی برای عزاداران محرم

در آستانه فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی معاون حفاظت و پیشگیری از حریق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران هشدارها و توصیه‌هایی برای ارتقا ایمنی عزاداران و محل‌های برگزاری عزاداری ارائه کرد.
کد خبر: ۱۳۷۵۵۰۰

به گزارش جام جم آنلاین، کامران عبدولی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به نزدیک شدن به ایام تاسوعا و عاشورای حسینی و تسلیت فرارسیدن این ایام گفت: در ایام تاسوعا و عاشورا شاهد افزایش حضور مردم برای عزاداری در هیات‌ها، تکایا، مساجد و ... هستیم و از این رو لازم است که یکسری نکات ایمنی مورد توجه جدی قرار بگیرد تا ایمنی عزاداری‌ های حضرت سیدالشهدا ویارانشان نیز ارتقا پیدا کند.

وی ادامه با اشاره به استقرار برخی ازموکب‌ ها گفت: نکاتی در خصوص جانمایی برخی از موکب‌ ها وجود دارد. گاهی دیده شده که در ایام تاسوعا و عاشورا برخی از هیات‌ها فضاهای بیشتری از معابر را به خود اختصاص می‌دهد که در این خصوص باید توجه داشت که شرایط طوری باشد تا مانع از عبور خودروهای امدادی در هنگام حوادث نباشد. همچنین باید توجه داشت که این اماکن از خطوط انتقال برق، پست‌های برق فشاری قوی و ... دور باشد و دسترسی سریع و فضای کافی برای تخلیه افراد باید وجود داشته باشد.

معاون حفاظت و پیشگیری حریق سازمان آتش‌نشانی شهر تهران افزود: همچنین اگر مراسمات عزاداری در چادر برگزار می‌شود حتما باید به ازای هر ۵۰ نفر یک راه خروج وجود داشته باشد و بیش از پنجاه نفر حداقل باید دو در یا راه خروج وجود داشته باشد. در زمان برگزاری مراسم نیز الزاما باید این درها باز باشد و عرض آن به اندازه‌ای باشد که افراد به راحتی از آن خارج شوند.

ضرورت وجود خاموش‌کننده در محل‌های برگزاری عزاداری

وی با اشاره به اهمیت قرار دادن خاموش کننده‌های حریق در مکان‌های مشخص شده گفت: خاموش کننده‌ها حتما باید در محل نصب شود چرا که مواد قابل اشتعالی از جمله چادرها، فرش، موکت، پرچم های عزاداری و... در این مکان‌ها وجود دارد و اگر حادثه ای رخ دهد به دلیل وجود مواد قابل اشتعال امکان گسترش حریق بیشتر است و اگر خاموش کننده‌های مناسب که پودر و گاز بهترین آن‌ها است در محل وجود داشته باشد می‌توان از گسترش حریق جلوگیری کرد. به ازای هر ۵۰ متر بهتر است که خاموش کننده‌ای نصب شود.

عبدولی اظهار کرد: ضروری است که در ساعات تاریکی در راه های خروجی، راه های فرار و... روشنایی کافی نصب شده باشد به طوری که دارای پوشش‌دهی مناسب باشد. باید دقت شود که علاوه بر تامین روشنایی کافی، محل‌های خروج دارای اختلاف سطح نباشند تا اگر حادثه‌ای رخ داد و افراد نیاز داشتند که از محل فرار کنند دچار مشکل نشوند. همچنین نصب علائم خروج نیز می‌تواند در مواقع ضروری بسیار کمک کننده باشد.

معاون حفاظت و پیشگیری حریق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با اشاره به پخت و پز غذا که در مکان‌های برگزاری عزاداری صورت می‌گیرد گفت: مواد قابل احتراق و تجهیزاتی که در پخت و پز استفاده می‌شود می‌تواند منجر به رشد سریع حریق شود. بنابراین لازم است که محل پخت غذا از محل برگزاری عزاداری فاصله لازم را داشته باشد و حداقل باید شش متر فاصله داشته باشند. سیلندرهای گاز را نیز حتما باید در محیطی امن و مناسب نگهداری کنند و که تهویه مناسب داشته باشد. سیلندرها حتما باید به صورت ایستاده نگهداری شده و شیرهایشان بسته باشد. در آشپزخانه ها نیز حتما باید کپسول های اطفا حریق در نظر گرفته شود.

استفاده از کابل‌ های سیار ممنوع

وی با بیان اینکه استفاده از کابل‌های سیار در چادر ها ممنوع است گفت: این اقدام فقط باید در صورتی انجام شود که کارشناس ایمنی در این خصوص نظر داده باشد و تشخیص دهد که با توجه به موقعیت، امکان استفاده از کابل سیار ایمن و فراهم است. برای میزان آمپر آن نیز حتما باید با توجه به نظر کارشناس برق انجام شود و آمپر بالا استفاده نشود. تمام تاسیسات الکتریکی نیز باید به صورت اصولی و توسط تکنسین ماهر انجام شود. وسایل الکتریکی که ممکن است گرم شوند به وسیله حفاظ ایمن شوند. سیم‌کشی‌های برق نیز باید استاندارد و متناسب با برق مصرفی باشد و از استفاده از فیوزهای تقویت‌شده یا غیر استاندارد خودداری شود. برای اتصال دو سر سیم‌ها نیز به هیچ عنوان نباید از نوار چسب استفاده کرد و باید حتما از ترمینال‌ها استفاده شود.

عبدولی با بیان اینکه لیستی از نکات ایمنی توسط سازمان آتش‌نشانی تهران تهیه شده است گفت: ماموران آتش‌نشانی پیش از شروع محرم اقدام به بازدید از عمده این امکان کرده است. اما اگر متولیان تغییراتی را اعمال کرده‌اند می‌توانند از آتش‌نشانی کمک گرفته و چک لیست تهیه شده از سوی آتش‌نشانی برای ایمنی هیات‌ها و تکایا را دریافت کنند. افرادی که مسئول تکایا و چادرها هستند باید سعی کنند اصول اولیه ایمنی، از جمله نحوه مقابله با حریق و حوادث را آموزش ببینند. در صورت وقوع حوادث احتمالی حضور این افراد تا زمان رسیدن نیروهای امدادی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

الزامات ایمنی مساجد و حسینیه‌ها

وی در ادامه با اشاره به برگزاری برخی از مراسم عزاداری در مساجد و حسینیه‌ها گفت: با توجه به اینکه از مساجد و حسینیه‌ها در طول سال نیز برای برگزاری مراسم‌های دیگر استفاده می شود باید به صورت اساسی‌تری به موضوع پرداخته شود. معماری و شیوه ساخت مساجد و حسینیه ها باید به نحوی طراحی و ساخته شده باشد که افرادی متناسب با تعداد افراد راه های خروجی با عرض و جانمایی مناسب وجود داشته باشد. جهت در ها باید حتما رعایت شود، از آن جایی که افراد به صورت تجمعی در این اماکن حضور دارند اگر مسیر باریک باشد یا جهت در برعکس باشد در صورت نیاز به تخلیه اضطراری محل، احتمال وقوع حوادث وجود دارد. استفاده از درهایی که به صورت کرکره‌ای یا ریلی باشند نیز ممنوع است و حتما باید از درهای روی پاشنه و لولا استفاده شود. راه های خروج نباشد قفل و بست داشته باشند و اگر هم قرار است بسته باشند باید امکان راحت باز کردن آن ها از سوی افرادی که در محل حضور دارند وجود داشته باشد. در مکان‌هایی که پرتگاه وجود دارد باید حتما جانپناهی با استحکام و شرایط مناسب به خصوص در بالکن ها و پشت بام ها وجود داشته باشد که ارتفاعش حداقل ۱۱۰ سانتی متر باشد.

عبدولی گفت: اگر مساجد بیش از یک طبقه دارند باید حتما پلکان آن ها دوربند داشته باشد و هیچوقت نباید در پلکان‌ها وسایل اضافی نگهداری شود. داخل پلکان‌ها چیزی به‌جز علائم خروج، راه‌های فرار و ... نباید وجود داشته باشد.

وی با اشاره به احتمال سرایت دود و حرارت از داخل رایزر و داکت‌ها به قسمت‌های مختلف گفت: باید تا حدامکان ارتباط بین فضاها را محدود و قطع کرد. به خصوص اگر در این مکان‌ها موتورخانه وجود دارد باید از سایر قسمت ها جدا باشد.

ضرورت بازدید از شبکه برق و الزامات آن

معاون حفاظت و پیشگیری حریق سازمان آتش نشانی گفت: برق مجموعه نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد و از شبکه‌های برق استاندارد، با کابل کشی، فیوز کشی و جعبه تقسیم‌های استاندارد استفاده شود. تابلوهای دست ساز نباید استفاده شود و فیوزها باید متناسب با برق مصرفی باشد. از فیوزهای تقویت شده نیز نباید استفاده کرد. روشنایی ها نیز باید در قاب‌های ایمنی جا گذاری شود و کلید و پریزهای معیوب تعویض شود. هر یک از تجهیزات نیز باید کلید برق مستقل داشته باشد و از ایجاد انشعابات متعدد خودداری شود. حریم تابلو برق‌ها نیز باید عاری از ضایعات و مواد قابل اشتعال باشد. پیشنهاد می‌کنیم که اگر مساجد یک طبقه نیز هستند ژنراتور داشته باشند تا اگر قطعی برق رخ داد مردم سردرگم نشوند. ژنراتور نیز طوری باشد که روشنایی، سیستم اعلام حریق، پمپ‌های آتش‌نشانی را که در محل نصب شده و ... را پشتیبانی کند.

به گفته وی چه در حسینیه‌ها و مساجد و چه در سازه‌های سبک باید حتما به صورت مرتب وسایل اضافی و ضایعات جمع آوری شود.

پرهیز از انشعابات فرعی در لوله‌کشی

عبدولی اظهار کرد: چه در حسینیه ها و چه در سازه‌های سبک باشد از ایجاد انشعابات فرعی از شبکه های لوله‌کشی گاز خودداری شود. هر وسیله مصرف کننده گاز باید شیر مخصوص به خود را داشته باشد و نباید از یک شیر گاز چند انشعال داشته باشد که این درواقع خطرناک است. طول شیلنگ گاز نیز نباید بیش از ۱.۵ متر باشد و از مسیری رد شود که محل تردد افراد یا جا به جا کردن وسایل نباشد. بست های گاز نیز باید استاندارد و مناسب باشد. نصب شیر قطع کن گاز نیز باید پیش از مصرف اصلی و در ورودی ساختمان نصب شود. مدارهای تغذیه کننده وسایل گاز سوز توسط افراد آگاه و حرفه‌ای باید طراحی و اجرا شود. در هیات‌ها و اماکن موقت نیز همانطور که گفتم باید از سیلندر گاز استفاده شود.

معاون حفاظت و پیشگیری حریق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرتهران گفت: اگر داخل مساجد و حسینیه‌ها انبار نیز وجود دارد باید اصول انبارداری در آن رعایت شود و قفسه‌بندی به صورت استاندارد انجام شود. باید از نگهداری کالا بدون قفسه نیز خودداری شود و در قفسه هیچ کالایی نباید خارج از قفسه باشد. همچنین نباید بیش از دو، سوم حجم انبار اجناس نگهداری شود.

وی با بیان اینکه عمدتا زمان حریق نیاز به آب وجود دارد گفت: باید در مساجد و حسینیه ها به میزان کافی جعبه آتش نشانی با پوشش دهی کامل فضاها وجود داشته باشد به نحوی که هیچ قسمتی بدون پوشش نماند. ورودی ساختمان نیز بهتر از شیر آتش نشانی داشته باشد و سیستم های اعلام و اطفای حریق در محل وجود داشته باشد تا در صورت وقوع حوادث افراد حاضر در محل اطلاع پیدا کند.

عبدولی اظهار کرد: سازمان آتش‌نشانی این آمادگی را دارد که مساجد و حسینیه‌های شهر تهران را بررسی کند و دستورالعمل‌های ایمنی و آتش‌نشانی را برای آن‌ها صادر کنند. سازمان آتش‌نشانی در تمامی ساعات شبانه روز پاسخگوی حوادث احتمالی است و اگر مردم به حضور آتش نشانی نیاز پیدا کنند آتش‌نشانی خود را در سریع‌ترین زمان ممکن به محل می‌رساند.

معاون حفاظت و پیشگیری از حریق سازمان آتش‌نشانی تهران اظهار کرد: از عزاداران نیز تقاضا داریم اگر مشاهده کردند که خودرو امدادی قصد تردد از مسیر را دارند همچون سال‌های گذشته همکاری لازم را داشته و راه را برای خودروها باز کنند.

وی گفت: همکاران ما در سطح تهران هر آنچه که اطلاعاتی در خصوص ایمنی تکایا، مسجد و حسینیه ها بوده است را با مراجعه به این اماکن ارائه کردند و دستور العمل‌ها را در این خصوص ارائه دادند، همچنان نیز آمادگی داریم و اگر درخواستی در این زمینه وجود داشته باشد در خدمت مردم هستیم.

عبدولی اظهار کرد: بسیاری افراد پارکینگ های خانه را به حسینیه تبدیل می کنند و از آن جایی که اطلاعات این عزیزان در دست نیست اگر اطلاعات را در اختیار آتش‌نشانی قرار دهند در اولین فرصت مشاوره های لازم را به آن‌ها ارائه خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه انجام عملیات نجات، اطفا حریق و... در طبقات زیرزمین با مشکلاتی مواجه است گفت: پیشنهاد می‌کنیم که تا حد امکان این مراسمات در طبقات زیرزمین، به خصوص در منفی یک به پایین برگزار نشود و اگر هم قرار است اتفاق بیفتد راه های خروج باید متناسب با افراد باشد.

معاون سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران همچنین به عزاداران نیز توصیه‌هایی را ارائه کرد و گفت: با توجه به اینکه عمده مراسم‌های عزاداری در ساعات پایانی شب و تاریکی هوا برگزار می‌شود و پوشش عزاداران نیز تیره و مشکی رنگ است. لازم است که رانندگان توجه بیشتری به مسیر مقابل خود و به خصوص عابران پیاده داشته باشند. همچنین عابران نیز بهتر است از شلوار رنگ روشن استفاده کنند و تا حد امکان از حضور در حاشیه مسیرها و نقاط دارای دید کم ترافیکی پرهیز کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها